Jalkapallotähtien ihmejuoma on Suomessa hifistelijöiden harrastus – kukaan ei vielä tiedä, onko mate oikeasti huipputerveellistä

Lionel Messi, Neymar ja Luis Suárez vannovat piristävän yrttijuoman nimeen. Matea markkinoidaan vuolassanaisesti, vaikka terveysväitteille ei ole vielä Euroopan komission hyväksyntää.

juomat
Luis Suarez mate-muki kädessä.
Urugualainen jalkapalloilija Luis Suárez nauttimassa matea.Kieran McManus / AOP

Etelä-Amerikassa suosittu kofeiinipitoinen yrttijuoma on samanlaisessa asemassa kuin kahvi Suomessa.

Yerba mate on puu, jonka kuivatuista lehdistä tehdään sekä teetä että virvoitusjuomaa. Teetä on ollut Suomessa saatavilla jo vuosia nettikaupoista, luontaistuotekaupoista sekä osasta kahviloita ja ruokakauppoja. Virvoitusjuomat ovat uudempi tuttavuus.

Kansainväliset jalkapallotähdet nähdään usein kuppi kädessään imemässä mate-teetä pillillä. Esimerkiksi brittiläinen The Sun (siirryt toiseen palveluun) kirjoitti kesäkuussa Lionel Messin, Neymarin ja Luis Suárezin innostuksesta piristävään juomaan.

Lahtelainen Antti Pohja on entinen huippujalkapalloilija, jonka yritys on tuonut matea Suomeen jo vuosia. Hän jaksaa uskoa, että suomalaiset alkaisivat korvata kansallisjuomansa kahvin matella.

– Uskon, että mate valtaa Suomen pikkuhiljaa. Juoma on terveellistä ja piristää paremmin kuin kahvi. Mate antaa tasaisemman piristymisen kuin kahvi. Siinä on vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja.

Mate-juoma.
Mate-teen valmistuksessa sopiva veden lämpötila on 75 astetta.Janne Ahjopalo / Yle

Mate on saanut paljon mediahuomiota suomalaisten kahvin korvaajana. Yrttijuomaa mainostavilla sivustoilla kehutaan juoman terveysvaikutuksia laajalti. Väitteet liittyvät muun muassa painonhallintaan, rasva-aineenvaihduntaan, antioksidanttisuuteen, suoliston toimintaan, sydämen ja verisuonien toimintaan sekä fyysisen ja henkiseen väsymykseen.

Näiden väitteiden todenperäisyys on parhaillaan Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n arvioitavana.

Lopullisen päätöksen väitteiden hyväksyttävyydestä elintarvikkeiden markkinoinnissa tekee Euroopan komissio. Vaikka terveyshyötyjä puntaroidaan parhaillaan, Evirassa juomaa pidetään sinällään turvallisena.

Mate-juomaa.
Virvoitusjuomamuotoinen mate on varsin tuore tuttavuus suomalaisissa ruokakaupoissa.Janne Ahjopalo / Yle

Teetuotteissa suosio vähentynyt, virvoitusjuomissa lisääntynyt

Suomalaiset eivät ole sankoin joukoin ottaneet matea omakseen: meille rakas kahvikupponen on yhä ykkönen. Suomen suurimman päivittäistavarakauppaketjun myyntitilastot itse asiassa kertovat, että mate on ruokakaupassa marginaalinen tuote.

Matea on S-ryhmällä myynnissä virvoitusjuomissa ja teetuotteissa.

– Teetuotteissa suosio on laskenut. Virvoitusjuomissa mate on uudempi juttu ja siinä suosio on suhteellisesti kasvanut. Kovin paljon ei mate-virvoitusjuomiakaan kuitenkaan myydä: määrä on ainoastaan muutamia kymmeniätuhansia tuotteita vuodessa, kerrotaan S-ryhmän viestinnästä.

Minulla ei ole ainuttakaan havaintoa, että pelaajamme joisivat matea.

Lennart Wangel

Noin 80 prosenttia S-ryhmän mate-virvoitusjuomista myydään tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla. Mate-teen myynnistä pääkaupunkiseudun osuus on 30 prosenttia.

Kansainväliset jalkapallohuiput siis hörppivät innostuneesti matea, mutta kuinka on suomalaisten jalkapalloilijoiden laita? Ainakaan miesten maajoukkueessa mate ei tunnu suuremmin innostavan.

– Minulla ei ole ainuttakaan havaintoa, että pelaajamme joisivat matea. Sen sijaan MM-kisoissa olen nähnyt mate-kuppeja pelaajien kädessä, sanoo Suomen maajoukkuepäällikkö Lennart Wangel.

Mate-juoma.
Mate-teetä juodaan erikoispillillä omasta kupistaan. Pillin päässä on suodatin, jotta purut eivät kulkeudu suuhun.Janne Ahjopalo / Yle

Lue myös:

Piristävän mate-juoman suosio Suomessa kasvaa – Uruguayssa sitä tankataan huoltoasemilla ja nautiskellaan parlamentissa

Yerba mate -juoma haastaa kahvin (Ylen aamu-tv)