Risteilymatkailun kasvu tuo vuodessa 80000 uutta työpaikkaa – suomalainen Topi Ylönen isännöi yhtä Turun telakan suurinta loistoristeilijää Karibialla

Maailmassa rakennetaan myös enemmän loistoristeilijöitä kuin milloinkaan. Meyer Turku Oy:n tuotanto on kaksinkertaistunut viime vuosina.

risteilyt
Topi Ylönen, Timila Shrestha ja Freedom of the Seas -risteilijä.
Risteilypäällikkö Topi Ylösen tiimissä Royal Caribbeanin Freedom of the Seas -aluksella työskentelee 110 viihdetaiteilijaa yli 30 maasta. Nuorin on 18, vanhin 60-vuotias. Jääkapteeni Timila Shrestha on 22-vuotias.Topi Ylösen albumi

Hyvät naiset ja herrat, tervetuloa Karibialle.

Meillä on ilo esitellä maailman ensimmäinen suomalainen risteilypäällikkö Topi Ylönen, 36, maailman ensimmäinen suomalainen jääkapteeni Timila Shrestha, 22, sekä Suomessa rakennettu, aikanaan maailman suurin loistoristeilijä Freedom of the Seas (siirryt toiseen palveluun), 12 vuotta.

"Minä olen laivan näkyvin kasvo. Tavoite on, että 95 prosenttia matkustajista tuntisi minut nimeltä."

Topi Ylönen

Yhä useampi teistä saattaa kohdata jonkun yllä mainituista lähivuosina, sillä suomalaiset ovat hurahtaneet risteilyihin Itämerta edemmäs – pitkien risteilymatkojen suosio kasvaa kohisten.

Aloitetaan kuitenkin matka Iitissä syntyneestä kasvatustieteilijästä ja viihdealan monitaiturista, risteilypäällikkö Topi Ylösestä (siirryt toiseen palveluun).

Perjantai-dokkari: Topi of the Caribbean
Katso Perjantai-dokkari: Topi of the Caribbean nyt Areenassa.

Laivan näkyvin kasvo

Topi istuu Freedom of the Seas -risteilijän yli tuhatpaikkaisessa teatterissa, jossa hän nauratti englanniksi täyttä salia edellisenä iltana, kun laiva lähtee viikon risteilylle Pohjois-Amerikan mantereen toiseksi vanhimman kaupungin, Puerto Ricossa sijaitsevan San Juanin satamasta.

– Toistakaa nimeni: Topi Esko Herman Ylönen. Voitte sanoa Topi vaan. Tiedättekö missä Suomi on? Haluan opettaa teille suomea: MOI! Ja näkemiin on MOIMOI. Opittepa nopeasti!

Yleisö, kymmenistä eri maista, huusi mukana. MOOOI!!

Nyt katsomo on tyhjä – laiva on aamulla rantautunut St. Thomaksen saarelle, ja suuri osa sen 4 800 matkustajasta on noussut päiväksi maihin, moni verovapaiden korujen, posliinin ja kristallin perään.

Laivalla palvelut pyörivät siitä huolimatta: Tarjolla on ruokaa, ostoksia, ohjelmaa, kuntoilua, kauneushoitoja ja erilaisia aktiviteettejä. Muutamilla 1 200-päisestä, yli 60 maasta kotoisin olevasta miehistöstäkin on mahdollisuus rantautua, mutta useimmat ovat töissä.

Kuten Topi. Hänen tämänkertainen pestinsä tällä laivalla kestää neljä kuukautta.

– Vapaapäiviä on – annas kun lasken – nolla, Topi naurahtaa.

– Minä olen laivan näkyvin kasvo. Tavoite on, että 95 prosenttia matkustajista tuntisi minut nimeltä, hän kertoo.

