Kuljetusalalla iloitaan Jännevirran uudesta sillasta: "On tätä jo kovasti odoteltu"

Jännevirran uusi silta avautui autoliikenteelle torstaina alkuiltapäivästä.

Jännevirta, Siilinjärvi
Jännevirran silta avajaispäivänä.
Uusi kevyen liikenteen väylä valmistuu uudelle sillalle kokonaisuudessaan lokakuun alussa. Siihen asti kevyt liikenne kulkee Jännevirran vanhaa siltaa pitkin.Matti Myller / Yle

Jännevirran uuden sillan aukeaminen on helpotus raskaan liikenteen kuljetuksille.

Kuopion ja Siilinjärven rajalla sijaitseva uusi silta avautui autoille torstaina alkuiltapäivästä. Kevyt liikenne kulkee vanhaa siltaa pitkin siihen asti, kunnes uusi kevyen liikenteen väylä valmistuu lokakuun alussa.

Vanhalle Jännevirran sillalle tuli kolme vuotta sitten 65 tonnin painorajoitus sen huonon kunnon vuoksi. Isot puutavararekat joutuivat rajoituksen vuoksi ajamaan kiertoreittejä Juankosken, Puutossalmen tai jopa Leppävirran kautta.

– Kyllähän kuljetuspuolella on kolmisen vuotta tätä jo kovasti odoteltu. Tilanne on ollut sellainen, että Ysitie on ollut käytännössä poikki raskaammilta yhdistelmiltä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka-alan edunvalvontajärjestö SKAL Itä-Suomen aluepäällikkö Jouni Bergroth toteaa.

Jännevirran silta avajaispäivänä
Autot pääsivät Jännevirran uudelle sillalle torstaina 20. syyskuuta.Matti Myller / Yle

Vanha silta oli isoille rekoille Bergrothin mukaan vaikea jo ennen painorajoitusta sen kapeuden vuoksi. Painorajoituksen jälkeen huonokuntoisten kiertoreittien käyttö oli raskaalle kalustolle hankalaa, aikaa vievää ja vaarallistakin, varsinkin talvella.

Tuolloin SKAL laski, että painorajoitus lisää kuljetuskustannuksia 700 000–800 000 euroa vuosittain.

– Sitä luokkaa se on ollutkin. Pohjois-Savon alueen ylivoimaisesti merkittävin yksittäinen kohde on nyt saatu kuntoon ja uskon, että se näkyy positiivisesti alueen taloudessa.

Bergroth muistuttaa kuitenkin, että tiestön kunnossa on muuallakin paljon parannettavaa.

– Eivät tiet yhdellä sillalla kuntoon tule. Työtä riittää ja tiestölle tarvitaan rahaa. Erityisesti alemmalla tieverkolla on paljon ongelmakohteita.