Miltä puolen miljardin elämyskeskus voisi näyttää? Viisi visiota kisaa Turun ratapiha-alueen mullistamisesta

Aina syyskuussa vietettävä Turun päivä sai tänä vuonna erityisen lisän, kun kaupunkilaiset pääsivät ensi kerran tutustumaan uudistuvan ratapihan suunnitelmiin.

arkkitehtuuri (erikoisala)
Ilmakuvaa Turun ratapiha-alueesta, johon suunnitellaan elämyskeskusta
Ilmakuvaa Turun ratapiha-alueesta, johon suunnitellaan elämyskeskusta

Suunniteltu elämyskeskus ja uudet asuintalot ovat mullistamassa Turun rautatieaseman ja Logomon välisen alueen ilmeen täydellisesti. Samalla radan molemmat puolet tulisivat yhdistymään kiinteämmin.

Alueen arkkitehtikilpailuun osallistui viisi arkkitehtitoimistoa, kilpailutyöt olivat ensimmäistä kertaa esillä Turun päivänä sunnuntaina kaupungintalolla. Julkistaminen keräsi kaupungintalolle satoja turkulaisia ja vieraspaikkakuntalaisia.

Toivottavasti ikä riittää, että nähdään se valmiina, sillä siitä tulee niin loistava.

Kaija Söderlund

– Asumme siinä lähellä, joten tällainen viihtymisalue lähellä kotia olisi ihan kiva, kommentoi piirustusten äärellä ja ruuhkan keskellä Anne Ryhänen.

Kaupungintalolla jonottivat muiden mukana myös Kaija ja Kauko Söderlund.

– Toivottavasti ikä riittää, että nähdään se valmiina, sillä siitä tulee niin loistava, Kaija Söderlund hehkutti.

Kauko Söderlundia pohditutti suunnitelma, jossa talot kiemurtelevat käärmeen lailla.

Pyöreät muodot jäivät erityisesti mieleen.

Elise Lehikoinen

– Jos halutaan nostaa kaupungin profiilia, niin kyllä korkeat talot sinne kuuluvat. Tämä olisi niille ihan sopiva paikka, Kaija Söderlund sanoi.

Naantalilainen Elise Lehikoinen vertaili mielenkiinnolla eri vaihtoehtoja.

– Pyöreät muodot jäivät erityisesti mieleen, hän kommentoi.

Voittaja ratkeaa pian

Lassi Välisalo oli suunnitelmien esittelytilaisuudessa täystyöllistetty. Arkkitehtikilpailun sihteerinä hänet laitettiin esittelemään ehdotuksia, vastaamaan kaupunkilaisten esittämiin kysymyksiin ja kuuntelemaan herkällä korvalla.

Kommentteja tuli laidasta laitaan, voittopuolisesti ne olivat positiivisia.

– Mielestäni on todella hyvä, että ihmiset saavat vaikuttaa. He saavat kertoa mielipiteensä ja sen he myös tekevät, Välisalo tiivisti.

Häntä itseään yllätti kilpailutöissä se, että ne olivat kaikki hyvin erilaisia.

On todella hyvä, että ihmiset saavat vaikuttaa. He saavat kertoa mielipiteensä ja he myös kertovat.

Lassi Välisalo

Ideakilpailun voittaja valitaan lokakuussa. Pyrkimyksenä on Välisalon mukaan valita voittaja, mutta kilpailun säännöt mahdollistavat myös sen, että ideoita voidaan yhdistellä eri suunnitelmista.

Ilmakuva Turun ratapiha-alueesta.
Ilmakuva Turun ratapiha-alueesta.GSP Group Oy

Kaavatyö alkaa voittajan valinnan jälkeen. Tavoitteena on ollut, että elämyskeskus olisi valmis vuonna 2022. Lassi Välisalon arvion mukaan todennäköisempi valmistumisaika on 2020-luvun puolivälissä.

– Kyllä tällaiset isot hankkeet vievät aina aikaa, hän perusteli.

Elämyksiä ja kokonaiskuvaa

Arkkitehtikilpailulla haettiin ideoita elämyskeskuksen muodolle, massoittelulle, kaupunkikuvalle ja liikennejärjestelyille. Suunnitelmissa hahmoteltiin myös asuinkerrostaloja, puistoalueita, siltoja sekä paikat bussi- ja raideliikenteen yhdistävälle matkakeskukselle.

Tässä viiden kilpailuehdotuksen mediakuvat aakkosjärjestyksessä.

Mediakuva Ahtojää.
Ahtojää.GSP Group Oy
Mediakuva Citta.
Citta.GSP Group Oy
Mediakuva Engelin Elämyskorttelit.
Engelin Elämyskorttelit.GSP Group Oy
Mediakuva Luoto.
Luoto.GSP Group Oy
Mediakuva Takes two to tango.
Takes two to tango.GSP Group Oy

Arkkitehtikilpailun järjesti Turun Ratapihan Kehitys Oy yhdessä Turun kaupungin ja VR-Yhtymän kanssa. Kilpailun käytännön järjestelyt hoiti GSP Group.

Kilpailutyöt ovat 5. lokakuuta asti esillä sekä Logomon MOVE 1-salissa että vierailukeskus Joessa. Töitä voi katsoa ja kommentoida myös netissä (siirryt toiseen palveluun).

Lue lisää:

Turun elämyskeskuksen suunnitelma esitellään yleisölle

Turussa uskotaan elämyskeskukseen – "En tiedä onko tätä mahdollista ihan täydellisesti sössiä"

Jättimäinen elämyskeskus suunnitteilla Turun ratapiha-alueelle – taustalla Koivu, Kodisoja ja Paananen