Puoli miljoonaa tuttua

Tavoite ei ole mahdoton. Topi aloitti Royal Caribbeanin laivoilla kymmenen vuotta sitten liikunnanohjaajana ja yleni risteilypäälliköksi viisi vuotta sitten. Sen jälkeen hän on risteillyt runsaat 30 kertaa vuodessa ja tullut tutuksi noin puolelle miljoonalle matkustajalle.

Se on Helsingin verran ihmisiä.

Topi uskoo, että matkailu – ympäristövaikutuksistaan huolimatta – on avain parempaan maailmaan.

– Vaikka matkailulla on negatiivisia vaikutuksia esimerkiksi hiilijalanjäljelle, siinä on valtavasti hyvää. Matkailu opettaa ymmärtämään maailmaa.

– Mitä enemmän sitä ymmärtää, sitä suvaitsevampi on maailmaa kohtaan ja etsii ongelmien sijaan ratkaisuja, Topi pohtii.

Hän johtaa 110 hengen viihdyttäjätiimiä, näyttelijöitä, muusikoita, akrobaatteja ja luistelijoita yli 30 eri maasta. Nuorin on 18, vanhin 60-vuotias.

Topi ja Alex juontavat aamu-tv:tä.
Topi juontaa aamutelevisiolähetyksen kollegansa Alexin kanssa joka päivä.Topi Ylösen albumi

– On haastavaa tehdä töitä niin monen eri kansalaisuuden kanssa, mutta samalla on vapauttavaa ymmärtää, että kaikki ovat vain ihmisiä. Se rikkoo rajoja – et näe enää ulkokuorta, vaan keskityt siihen kuka ihminen on, Topi sanoo.

Topi on tottunut olemaan ainoa suomalainen työntekijä risteilijöillä. Tällä kertaa tilanne on toinen. Yksi hänen alaisistaan, helsinkiläinen jääkapteeni Timila Shrestha johtaa puolestaan kymmenhenkistä taitoluistelijatiimiä.

Tapaamme Timilan heti, kun rantaudumme Curacaoon.

Piipahdetaan ensin nopeasti Suomessa.

"Risteilykeskuksen tämän vuoden myynti on tähän mennessä kasvanut 50 prosenttia. Viime vuonna myyntimme kasvoi 70 prosenttia, ja ensi vuoden ennakkomyynti on tällä hetkellä 100 prosentin kasvussa verrattuna viime vuoden samaan ajankohtaan."

Petri Sirén

Sadan prosentin kasvu

Risteilykeskus myy useiden eri varustamojen mitä erilaisimpia risteilypaketteja kaikkiin maanosiin. Se aloitti toimintansa loppuvuonna 2015 ja avasi vuonna 2017 toimiston myös Ruotsiin. Suomessa sen markkinaosuus on noin 25 prosenttia.

Varatoimitusjohtaja Petri Sirén vakuuttaa, että suomalaiset risteilymarkkinat kasvavat nopeammin kuin alalla keskimäärin, noin 10 prosentin vuosivauhdilla.

– Risteilykeskuksen tämän vuoden myynti on tähän mennessä kasvanut 50 prosenttia. Viime vuonna myyntimme kasvoi 70 prosenttia, ja ensi vuoden ennakkomyynti on tällä hetkellä 100 prosentin kasvussa verrattuna viime vuoden samaan ajankohtaan, Sirén iloitsee.

Risteilykeskus ei halua kilpailullisista syistä kertoa tarkkoja matkustajamääriä, mutta Petri Sirénin mukaan kyse on tuhansista matkustajista.

Hän uskoo risteilymatkailun kasvavan tulevaisuudessa entistä huimemmin. Tällä hetkellä keskimääräinen vuosittainen kasvu maailmanlaajuisesti on Sirénin mukaan viitisen prosenttia.

