Terveyskeskuksessa asiointi helpottuu Kokkolassa: enää ei tarvitse tietää, mihin "tiimiin" kuuluu

Muutos koskee pääterveysaseman asiakkaita. Paljon terveyskeskuksen palveluja käyttävä "OmaSoitelaisen", silloin asiakkaalle laaditaan muun muassa oma hoitosuunnitelma.

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä, Soite
Kokkolan terveyskeskuksen tuloaula.
Kokkolassa ei tarvitse enää pähkiä, minkä tiimin asiakkaaksi kuuluu.Ari Vihanta / Yle

Kokkolan pääterveyskeskuksen asiakkaat on jaettu tähän saakka osoitteensa mukaan neljän eri hoitotiimin potilaisiin. Se on aiheuttanut epätietoisuutta ja useita turhia puhelinsoittoja. Nyt jaosta luovutaan, ja jatkossa asiakkaat jaetaan eri hoitotiimeille hoidontarpeen kiireellisyyden perusteella. Asiakas saa ajan joko kiirevastaanotolle, vastaanotolle tai OmaSoitelaiselle

Pääterveysaseman vastaanottopalvelut uudistuvat 8.10. 2018 alkaen. Maakunnan vastaanottopalveluita Soite uudistaa myöhemmin syksyllä.

– Uudistus parantaa palvelujen saantia. Kiireelliseen hoitoon pääsee joko samana päivänä tai viimeistään kolmen päivän sisällä. Kiireettömälle vastaanotolle pääsee 2–3 viikon sisällä, lupaa palvelualuejohtaja Annika Ollikainen.

Terveyskeskukseen saa yhteyden puhelimitse, sähköisesti ja paikan päälle "luukulle" menemällä. Jatkossa vastaanottoon voi jättää takaisinsoittopyynnön arkisin jo kello 7.30 alkaen.

Kokkolan pääterveysaseman yhteydenotot keskitetään yhteen puhelinnumeroon 06 828 7310. Myös pääterveysaseman tilat muutetaan uudistusta vastaaviksi.

Säännöllistä hoitoa tarvitsevia auttaa "OmaSoitelainen"

Diabetes-, reuma, sydän- ja hengityshoitajat aloittavat myös iltavastaanotot, ja heille ajan voi pian varata sähköisesti.

Kansantauteja sairastaville ja paljon palveluita käyttäville avataan uusi OmaSoitelainen-palvelumalli. Siinä asiakkaille laaditaan hoitosuunnitelma, joka on kaikkien potilasta hoitavien tahojen käytössä. Suunnitelmasta käyvät ilmi muun muassa hoidon tavoitteet ja aikataulutus. Hoidosta vastaava lääkäri pysyy samana.

Säännöllisiä käyntejä tarvitseville OmaSoitelaisille-palveluun kuuluville voidaan sopia myös vastaanottoaikoja kahden-kolmen viikon välein pitkälle eteenpäin.