Helsingin uusi kauppakeskusjätti Redi saa kovaa kritiikkiä kaupunkilaisilta – "Todella sekava ja sokkeloinen, vaikea löytää mitään"

Moni on pitänyt vaikeana jopa kauppakeskuksen sisällä sijaitsevan metroaseman löytämistä.

Tavaratalot & ostoskeskukset
Metro-opasteet Kauppakeskus Redissä.
Viikonlopun aikana metroon vievät opasteet aiheuttivat hämmennystä. Tilannetta on yritetty parantaa teippaamalla lattialle uusia opasteita.Ronnie Holmberg / Yle

Viime viikon lopulla Kalasatamassa avautunut Redi on kerännyt ensimmäisinä päivinään runsaasti arvostelua etenkin sosiaalisessa mediassa.

Kävijät kuvailevat kauppakeskusta sokkeloiseksi ja ahtaaksi. Varsinkin ulospääsystä ja metroasemalle kulkemisesta on tehty joidenkin mielestä liian vaikeaa.

Kun kävijöiltä kysyy mielipidettä paikan päällä, arvio on samankaltainen.

– Kauppakeskus on todella sekava ja sokkeloinen, vaikea löytää mitään, sanoo ensimmäistä kertaa Redissä asioiva Karo Tela.

Karo Telan kanssa ostosreissulla oleva Meri Tela on samaa mieltä.

– Juuri tässä pohdittiin, missä täällä on vessoja. Opasteistakaan ei sitä ihan helposti saa selville, hän sanoo.

"Itikseen verrattuna tämä on sokkeloinen, mutta Isoon Omenaan verrattuna selkeämpi"

Herttoniemessä asuvan Pirkko Mänttärin mukaan kauppakeskuksessa ei ole erityisen vaikea löytää tarvitsemaansa.

– Ihan hyvin olen löytänyt, mitä olen hakenut. Itikseen verrattuna tämä on sokkeloinen, mutta Isoon Omenaan verratuuna selkeämpi, hän sanoo.

Jatta Tuuri ja Pirkko Mänttäri.
Pirkko Mänttäri (vasemmalla) ja Jatta Tuuri ovat tyytyväisiä kauppakeskuksen opasteisiin.Ronnie Holmberg / Yle

Pirkko Mänttäri ja Jatta Tuuri ovat molemmat tulleet kauppakeskukseen metrolla. Tuurin mukaan alussa oli pientä hapuilua.

– Tämä on toinen kerta kun olen täällä, eli pikkuisen ovat paikat vielä hakusessa, kun on uusi paikka kyseessä. Vie oman aikansa ennen kuin oppii, sanoo Jatta Tuuri.

Tuurin mukaan kauppakeskusta ei kuitenkaan heti kättelyssä pidä tyrmätä.

Kauppakeskusjohtaja lupaa lisätä opasteita ja oppaita

Redin kauppakeskusjohtajan Pia Svenskin mukaan opasteita on jo lisätty, ja lisää parannuksia on tulossa.

– Uudet metro-opasteet tulivat eilen. Lisäämme jaettavia opasteita asiakkaille, ja myös radiokuulutuksia Redin sisällä. Ehkä eniten asiakkaat ovat toivoneet isoja näkyviä opasteita, joiden äärelle isompi joukko voi kerääntyä, Svensk sanoo.

Pia Svensk, kauppakeskusjohtaja Redi.
Redin kauppakeskusjohtaja Pia Svensk on iloinen siitä, että asiakkaat antavat aktiivisesti palautetta uudesta kauppakeskuksesta.Ronnie Holmberg / Yle

Kauppakeskuksessa pyörii myös oranssipukuisia oppaita, jotka auttavat tarvittaessa. Redi-oppaita on Svenskin mukaan tällä hetkellä noin kymmenkunta ja heitä palkataan tarpeen mukaan lisää.

Miksi opasteita ei ole tehty selkeämmiksi jo suunnitteluvaiheessa?

– Vasta kun asiakkaat ovat sisällä, tiedämme mitä asiakkaiden kannalta pitää parantaa. Meillä asiakasvirtaa tulee kolmesta eri tasosta, ja se asettaa haasteita. Minusta on hienoa, että asiakkaat ovat aktiivisia ja antavat palautetta, Svensk sanoo.

Facebookissa myös kauppakeskuksen parkkihallin opasteet ovat herättäneet hämmennystä.

Pia Svenskin korviin on kuitenkin kantautunut pelkkää positiivista palautetta parkkihalliin liittyen. Hän kertoo kauppakeskuksen henkilökunnan seuraavan tilannetta.

Lue myös:

Espan kokoinen kattopuisto, Suomen suurin kuntosali ja metro keskellä kauppakeskusta – tältä näyttää Kalasataman uusi Redi

200 liikettä, 12 miljoonaa asiakasta – apulaisprofessoria huolettaa, miten Helsingin kivijalkaliikkeiden käy, kun kaupungissa on taas yksi kauppakeskus lisää