Suomalainen Topi Ylönen, venzuelalainen Alex, Topi ja ruotsalainen Lars ihailevat Sain Kittsin saarella, kuinka Karibian meri  kohtaa Atlantin.
- Kerään kokemuksia, en tavaroita, Topi Ylönen sanoo. Venzuelalainen Alex, Topi ja ruotsalainen Lars ihailevat Sain Kittsin saarella, kuinka Karibian meri (vas.) kohtaa Atlantin (oik.).Topi Ylösen albumi

Kaiken kaikkiaan laivoja rakennetaan nyt maailmassa enemmän kuin milloinkaan:

– 113 laivaa seuraavan kahdeksan vuoden aikana, Risteilykeskuksen Sirén ynnää.

80 000 työpaikkaa vuodessa

Koska uudet laivat ovat kookkaampia, Sirén laskee kapasiteetin tuplaantuvan tulevaisuudessa. Se voi tarkoittaa myös, että loistoristeilyjen hinnat laskevat. Tai sitten eivät – tällä hetkellä moni risteily on loppuunmyyty.

Petri Sirén taistelee työssään mielikuvia vastaan.

– Moni pitää risteilyjä kalliina, vanhojen ihmisten huvituksena tai rinnastaa loistoristeilyt Ruotsin- ja Tallinnan-risteilyihin: Ajatellaan, että “ei siellä voi viikkoa olla”. Todellisuudessa tuote on aivan eri, matkustajien keski-ikä noin 40 vuotta eikä risteileminen ole edes kallista, hän vakuuttaa.

Risteilyalan julkaisun Cruise industry newsin mukaan risteilijöillä työskentelee 250 000 ihmistä, ja tulevina vuosina palkataan 80 000 työntekijää lisää.

Joka vuosi, kaikkialta maailmasta.

Suomalainen jääkapteeni

Freedom of the Seas on saapunut Curacaoon Willemstadin satamaan koko päiväksi. Topi, Timila sekä kolme heidän kollegaansa pääsevät iltapäiväksi sukeltamaan.

Jääkapteeni Timila Shrestha istahtaa valkoisesta hiekasta kohoavalle kivelle.

– Joskus on hassua sanoa, että tämä on työtäni, kun pääsen näihin unelmapaikkoihin ja rannoille ja saan luistella ja tehdä show’ta, jota rakastan, hän hymyilee.

Topi Ylösen tiimissä on ihmisiä kaikkialta maailmassa.
- Kun ymmärtää, että kaikki ovat vain ihmisiä riippumatta siitä, mistä he tulevat tai minkä näköisiä ovat, se rikkoo rajoja, Topi (kuvassa keskellä) avaa. Hänen tiiminsä päällystössä on ihmisiä mm. Yhdysvalloista, Australiasta, Serbiasta, Kroatiasta, Meksikosta ja Kolumbiasta.Topi Ylösen albumi

Timila on syntynyt ja kasvanut Helsingissä. Hänellä on suomalainen äiti ja nepalilainen isä. Timila aloitti luistelun 2,5-vuotiaana, noin 20 vuotta sitten. Aikaisemmin hän kilpaili, oli Suomen taitoluistelumaajoukkueessa ja osallistui muun muassa nuorten Euroopan olympialaisiin.

Sitten Timila siirtyi show-maailmaan, aluksi Holiday on ice (siirryt toiseen palveluun) Eurooppa -kiertueelle ja myöhemmin laivoille. Nyt menossa on kolmas sopimus Royal Caribbeanilla, ensimmäistä kertaa jääkapteenina.

– Jääkapteeni on vastuussa kaikista luistelijoista. Meillä on nyt kymmenen luistelijaa laivalla, ja minä olen yksi heistä, Timila kertoo.

Luistelijat tulevat Venäjältä, Ukrainasta, Belgiasta, Puolasta, Kanadasta ja Yhdysvalloista. Tällä hetkellä Timilan tiimissä on viisi ihka uutta luistelijaa. Se luo haasteita. Kielimuurista huolimatta jääkapteenin tulee ajaa uudet tulokkaat sisään myös laivaelämään.

