Osa bussikuskeista tekee kahta työtä ja rikkoo lepoaikoja – "Asia on nähtävissä ja pelättävissä"

Ilman riittäviä lepoaikoja kuljettajan vireystila voi laskea. Väsymys puolestaan on riski liikenteessä.

linja-autoliikenne
Matkustajia linja-autossa.
Matkustajia linja-autossa.Ismo Pekkarinen / AOP

Osa bussiyrittäjistä on huolissaan kuljettajien tavasta tehdä töitä vapaa-ajalla.

Kuljettajille on määritelty lepoajat, jotta vireystila olisi mahdollisimman hyvä. Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko kuitenkin kertoo, että osa kuljettajista tekee kahta työtä, eikä työnantaja pysty valvomaan lepoaikojen noudattamista.

– Asia on nähtävissä ja pelättävissä. Tiedämme muutamia kuljettajia meiltä, jotka ajavat autoa myös vapaa-aikanaan, Alanko sanoo.

Väsyneenä ajaminen on riski liikenteessä. Vaikka kuljettajia valvotaan alkolukoilla ja ajotapaseurantalaitteilla, väsymisen tietää vain kuljettaja itse.

Houkutus voi olla suuri tehdä keikkaa.

Terhi Penttilä

Pohjolan Liikenne käy lepoaikamääräykset läpi kuljettajien kanssa esimerkiksi työsopimusta tehdessä. Toisen työn tekeminen vapaa-ajalla ei ole automaattisesti kiellettyä, mutta riittävät lepoajat ovat laissa määriteltyjä.

– Me emme voi seurata sitä, mitä yksittäinen työntekijä tekee vapaa-aikanaan, mutta me voimme edellyttää, että ne asiat tehdään oikein.

Alangon mukaan kuljettajapula kasvattaa ilmiötä ja se on kaikkien isojen kuljetusyritysten haaste.

– Kyse on pienestä osasta kuljettajista. Iso osa hoitaa asiat juuri niin kuin pitääkin, muistuttaa Alanko.

Onnibussin toimitusjohtaja Lauri Helke kommentoi, että ongelmia ei ole isossa mittakaavassa, vain muutamia yksittäistapauksia on tullut esille.

Pohjolan Matkan, Savonlinjan, Savo-Karjalan linjan ja Koiviston auton toimitusjohtajille ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa työntekijä olisi tehnyt kahta työtä. Osa yrityksistä kieltää työn tekemisen kilpailijalle vapaa-aikana.

Vireystila on kuljettajan itsensä vastuulla

Kaikki bussiyhtiöt kertoivat Ylelle, että piirit alalla ovat pienet. Jos työntekijä tekee niin sanottua kuutamokeikkaa, työkaverit todennäköisesti tietävät siitä ja kertovat työnantajalle.

Pirkanmaalaisen kuljetusliikkeen Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä muistaa yksittäistapauksia, jolloin työntekijä on jäänyt kiinni kahden työn tekemisestä. Penttilä peräänkuuluttaa muiden kuljetusliikkeiden tavoin kuljettajien vastuuta kertoa toisesta työstä.

– Houkutus voi olla suuri tehdä keikkaa. Jos jättää ilmoittamatta työnantajalle toisesta työtä, työnantajalla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä asiaan käsiksi.

Länsilinjat tiedottaa ja kouluttaa työntekijöitä, jotta he tietäisivät lepoaikavaatimukset. Penttilä aprikoi, voisiko työnantaja tarkastaa kuljettajan tulot verottajan kautta. Näin työnantaja voisi saada tietoonsa, onko kuski saanut palkkaa muualtakin.

– Siihen on suhtauduttu kriittisesti.

Osa-aikaiset työntekijät voivat tehdä töitä usealle työnantajalle. Jokaisella kuljettajalla on henkilökohtainen digipiirturi, johon ajoajat ja lepoajat kirjautuvat. Esimerkiksi taksit eivät kuitenkaan käytä piirturia. Kaikissa vanhemmissa busseissa ei myöskään ole digipiirturia. Aiemmin raskaan liikenteen puolella digipiirtureita on kerrottu kierrettävän esimerkiksi magneeteilla.

– Osa-aikaisten kanssa sopimukset ovat selkeästi määriteltyjä. He huolehtivat itse riittävistä lepoajoista, sanoo Pohjolan Matkan toimitusjohtaja Johanna Lehtonen.

Yökerhossa istuminenkin voi kuormittaa

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtaja Kai Valonen tunnistaa ilmiön. Bussionnettomuutta, joka olisi johtunut lepoaikojen väliin jättämisestä, ei ole ollut tutkittavana.

– Linja-autoalalta puuttuu kokonaisvaltainen turvallisuusjohtaminen. Ilmailu-, raide- ja henkilöliikenne ovat tässä linja-autoalaa edellä, Valonen sanoo.

Valonen sanoo, että vapaa-ajalla kuskina oleminen ei kuulosta hyvältä. Toisaalta muukin vapaa-aika voi kuormittaa ja laskea vireystilaa.

– Esimerkiksi alkoholin juominen tai yökerhossa istuminen voi kuormittaa.

Matkustajien soitot voivat pelastaa onnettomuudelta

Kuljetusalalla vuorokausilevon tulee olla yhtäjaksoinen ja vähintään 11 tuntia jokaista 24 tuntia kohden. Viikkolevon täytyy olla yhtämittaisesti 45 tuntia.

Jos lepoaika ei täyty, voi kuljettajan vireystila laskea. Joka kahdeksannen kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden taustalla oli vireystilan lasku vuosina 2007–2016. Tuolloin sattui 261 kuolonkolaria, joihin väsyneen kuljettajan virhe oli osasyy. Lisäksi vuosittain tapahtuu yli kymmenen kolaria, jotka johtuvat kuljettajan nukahtamisesta.

Kuopion bussiturman jälkeen yleiseen keskusteluun nousi kuljettajien ajokyky. Yksikään linja-autoyritys, johon Yle soitti, ei ollut saanut tavallista enempää yhteydenottoja matkustajilta bussimatkojen turvallisuuteen liittyen.

Isoilla bussiyhtiöillä on monia tapoja selvittää ajokykyä. Useissa busseissa on alkolukko, ajotavanseurantalaite ja digipiirturi.

– Asiakaspalaute on todella tärkeää. Jos ajotavassa, palvelussa tai liikennekäyttäytymisessä on huomioitavaa, me mietimme tarkasti, mistä se johtuu. Toivoisin, että saisimme asiakaspalautetta, jos kuljettajan ajokykyä epäillään, sanoo Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä.