Uusi käänne taksiuudistuksessa: Kela-kyytien maksut pahasti myöhässä, omavastuut eivät päivity – kuljettajilla saamatta tuhansia euroja

Taksiuudistuksen seurauksena Kela-kyytien tietoja on jäänyt kuittipinoihin. Osalla kuljettajista tuloja on saamatta tuhansia euroja.

taksiliikenne
taksi kyltti
Kelan kilpailutetut hinnat vaihtelevat maakunnittain.Tiina Jutila / Yle

Kela-kyytien korvauksissa on ollut isoja ongelmia ympäri Suomea taksiuudistuksen seurauksena. Uudistuksen alkuvaiheessa taksamittareissa oli vääriä hintoja, joten asiakkaiden matkakorvaushakemukset eivät päivittyneet oikein Kelalle.

Kelan mukaan virheellisiä matkakorvauksia on ollut jossain määrin kaikissa maakunnissa. Niitä käsitellään Kelassa päivittäin.

– Alkuvaiheessa osassa laitteissa oli vääriä hintapäivityksiä, sen vuoksi osa heinä- ja elokuun matkoista puuttuu Kelan käsittelystä, sanoo Kelan vastaava suunnittelija Anne Giss.

Kelan kilpailutetut hinnat vaihtelevat maakunnittain. Kela edellyttää, että korvaushakemukset tehdään oikeilla hinnoilla, joten tilauskeskukset ovat joutuneet korjaamaan korvaushakemusten hintoja manuaalisesti.

Virheellisten hintojen lisäksi Kela-kyytien välityskeskukset ja autoilijat ovat joutuneet eri syistä käsittelemään valtavan määrän kuitteja käsin heinäkuun alusta alkaen. Tämä kaikki on hidastanut korvaushakemuksien käsittelyä ja aiheuttanut sen, että paljon Kela-kyytejä tarvitsevat asiakkaat ovat joutuneet maksamaan kyydit omasta kukkarostaan.

Kelan asiakkaan on maksettava korvattavasta, yhdensuuntaisesta matkasta enintään 25 euroa. Jos matkakustannukset ylittävät kalenterivuodessa 300 euroa, loppuvuoden matkoista ei tarvitse maksaa mitään.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on alkanut tutkia Kela-kyytien kilpailutuksia. Virasto kertoo Ylelle, että luupin alla on erityisesti tilausvälityskeskusten toiminta.

Kela palauttaa omavastuun ylittävät taksimaksut heti, kun tiedot päivittyvät

Kelasta vakuutetaan, että kaikki hakemukset käsitellään. Kela on vaatinut palvelun tuottajia, eli Kela-kyytien välityskeskuksia toimittamaan kaikki tähänastiset matkakorvaushakemukset viimeistään lokakuun loppuun mennessä.

– Meillä on vielä paljon saamatta käsiteltäväksi korvaushakemuksia, joita käydään läpi manuaalisesti.

– Jos asiakas on joutunut maksamaan enemmän kuin 300 euroa omavastuun osuuden, Kela palauttaa rahat automaattisesti asiakkaille heti, kun matkat ovat Kelan käsiteltävänä, sanoo Kelan vastaava suunnittelija Anne Giss.

Kelassa matkakorvaus käsitellään keskimäärin alle viikossa. Kela on lisännyt resursseja tilanteen vuoksi, jotta hakemukset saadaan nopeasti käsiteltyä.

Kuitteja välitetty Kelaan käsin: "Hirvittävä työmäärä"

Osasyynä kuittirumbaan on ollut erilaiset taksamittarit.

Esimerkiksi viiden maakunnan alueella Kela-kyytejä välittävä PRO-Keskus Oy edellyttää sopimuksessaan autoilijoilta Semel Oy:n laitteita. Jos laitetta ei ole ollut, on autoilijoiden pitänyt välittää tietoja eteenpäin skannaamalla kuitteja keskukselle. Tällä hetkellä maksutapahtumien kuitteja on työn alla paljon.

– Se on hirvittävä työmäärä. Olemme ottaneet välityskeskuksena vastaan toisen laitteen kuitteja, mikä on ollut väliaikaisratkaisu, PRO-Keskus Oy:n toimitusjohtaja Jari Tenhunen sanoo.

Käytännössä tämä on vaatinut valtavan määrän käsityötä, sillä kuitteja ja niihin liittyviä korjaustietoja on jouduttu syöttämään järjestelmään manuaalisesti. Tenhusen mukaan kuittien läpikäymiseen on palkattu lisää väkeä Mikkeliin ja Lappiin.

Lapissa on painittu myös huonojen verkkoyhteyksien kanssa, joihin on siellä kyytejä välittävän PRO-Keskuksen mukaan haettu ratkaisua tapauskohtaisesti aivan viime päiviin saakka.

PRO-Keskus onkin antanut autoilijoille lokakuun alkuun asti aikaa asentaa takseihin sopimuksen edellyttämät Semel Oy:n laitteet, sillä toimituksissa ja asennuksissa on ollut viivästymisiä.

– Sallittiin siirtymäaika erillissopimuksella, että jos autoilija ei vielä ollut saanut Semelin laitteita, niin hän kykeni kuitenkin hoitamaan kyydit ja tiedot siirrettiin eteenpäin manuaalisesti, Tenhunen sanoo.

Taksiyrittäjillä saamatta jopa tuhansia euroja

Ongelmia aiheutuu Kelan asiakkaiden lisäksi kuljettajille. Jos tiedot ajetuista kyydeistä eivät välity Kelaan, he eivät saa korvauksia. Ylen saamien tietojen mukaan yhdellä yrittäjällä voi olla Kela-kyydeistä saatavia jopa tuhansien eurojen edestä.

Kuitteja on jouduttu väsäämään käsin myös Päijät-Hämeen alueella, missä maksuliikenne on saatu toimivaksi vasta elo-syyskuun vaihteessa. Maksuliikenteessä on ollut takkuamista, kun autoilijoilla on käytössään erilaisia maksujärjestelmiä, joita on soviteltu yhteen.

Häiriöt ovat aiheuttaneet sen, että autoilijoille, joiden tuloista valtaosa muodostuu Kelan korvaamista kyydeistä, on päädytty maksamaan ennakkomaksuja.

– Olemmekin mahdollisuuksien mukaan maksaneet autoilijoille ennakkomaksuja, vaikka Kelan tilityksiä ei ole saatukaan, sanoo Tuomo Halminen Taksi Päijänne Oy:stä.

Lue myös: Kymmeniä puheluita, tuntien odotusta ja peruuntuneita kyytejä – Miksi Kela-kyytiuudistus meni pahasti pieleen?