Britannian EU-erosta päänsärkyä Hollannin viranomaisille: Kanaalin ylittävän liikenteen tullitarkastukset voivat palata jo ensi keväänä

Alankomaat on Britannian suurin kauppakumppani manner-Euroopassa. Brexitin takia palkataan satoja ihmisiä tarkastamaan Britannian-kaupan tavaravirtoja.

Brexit
Rotterdamin satama on Euroopan suurin. Sen kautta kulkee yli miljoona tonnia rahtia päivässä.
Rotterdamin satama on Euroopan suurin. Sen kautta kulkee yli miljoona tonnia rahtia päivässä.Petri Raivio / Yle

RotterdamRotterdamin sataman mittasuhteita on vaikea hahmottaa satamalaiturilta käsin. Euroopan suurin satama on yli 40 kilometriä pitkä. Laiturissa on vieri vieressä maailman suurimpia konttialuksia, joiden kontteja jättimäiset satamanosturit poimivat laiturille kevyesti kuin marjoja.

Keskimäärin joka kymmenes sataman kontti, perävaunu tai öljytonni on matkalla kanaalin toiselle puolelle Britanniaan tai tulossa sieltä. Näiden lähetysten kohtelu muuttuu ensi vuoden maaliskuussa, kun Britannia jättää Euroopan unionin.

– Brexit tarkoittaa, että käsittelemme jättimäisen määrän lisää lähetyksiä ja tulliselvityksiä, sanoo Roel van 't Veld. Hän vastaa Alankomaiden tullissa Britannian EU-eroon varautumisesta.

Varautuminen perustuu oletukseen, että Britannia tekee kuten on ilmoittanut eli poistuu sekä EU:n sisämarkkinoilta että tulliliitosta.

Se tarkoittaa, että ulkorajamuodollisuudet on palautettava Britannian-kaupalle. Tulli on ryhtynyt palkkaamaan tätä varten uutta henkilöstöä. Työntekijöitä tarvitaan 930 jos Britannia lähtee ilman sopimusta.

Vaikka EU:n ja Britannian välille solmittaisiin laaja vapaakauppasopimus, Alankomaiden tulliin pitää silti palkata 750 uutta työntekijää.

Raveihin vain lentämällä

Van 't Veldin mukaan tavaran lähettäminen Britanniaan edellyttää jatkossa 7–9:n eri muodollisuuden täyttämistä. Viejän pitää tehdä esimerkiksi alv-ilmoitus, tullausilmoitus, ja mahdollinen elintarvikeviranomaisten tarkastus.

Joidenkin artikkelien tuonti Rotterdamin sataman kautta voi käydä mahdottomaksi. Kuten hevosten.

– Tällä hetkellä meillä ei ole satamassa tiloja elävien eläinten tarkastuksille, sanoo johtaja Liesbeth Kooijman Alankomaiden elintarviketurvallisuusvirastosta.

Tilanne on sama kaikissa läntisen Euroopan satamissa, koska brittihevosia ei ole EU-jäsenyyden takia tarvinnut tähän saakka tarkastaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi ravihevosia ei voisi enää tuoda Britanniasta manner-Eurooppaan autolautoilla, vaan ne pitää tuoda lentoteitse, koska tarkastuksia tehdään ainoastaan lentokentillä.

Rotterdamin sataman viereisestä Hoek van Hollandin lauttaterminaalista pääsee kuudessa tunnissa Englantiin.
Rotterdamin sataman viereisestä Hoek van Hollandin lauttaterminaalista pääsee kuudessa tunnissa Englantiin.Petri Raivio / Yle

Myös elintarviketurvallisuudesta vastaavat viranomaiset palkkaavat lisää väkeä. Kooijmanin mukaan tarkastuseläinlääkäreitä yritetään rekrytoida Etelä-Euroopasta, koska Alankomaista heitä ei löydy tarpeeksi. Osaavia eläinlääkäreitä tarvitaan toista sataa.

Brittien hevoset, koirat ja kissat ovat heidän urakastaan häviävän pieni osa. Tarkastajia työllistävät jatkossa lähinnä Britannian kautta EU:n alueelle tuotavat elintarvikkeet, kuten liha, kala tai valmisruuat. Toiseen suuntaan Hollannista kulkee paljon kukkia ja kasveja, jotka pitää nekin tarkastaa.

Kauppa supistuu

Kaikki tämä johtaa siihen, että Britannian ja EU:n välinen kauppa supistuu, kun kaupanteko hankaloituu. Rotterdamin sataman liikenne hiljenee varustamoalan teettämän selvityksen mukaan nelisen prosenttia.

Britannian puolella on arvioitu, että jokaisen rekan pysäyttäminen muutamaksi minuutiksi rajamuodollisuuksia varten johtaisi kymmenien kilometrien rekkajonoihin Doverin satamasta. Rotterdamin satama yrittää välttää jonot kaikin keinoin.

– Emme usko, että niin tapahtuu koska teemme kaikkemme varautuaksemme Britannian eroon, sanoo johtaja Mark Dijk Rotterdamin satamasta.

Tarkoitus on, että vientiin liittyvät paperityöt hoidetaan sähköisesti, ja tarkastuksia tehdään mahdollisimman paljon jo lähettävissä yrityksissä eikä vasta satamassa.

Dijkia huolettaa yritysten hidas varautuminen: Vain joka viides hollantilaisyritys on aloittanut valmistautumisen rajamuodollisuuksiin. Muualla Euroopassa osuus lienee vielä pienempi. Jos yritykset eivät tee osuuttaan, satama ruuhkautuu.

– Jos Suomessa on yrityksiä jotka kuljettavat Rotterdamin kautta Britanniaan, niiden pitää jatkossa rekisteröidä tulli- ja alv-maksut, koska ne käyvät kauppaa kolmannen maan kanssa, Dijk sanoo.

Muodollisuudet palaavat joka tapauksessa

Varautumisaika alkaa käydä kuitenkin vähiin. Britannian ero astuu voimaan 30. maaliskuuta ensi vuonna. Neuvottelut erosopimuksesta Britannian ja EU:n välillä jatkuvat yhä. Jos ratkaisua ei pian löydy, Britannia voi lähteä unionista ilman sopimusta.

Jos taas sopu löytyy, rajamuodollisuuksien palauttaminen voi lykkääntyä siirtymäajan loppuun eli vuoden 2021 alkuun. Alankomaiden viranomaisten mukaan on kuitenkin selvää, että kauppa Britannian kanssa mutkistuu, sopimuksesta riippumatta.

– Jos Britannia tekee kuten on ilmoittanut eli poistuu sisämarkkinoilta ja tulliliitosta, se tarkoittaa, että tullimuodollisuudet pitää palauttaa, Roel van 't Veld sanoo.

Näin tapahtuu, vaikka tullimaksuja ei perittäisi lainkaan. Sisämarkkinoiden hyödyt tulevat näkyviksi vasta siinä vaiheessa kun niistä ei enää pääse nauttimaan.

Konttialus Matz Maerskia lastataan Rotterdamissa Kiinan-matkaa varten. Alus kuului valmistuessaan maailman suurimpien konttilaivojen luokkaan.
Konttialus Matz Maerskia lastataan Rotterdamissa Kiinan-matkaa varten. Alus kuului valmistuessaan maailman suurimpien konttilaivojen luokkaan.Petri Raivio / Yle

Lisää aiheesta:

Brexitin "totuuden hetki" koittaa ensi kuussa – EU odottaa Britannialta nopeaa edistystä