– Me olemme kaikki erilaisia, ja se on todella opettavaista. Se, että kiertelet maapalloa, opettaa tosi paljon. Jääkapteenina opin paljon itsestäni ja siitä, miten otan vastuuta ja johtajuutta, Timila pohtii.

Timila Shrestha työskentelee Karibian-risteilijällä jääkapteenina.
Katso videolta, miltä näyttää Timila Shresthan unelmatyö jääkapteenina Karibian-risteilijällä.

Palkkaa, muttei laskuja

Timila kertoo tienaavansa hyvin ja säästävänsä paljon. Laivalla ei makseta asumisesta eikä ruoasta, eikä kuluja juurikaan ole. Palkkaansa hän ei voi kertoa.

Topikin pahoittelee, että työsopimus estää kertomasta palkkaa. Myös verotus on monimutkainen kysymys: Topin ja Timilan palkka tulee Royal Caribbeanilta, ja Freedom of the Seas seilaa Bahaman lipun alla.

Verohallinnon mukaan henkilö, joka ei verovuonna asu Suomessa on rajoitetusti verovelvollinen (siirryt toiseen palveluun) ja velvollinen maksamaan veroa Suomessa ainoastaan Suomesta saadusta tulosta.

– Totta kai palkkaus on hyvällä tasolla. Lisäkannustin on kansainvälinen ympäristö ja se, että näkee maailmaa. Ensimmäisellä sopimuskaudellani kävin seitsemän kuukauden aikana 36:ssa maassa. Ja se, miten paljon täällä kokee ja oppii, on valtavaa, Topi summaa.

– Niin klisee kuin se onkin, matkailu avartaa ihmistä yksilönä, mutta se avartaa myös ymmärrystä maailmasta, hän jatkaa.

Topi Ylönen ihailijoiden keskellä.
- Viiden vuoden aikana olen tehnyt runsaat 30 risteilyä vuodessa. Laskin, että noin puoli miljoonaa ihmistä tuntee minut etunimeltä. Se on Helsingin verran ihmisiä, Topi nauraa.Topi Ylösen albumi

On aika palata laivaan.

Edessä on kiireinen ilta näytöksineen, kun laiva illan tullen jatkaa matkaansa piskuiseen, vain 30 kilometriä pitkään ja 10 kilometriä leveään Aruban Oranjestadiin.

Timila vetää Freedomice.com-shown, ja Topi kiirehtii kuvaamaan laivan joka-aamuista aamu-tv-lähetystä. Myöhemmin hän juontaa laivan oman ”Napakympin" eli Love & Marriage -shown aviopareille. Välissä on toimistotyötä, henkilöstönhallintaa, kuulutuksia ja asiakkaiden kanssa seurustelua.

Kaksinkertaistunut telakkatuotanto

Freedom of the Seas odottaa sataman helteessä ylväänä.

Eikä suotta, olihan se maailman suurin risteilyalus, kun se laskettiin vesille Aker Finyardsin telakalla Turussa vuonna 2006. Se on 338,9 metriä pitkä, 38,6 metriä leveä ja sen sisuksissa käy kuusi Wärtsilän generaattoria.

Aluksella kuluu viikossa liki 20 000 pulloa ja tölkkiä olutta, 18 000 palaa pizzaa ja 15 000 kiloa naudanlihaa.

Tänä päivänä Freedom of the Seas on pieni uusiin, jopa 7 000 matkustajan risteilijöihin verrattuna.

Nykyiseltä nimeltään Meyer Turku Oy:n telakalta on vuosien saatossa lähtenyt maailmalle 38 loistoristeilijää, 12 niistä Royal Caribbeanille.

"Tulevaisuudessa luovutamme yhden suuren risteilijän kahdeksan kuukauden välein."

Tapani Mylly

– Tuotanto on yli kaksinkertaistunut siitä, kun Meyer osti Turun telakan vuonna 2014, kertoo viestintäpäällikkö Tapani Mylly.

