Justin Bieberin mukaan finnit ovat in – #freethepimple-kampanja, mallit ja tavalliset ihmiset levittävät sanomaa näppylöiden hyväksymisestä

Muun muassa mallit jakavat somessa omia aknekuviaan.

Ulkonäköpaineet
Justin Bieber.
Justin Bieber elokuvaensi-illassa Los Angelesissa maaliskuussa 2018.Matt Baron / AOP

Poptähti Justin Bieber otti keväällä kantaa finnien puolesta julkaisemalla sosiaalisessa mediassa kuvan näppyläisestä otsastaan.

Bieberin mukaan finnit ovat in. Hän on jopa julkaissut Instagramissa videon (siirryt toiseen palveluun) itsestään tutkimassa näppylöitään. Nuorisoidolilla on 98 miljoonaa seuraajaa, joista moni voi olla iloinen finnien arvonnoususta.

Bieberin viestit ovat osa laajempaa finnipositiivista liikehdintää sosiaalisessa mediassa.

Esimerkiksi brittiläinen malli Louisa Northcote aloitti Instagramissa #freethepimple (siirryt toiseen palveluun)-liikkeen, joka pyrkii haastamaan kauneusnormit. Hän kärsii itse aknesta, mutta on päättänyt hyväksyä ihonsa sellaisena kuin se on ja kannustaa muita tekemään samoin.

– On ollut kampanjoita, joissa ihmisiä rohkaistaan hyväksymään raskausarvet, naisten nännit tai kuukautisaika. Nyt on aika hyväksyä oma iho. Siksi loin #freethepimple -liikkeen, Northcote kertoo The Independent (siirryt toiseen palveluun)-lehdessä.

Tarkoitus on, että ihmiset jakavat tilille omia finni- ja aknekuviaan.

Kuvakaappaus Louisa Northcoten Instagram-sivusta.
Brittimalli Louisa Northcote kampanjoi finnien hyväksymisen puolesta Instagramissa #FreeThePimple-tunnisteella.Louisa Northcote / Instagram

Northcote kertoo, että akne haittasi paitsi malllinuraa myös mielenterveyttä. Hän sanoo saaneensa pääasiassa myönteistä palautetta aknesta kukkivien kasvojensa kuvista.

Aknekuviaan ja ihonhoito-ohjeitaan on sosiaalisessa mediassa esitellyt myös muun muassa malli, televisiopersoona Kylie Jenner.

Aknekampanjoiden edelläkävijä oli kauneusbloggaaja Em Ford, joka julkaisi vuonna 2015 Youtubessa videon nimeltä You Look Disgusting (siirryt toiseen palveluun). Hän oli julkaissut kuvia meikittömästä aknenaamastaan ja kertoo videolla palautteesta, jota oli saanut niistä sosiaalisessa mediassa, kuten "en voi edes katsoa", "kammottava", "näytät inhottavalta". Kolmessa kuukaudessa kommentteja tuli 100 000.

Sitten Ford osoittaa videolla, kuinka hänen ulkonäköään aletaan taas ylistää kun hän on meikannut. Kunnes joku keksii, että "pakkelia on liikaa", "olet niin ruma, että sinun on pakko meikata", "harhaanjohtavaa, väärää mainontaa". Lopussa ihmiset kuitenkin jakavat omaa ahdistustaan huonosta ihosta. Ford jatkaa ihokampanjaansa mypaleskin-blogissa.

Kuvakaappaus Em Fordin blogista.
Kauneusbloggaaja Em Ford julkaisi vuonna 2015 Youtubessa videon nimeltä You Look Disgusting ja jatkaa aihetta mypaleskin-blogissaan.Em Ford / mypaleskin.blogspot.com

Aknesta kertoo Instagramissa esimerkiksi 23-vuotias amerikkalainen Kali Kushner 50 000 seuraajalleen. Hänen iho-ongelmansa alkoivat yläkoulussa. Hän kuvailee The Guardian (siirryt toiseen palveluun) lehdessä, miten rajoittavaa akne alussa oli.

– Kerran juttelin kaverini kanssa luokassa ja purskahdin nauramaan hänen vitsilleen. Samalla rakkula naamassani puhkesi ja veri alkoi valua kasvojani pitkin. Se oli kauhean noloa. Juoksin ulos luokasta enkä tullut takaisin kahteen viikkoon.

Kampanjoista selviää, että vieläkin oletetaan aknesta kärsivien ihmisten olevan huonokuntoisia ja laiminlyövän hygieniaa tai muutoin hoitavan itseään huonosti. Lisäksi oletetaan, että vaiva menee teini-iän jälkeen aina ohi.

Oman ihon hyväksymiseen kannustavia kampanjoita voi pitää myös vastaliikkeenä sosiaalisen median täydellisyyskuvastolle.

Esimerkiksi sosiaalisen median palvelu Snapchat tarjoaa filttereitä, joiden avulla naamastaan voi julkaista kyseisissä palveluissa täydellisen virheettömiä kuvia. Ilmiö on maailmalla (siirryt toiseen palveluun) mennyt niin pitkälle, että nuoret naiset menevät selfien kanssa kauneusleikkauksiin, jotta saisivat todellisuuden vastaamaan valokuvaa.

Lue myös:

"Hyväksykää iso nenäni!" – Twitterissä murretaan ulkonäköihanteita nenäselfieillä