Suomen pisimmästä leveäkaistatiestä tuli hurjastelijoiden kaahauspaikka – Poliisi: "Tuntuu, että ovat voimassa viidakon lait"

Autoilijat saavat jatkuvasti sakkoja vaarallisista ohituksista.

ohitukset
Onnettomuus Kuutostiellä lähellä Kaipiaista
Henkilöauto ja rekka kolaroivat Kuutostien leveäkaistaosuudella Kouvolassa viime toukokuussa.Vesa Grekula /Yle

Liikenne Suomen pisimmillä leveäkaistateillä Kaakkois-Suomessa on äitynyt varsinkin viikonloppuisin hurjaksi. Normaalia leveämpi ajoista houkuttaa autoilijoita vaarallisen näköisiin ohituksiin, joissa nopeudet nousevat reilusti sallitun yläpuolelle.

– Kuutostiellä Kouvolan itä- ja länsipuolella tuntuu välillä, että liikenteessä ovat voimassa viidakon lait, kuvailee tilannetta ylikonstaapeli Jouni Ryhänen Kaakkois-Suomen poliisista.

Ryhänen itse toimii ryhmänjohtajana yhdessä Kaakkois-Suomen liikennevalvontaryhmistä ja partioi liikenteessä usein moottoripyörällä. Liikennevalvontaa hän on tehnyt jo yli 20 vuotta.

Joka kerta kun partioidaan joku joutuu sakotettavaksi vaarallisesta ohituksesta.

Jouni Ryhänen

Liikennekäyttäytyminen on Jouni Ryhäsen mukaan aika ajoin jopa aggressiivista.

– Varsinkin viikonlopun meno- ja paluuliikenteessä saatetaan ajaa neljä rinnakkain liian lyhyillä sivuttaisetäisyyksillä ja pakotetaan ohitettavia siirtymään piennarviivan suuntaan. Ihme, että ei enempää satu vakavia onnettomuuksia, kummastelee Ryhänen.

Tarkkoja tilastoja Ryhäsellä ei ole käytettävissään esimerkiksi sakotettavien ohittajien määrästä.

– Mutta joka kerta kun partioidaan, joku joutuu sakotettavaksi vaarallisesta ohituksesta. Viikonlopun liikenteessä sakotettavia olisi 20–30, jos kaikkiin tapauksiin ehdittäisiin puuttua, sanoo Ryhänen.

Ajotapa ratkaisee sujuvat ohitukset

Leveäkaistatie on tavallista maantietä leveämpi tie, jossa yhdellä kaistalla mahtuu samaan suuntaan ajamaan kaksi henkilöautoa rinnakkain. Tällöin ajokaistan leveys on yli viisi metriä kun se tavallisella maantiellä on alle neljä metriä.

valtatie, leveäkaistatie, kuutostie, liikenne, Elimäki, Kouvola
Kuutostie Koskenkylän ja Kouvolan välillä on Suomen pisin yhtenäinen leveäkaistaosuus. Se valmistui vuonna 2004.Vesa Grekula / Yle

Leveäkaistatiet eivät ole kuuluisia turvallisuudestaan. Vuonna 2004 silloinen Tiehallinto selvitti kokemuksia leveäkaistateistä. Erityisesti ohittaminen ja liian lähellä keskiviivaa ajaminen nousivat jo tuolloin ongelmina esiin.

Samat asiat ovat liikenneturvallisuusviranomaisten tiedossa nykyäänkin, vaikka pelkästään leveäkaistateihin keskittyviä selvityksiä ei ole enää tehty.

– Kuljettajat valitsevat ajolinjansa omien mieltymystensä mukaan ja samalla joko tukevat ohituksia tai ovat tulppana niille, kuvailee liikennejärjestelmäasiantuntija Auli Forsberg Liikennevirastosta.

Hänen mukaansa kuljettajat omalla ajotavallaan valitsevat onko leveäkaistatien liikenne sujuvaa.

– Kun tien leveyttä on runsaasti valittavana, ihmiset eivät toimi siten kuin piirustuspöydällä on suunniteltu.

