1. yle.fi
  2. Uutiset

Autonasentaja Arttu Kivenmäki edustaa Suomea Euroskillseissä – "Autot ovat opiskelu, työ ja harrastus"

Kortesjärveltä kotoisin oleva Kivenmäki kilpailee nuorten huippuosaajien kanssa Budapestissa ensi viikolla.

ammattitaito
Autonasentaja Arttu Kivenmäki edustaa Suomea Euroskillseissä
Autonasentaja Arttu Kivenmäki edustaa Suomea EuroskillseissäElina Niemistö / Yle

Arttu Kivenmäki harjoittelee Sedun isossa autohallissa vuoden 2008 Toyota Yariksella. Auto on simulaatio-auto, johon pystytään kehittämään ongelmia.

– Tämä on rakennettu niin, että tällä pystytään harjoittelemaan erilaisia sähkömittauksia, Kivenmäki kertoo.

Kivenmäki valmistui Sedusta viime keväänä ja nyt hän opiskelee Seamkissa auto- ja kuljetustekniikan insinööriksi.

Vuoden 2017 Taitaja-kilpailun kultamitalistina hän lähtee edustamaan Suomea Budapestiin Euroskills-kilpailuun. Sedun opiskelijat ovat voittaneet useita kertoja taitajakilpailuissa, mutta Kivenmäki on ensimmäinen autonasentaja, joka Sedusta lähtee näihin EM-kisoihin. Kivenmäki ei tunnusta, että kilpailu jännittäisi - ainakaan vielä.

– Parin päivän päästä on lähtö. Sitten kun pääsen kilpailupaikalle ja alamme tekemään asioita, niin sitten varmaankin alkaa jännittää, mutta ei nyt vielä. Kai tästä jotain paineita pitäisi ottaa, Kivenmäki naurahtaa.

Arttu Kivenmäki
Arttu Kivenmäki harjoittelee Sedun autohallissa.Elina Niemistö / Yle

"Annetaan parhaamme"

Euroskills2018- (siirryt toiseen palveluun) kilpailuihin osallistuu kaiken kaikkiaan lähes 600 nuorta ammattilaista, jotka kilpailevat 40 eri lajissa.

Kyseessä on raaka kisa. Luvassa on neljä rastia, joita selvitetään neljä tuntia kerrallaan kolmen päivän ajan.

– Siellä on neljä eri vikaa ja luotu simulaatiotilanteita siitä, mikä autossa voisi olla rikki.

Arvioitavana on erilaisia osa-alueita ja samalla koko kokonaisuus asiakaspalvelutaidoista lähtien. Kilpailuissa pisteytetään työturvallisuus, loogisuus ja työergonomia.

Haastetta kilpailuun tuo se, että kommunikaatio tapahtuu englanniksi. Kivenmäki ei kuitenkaan koe englanninkieltä ongelmana, sillä hän on ollut työharjoittelussa Espanjassa.

Miten viimeiset päivät ennen kilpailua sujuvat?

– Minulle sanottiin, että pitäisi yrittää rentoutua, mutta olen aika huono siinä. Rentoudun kaikista parhaiten, kun olen näiden autojen kanssa ja vähän niin kuin treenaan.

Kivenmäki uskoo, että hänellä on vastassa kovat kilpakumppanit, jotka ovat harjoitelleet ahkerasti. Hän kertoo oman harjoittelunsa jääneen lyhyeksi armeijan vuoksi, mutta uskoo kuitenkin pärjäävänsä.

– Annetaan parhaamme, Kivenmäki lupaa.

Jos menee hyvin, niin vuorossa ovat sitten MM-kisat.

– Ja jos menee huonosti, niin sitä suuremmalla syyllä sitten MM-kisat. Pitää käydä siellä paikkaamassa mainetta, Kivenmäki virnistää.

Arttu Kivenmäki
Elina Niemistö / Yle

"Pitää tässä vielä käsiä sotkea"

20-vuotias kortesjärveläislähtöinen nuori mies viettää lähes kaiken hereilläoloaikansa autojen kanssa. Kivenmäellä on Kortesjärvellä autotalli, jossa hän tapaa harjoitella. Vaikka nykypäivän autojen vikoja selvitetään tietokoneiden avulla, eivät viat kuitenkaan niiden avulla korjaannu.

– Kyllä tässä pitää vielä käsiä sotkea, Kivenmäki toteaa.

Koska suomalainen autokanta on hyvin laaja, on Kivenmäki keskittänyt energiansa uudempien autojen korjaamiseen.

– Vanhoilta asentajilta kannattaa kysyä neuvoa, jos on jotain oikein vanhoja kaasariautoja. Yritän kehittää itseäni näiden uudempien autojen kanssa, Kivenmäki toteaa.

Myöskään hybridiautoista suurimman osan hän jättää muille.

– Se on vähän vaarallisempaa tekniikkaa kuin tällainen normaali 12-volttinen järjestelmä. Siinä tehdään korkean jännitteen kanssa töitä eikä minulla ole siitä hirveästi kokemusta, Kivenmäki kertoo.

Tulevaisuuden haasteita nuorella miehellä on useita. Yksi on kuitenkin varma: työtä hän tulee tekemään autojen parissa.

– Yksi haave on opettajan työ tai yrittäjyys. Katsotaan, jos minusta tulee tarpeeksi fiksu ja keksin jotain, mitä kukaan muu ei ole vielä tehnyt, niin sitten alan yrittäjäksi, Kivenmäki vastaa hymyillen.

Lue seuraavaksi