Neljä vuotta sitten telakalta luovutettiin pienehkö risteilijä kerran vuodessa.

– Tulevaisuudessa luovutamme yhden suuren risteilijän kahdeksan kuukauden välein, hän sanoo.

Tilauskanta ulottuu vuoteen 2024, ja siinä on kahdeksan risteilylaivaa. Vuonna 2014 työntekijöitä oli noin 1 300. Nyt palkkalistoilla on yli 1 900 henkeä, ja rekrytointeja tehdään koko ajan lisää.

– Emme etsi pelkästään laivanrakentajia. Modernit risteilylaivat ovat monimutkaisia, ja niiden rakentamiseen tarvitaan osaamista projektinhallinnasta insinööritieteisiin ja vaikkapa teattereiden tai sairaaloiden rakentamiseen, Mylly sanoo.

Jokaisessa Turun telakalta valmistuvassa risteilijässä on aina jotakin maailman ensimmäistä, yleensä jotakin, joka näkyy matkustajille.

– Erityisesti energiankulutuksen vähentäminen ja vaihtoehtoiset polttoaineet ovat tärkeitä trendejä. Esimerkiksi viime keväänä valmistunut Mein Schiff 1 oli suunniteltu 10 prosenttia vähemmän energiaa kuluttavaksi kuin vuotta nuorempi Mein Schiff 6, Mylly havainnollistaa.

Maailman ensimmäinen

Kaukana Karibianmerellä Freedom of the Seas keinuu varttuneen rouvan rauhallisella arvokkuudella tasaisesti kovassa merenkäynnissä, kuin nyökkäillen hyväksyvästi uudistuksille.

Aruban ja meripäivän jälkeen alus kurvaa hollantilaisten ja ranskalaisten hallitseman St. Maartenin kautta takaisin San Juanin satamaan Puerto Ricoon.

Topi on loppumatkan aikana ehtinyt hallinnollisten töidensä lisäksi muun muassa vetämään tanssia öisissä allasbileissä kannella, juontamaan mahalasku-uimahyppykisan ja laskeutumaan laivan kävelykadun katosta tanssimaan 1970-luvun teemajuhlissa.

Topin työpäivä alkaa aamukahdeksalta ja päättyy usein vasta puolelta öin.
Topin työpäivä alkaa aamukahdeksalta ja päättyy usein vasta puolelta öin. Päivään mahtuu kaikkea kokouksista ja juontamisesta Topin omiin esityksiin tiiminsä kanssa.Topi Ylösen albumi

– En olisi koskaan kuvitellut, että minusta tulee risteilypäällikkö yhdelle maailman suurimmista aluksista maailman ensimmäisenä suomalaisena tässä työssä, Topi naurahtaa.

Hyvät naiset ja herrat, me jäämme laivasta pois, mutta Topin, Timilan ja Freedom of the Seas -aluksen matka jatkuu. Kyytiin pääsee katsomalla Perjantai-dokkarin Topi of the Caribbean tästä.

Viimeisenä iltana on aika palata loppunäytökseen laivan teatteriin. Kun musikaali Once upon a time (Olipa kerran) päättyy, Topi kiittää kaikkia.

Tuhatpäisen yleisön vastaus kajahtaa selkeällä suomenkielellä Karibian yössä:

– MOIMOI!

Yle Perjantaissa keskustellaan tällä viikolla lisää matkailusta. Onko matkailu itsekästä? Onko synti lentää etelän lämpöön? Sean Ricksin ja Rosa Kettumäen vieraina toimittajalegenda Folke West, bloggaaja Henriikka Simojoki ja matkailuyrittäjä Annika Järvelin. Yle TV1 perjantaina 28.9. klo 21.05 alkaen ja Yle Areenassa.

Perjantai-dokkari: Topi of the Caribbean
Katso Perjantai-dokkari: Topi of the Caribbean nyt Areenassa.