Viime vuosina leveäkaistateillä liikkumisesta ja niiden turvallisuudesta saatava tieto perustuu Forsbergin mukaan poliisilta saataviin onnettomuusraportteihin.

Arveluttavia kokemuksia

Leveäkaistatien nykyiset käyttäjät tuntuvat olevan poliisin kanssa samaa mieltä siitä, että vaaratilanteita syntyy jatkuvasti.

– On liikenne hieman arveluttavaa. Vaaratilanteita tulee, kun ohitetaan silloin, kun on vastaantulijoita, kertoo Kuutostien varressa autoaan tankkaava elimäkeläinen Jussi Hannula.

Samalla paikkakunnalla asuva Markku Sihvola on samoilla linjoilla. Hänen mielestään Kuutostiellä on myös ainakin yksi puute.

Ihmisillä on aika värikkäitä tapoja ajaa leveäkaistatiellä.

Toni Mansikka

– Tien varressa ei ole minkäänlaisia opasteita, miten leveäkaistatiellä pitäisi ajaa.

Helsinkiläinen Toni Mansikka sanoo ajavansa Kuutostien leveillä kaistoilla silloin tällöin.

– Aika harva näyttää tietävän, että siellä pitäisi ajaa oikeassa reunassa. Ihmisillä on aika värikkäitä tapoja kulkea tiellä, muotoilee Mansikka.

Kaikki miehet tuntuvat olevan myös tyytyväisiä siihen, jos leveäkaistateistä päästäisiin kokonaan eroon - myös Kaakkois-Suomessa.

– Ei tule ikävä, kiteyttää ajatukset Jussi Hannula.

Linja-autonkuljettaja Marjo Niveri, Valkeala
Linja-autonkuljettaja Marjo Niveri on pääosin tyytyväinen nykyiseen liikennekäyttäytymiseen Kuutostiellä. Niveri ajaa Kouvolan ja Helsingin välistä pikavuoroa leveäkaistatiellä viisi kertaa viikossa.Juha Korhonen / Yle

Sen sijaan ammatikseen linja-autoa ajava valkealalainen Marjo Niveri on toista mieltä.

– Kyllähän se liikenne nykyään sujuu. Silloin kun leveät kaistat tulivat Kuutostielle, kukaan ei osannut ajaa ja sehän oli kuin villiä länttä.

Niverikin myöntää, että sekaan mahtuu muitakin kuin niitä, jotka hallitsevat leveäkaistatien metkut.

– Onhan siellä niitä, jotka eivät ajattele tai ymmärrä, että tiellä liikkuu muitakin.

Marjo Niveri ajaa muun muassa pikavuoroa Kouvolan ja Helsingin välillä noin viisi kertaa viikossa. Bussin ratissa hän on ollut kohta 30 vuotta.

Muutos tulossa

Leveäkaistateiden villiintyneestä liikennekulttuurista halutaan päästä eroon. Muutos- ja suunnittelutyöt väylien remontoimiseksi joko moottoriteiksi tai keskikaiteet sisältäviksi teiksi ovat jo suurelta osin käynnissä.

– Oulun pohjoispuolella Nelostiellä muutostyöt ovat jo alkamassa. Varsinais-Suomessa puolestaan on käynnistymässä suunnittelutyö valtatie 9:n muuttamiseksi kolme- tai nelikaistaiseksi keskikaidetieksi, kertoo hankesuunnittelusta vastaava johtaja Päivi Nuutinen Liikennevirastosta.

Leveäkaistateitä ei enää koeta turvalliseksi.

Päivi Nuutinen

Hänen mukaansa myös valtatie 12:n osuus Lahden ja Uudenkylän välillä on tulossa suunnittelupöydälle lähivuosina.

– Näillä tieosuuksilla liikennemäärät ovat kasvaneet siinä määrin, että leveäkaistateitä ei enää koeta turvalliseksi, sanoo Nuutinen.

