Yllättävä somehitti: mies tatuoi kantakuppilan logon pyllyynsä – yritykset osaavat jo hyödyntää tempauksia markkinoinnissa

Niin kuin monet laajalle leviävät somehitit, kaikki lähti ravintolapäällikön mukaan vitsistä.

markkinointi
Ravintola Pikku Mikon baaritiski
Heikki Haapalainen / Yle

Yli 200 000 ihmistä on nähnyt Facebookissa Juha Pakarisen pakaraa koristavan tuoreen tatuoinnin. Siinä komeilee Pakarisen kantapaikan, joensuulaisen Ravintola Mikon logo.

Se on lähes sata kertaa enemmän silmäpareja kuin pienen yrityksen postaukset saavat yleensä somessa. Julkaisu on saanut parissa päivässä 19 000 tykkäystä ja nimikkodrinkki on suunnitteilla.

Niin kuin monet laajalle leviävät somehitit, Ravintola Mikon ravintolapäällikön Ville Seppäsen mukaan kaikki lähti vitsistä.

Yliopisto-opiskelijat olivat jokasyksyiseen tapaan tulleet myymään sponsoripaikkaa haalareihinsa. Seppänen oli vastannut, että vain haalarin takapuoli on kannattava mainospaikka.

Tiskillä istui kanta-asiakas Juha Pakarinen. Hän heitti vitsillä, että maksaisiko Ravintola Mikko, jos hän tatuoisi firman logon kankkuunsa. Asiasta lyötiin kättä päälle ja kolmen viikon päästä Pakarisen takapuolta koristi uusi leima.

– Ajattelin, että ihan sama mitä siellä kankussa lukee, koska kukaan ei tule sitä näkemään. Mutta onhan sen muutama ihminen nyt nähnyt, Pakarinen naurahtaa.

Pakarista ei silti tatuointi kaduta. Hän kertoo olleensa selvinpäin, toista olutta juomassa, kun hän sopi asiasta Seppäsen kanssa.

Ravintola Mikon kanta-asiakas Juha Pakarinen tatuoi firman logon pakaraansa.
Kanta-asiakkaan tatuointi tuli maksamaan Ravintola Mikolle alle 150 euroa.Ravintola Mikko

Joessa kelluvasta pakettiautosta otettiin kaikki irti

Yritykset osaavat jo käyttää tempauksia markkinoinnissa, sanoo someasiantuntija Harto Pönkä.

Pönkä ei ota kantaa Ravintola Mikon somehittiin, koska ei ole perehtynyt tapaukseen. Yleisellä tasolla hän sanoo kuitenkin, että nykyään yrityksissä hoksataan mahdolliset somehitit herkemmin: otetaan kuva tai kirjoitetaan juttu someen jaettavaksi. Näin saadaan ansaittua näkyvyyttä – kuten markkinointikielellä kutsutaan näkyvyyttä, jota ei ole ostettu mainosrahalla.

Ravintola Mikon ravintolapäällikkö Ville Seppäsen mukaan somehitti ei synny pakolla, mutta hereillä on oltava. Esimerkkinä hän antaa toisen joensuulaisen ravintolan Kerubin, jonka Pielisjokeen valunut pakettiauto herätti hilpeyttä (siirryt toiseen palveluun) mediassa asti (Karjalainen). Kerubi on ottanut mokastaan kaiken huomioarvon irti somessa.

– Voihan tällaisia tempauksia yrittää suunnitella, mutta eihän keneltäkään voi mennä kysymään, että ottaisitko tatuoinnin takapuoleesi. Kyllä se pitää lähteä sattuman kautta, sanoo Seppänen.

Someasiantuntija Pöngän mukaan somehitti edellyttää, että hyvä pohjatyö somessa on tehty: tilit ovat pystyssä, julkaisuja on säännöllisesti ja seuraajia löytyy. Lisäksi on oltava tuntumaa siihen, mikä uppoaa juuri siihen omaan yleisöön.

– Jokapäiväisellä somepäivittämisellä pyritään siihen, että joskus osutaan kultajyvään, sanoo Pönkä.

Pakaraansa tatuoinnin ottanut Juha Pakarinen on uskollinen Ravintola Mikolle, vaikka käy muissakin joensuulaisissa baareissa.

– Toisen baarin tatuointia en aio enää ottaa.

Lue lisää:

Karjalainen: Video: Veteen luisunut pakettiauto ajelehti Pielisjoessa - "Siinä sitten katseltiin sen menoa", kuljettaja kertoo (siirryt toiseen palveluun)

Kansan Uutiset: Tekijät kertovat miten syntyy somehitti (siirryt toiseen palveluun)