Liikennettä leveäkaistatiellä Kouvolassa
Leveäkaistatiellä ajamisessa on tärkeää ajaa tien oikeassa reunassa - kuten muillakin teillä. Liikennettä Elimäen suorilla Kouvolassa syyskuussa 2018.Juha Korhonen / Yle

Ainoa leveäkaistatie, jota ei vielä suunnitella korvattavaksi moottoritiellä tai keskikaidetiellä on valtatie 6 Koskenkylän ja Kouvolan välillä.

Aikoinaan Suomen päätieverkolle rakennetuista 120:sta leveäkaistakilometristä Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa kulkeva Kuutostien osuus on pisin, runsaat 50 kilometriä.

Uusiakin leveitä kaistoja on tehty

Liikenneviranomaiset ovat jo vuosia sitten linjanneet, että uusia leveäkaistateitä ei Suomeen rakenneta.

Tästä huolimatta valtatielle 6 Kouvolan itäpuolelle Uttiin valmistui uutta leveäkaistatietä pari vuotta sitten muutama kilometri.

Lisäksi Kaakkois-Suomen ely-keskuksella on suunnitelmat valmiina Koskenkylä–Kouvola-välin leveäkaistatien jatkamiseksi parilla kilometrillä Korian lähellä.

Ensikuulemalta ratkaisut vaikuttavat kummallisilta, kun samaan aikaan muualla maassa leveäkaistateistä halutaan eroon. Asialle löytyy kuitenkin selitys. Utissa syynä oli pohjavesien suojauksen rakentaminen ja Korialla vanhan Karjalan radan ylittävän sillan korvaaminen uudella.

valtatie, kuutostie, leveäkaistatie, Kouvola, Koria,
Leveäkaistatien ja tavallisen maantien sauma Kuutostiellä Kouvolassa. Tälle osuudelle lähellä Koriaa on valmis suunnitelma leveäkaistatien jatkamiseksi parilla kilometrillä samalla kun vanha rautatien ylittävä silta korvattaisiin uudella.Vesa Grekula / Yle

Päätös olla rakentamatta lisää leveäkaistateitä ei siis ole aivan ehdoton.

– On järkevämpää jatkaa nykyistä leveää tietä, kuin tehdä lyhyelle matkalle kokonaan uutta tietyyppiä, selventää tiejohtaja Jyrki Karhula Kakkois-Suomen ely-keskuksesta.

Kyseisellä remontilla päästäisiin eroon nopeasti kapenevasta ja vaarallisesta tiestä, jolla leveäkaistatien valmistumisen jälkeen vuodesta 2004 alkaen on sattunut parisenkymmentä henkilövahinkoon johtanutta liikenneonnettomuutta.

Päiväsakkoja tai ajo-oikeus pois

Kuutostien villiintynyttä liikennettä työkseen valvova ylikonstaapeli Jouni Ryhänen ei pidä leveäkaistatietä sinänsä vaarallisena.

– Se on oikeastaan aika turvallinen tie liikennöidä, jos ajetaan kuten on tarkoitus.

Onnettomuus kuutostiellä Lapinjärven kohdalla 15.7.16
Onnettomuus Kuutostiellä Lapinjärvellä vuonna 2016.Yle/Tommi Parkkinen

Ryhäsen vinkki ja nyrkkisääntö turvalliseen ja sujuvaan ajamiseen leveäkaistatiellä on varsin yksinkertainen.

– Aja niin oikealla kuin mahdollista. Leveäkaistatietä koskevat samat säännökset kuin kapeampiakin teitä.

Vastaantulevan aiheuttaman vaaratilanteen varalta Jouni Ryhäsen vinkki on saman suuntainen.

– Kannattaa väistää reunemmaksi kuin odottaa lähteekö oman auton taustapeili mukaan.

Sakotuksen lisäksi poliisi reagoi vaarallisiin ohituksiin järeämminkin.

– Tarvittaessa voidaan puuttua ajo-oikeuteen jos ohituksessa on kyse vakavasta piittaamattomuudesta, sanoo ylikonstaapeli Jouni Ryhänen.