"Onneksi meillä ei ollut tarvetta tapella keskenämme", sanoo helsinkiläinen Sari Kangasoja, joka osti hybridin, koska taloyhtiö alkoi puuhata sähköautoille omia latauspisteitä

Moni taloyhtiö pohtii parhaillaan sähköautojen latauspisteiden tarvetta. Valtio tukee nyt niiden rakentamista.

Sähkö- ja hybridiajoneuvot
Sähköauton lataus
Lauttasaarelainen Sari Kangasoja osti hybridin, koska taloyhtiö tuli häntä ja muita asukkaita vastaan.Helena Lappeteläinen / Yle

Helsinkiläinen Sari Kangasoja joutui asunnon ostamisen yhteydessä kinkkisen haasteen eteen: haluaisiko hän ostaa huoneiston lisäksi sähköauton latauspisteen omalle parkkipaikalleen. Siihen asti Kangasoja oli kulkenut työmatkat bensa-autolla.

Autonvaihto oli lauttasaarelaisen taloyhtiön uudelle asukkaalle Kangasojalle ajankohtainen, mutta ajatus sähköautosta tuntui vieraalta. Sähköautomalleja oli tuolloin vähän ja Kangasoja ei löytänyt tarjonnasta mieleistä. Ostopäätöstä jarrutti myös sähköautojen korkea hinta ja jälleenmyyntiarvo.

– Kiertelin autoliikkeissä ja kyselin myyjiltä ladattavista hybridiautoista. Innostuin sähköllä ajamisesta, vaikka se tarkoittikin päivittäistä latausta. En ollut valmis vielä tuossa vaiheessa hieromaan autokauppoja, mutta ilmoitin taloyhtiölle innostuksesta hankkia latausvalmius.

Ympäristöarvot olivat Kangasojalle tärkeitä, mutta niiden heijastuminen käyttäytymiseen on hänen mielestään ratkaisevaa.

– En voi laittaa ekologista hattua päähän. Ympäristöystävällisintä olisi kulkea julkisilla.

– Ladattava hybridiauto tuntui kuitenkin kompromissiratkaisulta. Dieselillä kulkevaa autoa en ostaisi. Jos sähköautopuolella olisi parempi valikoima, niin ostaisin sellaisen.

Sähköauton lataus
Helena Lappeteläinen / Yle

Paine latauspisteisiin kasvaa taloyhtiöissä

Monissa taloyhtiöissä pohditaan parhaillaan auton latauspisteen tarvetta. Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevassa taloyhtiö Metallissa käsiteltiin samaa aihetta jo pari vuotta sitten. Asunto-osakeyhtiössä tavoitteeseen pääsemistä helpotti asukkaiden, kuten Kangasojan, yhteinen halu hankkia latauspisteet.

Kiinteistöliiton johtava asiantuntija Petri Pylsy suosittelee taloyhtiöitä tekemään aluksi asukkaille kyselyn, jossa selvitetään sähkö- tai hybridiauton ostohalukkuus. Tämän jälkeen kannattaa teettää esimerkiksi sähköyhtiöllä kartoitus, jossa selvitetään olemassa olevien kaapeleiden sähkön kantokyky.

Uudemmissa taloyhtiöissä osa parkkipaikkojen lämpötolpista voi olla vaihdettavissa älytolppiin, mutta vanhemmissa taloyhtiöissä saatetaan joutua vaihtamaan maan alla olevat kaapelit kokonaan uusiksi.

Ladattavien autojen kanta on tällä hetkellä pieni, mutta valtio tukee latauspisteiden rakentamista

Taloyhtiöt ovat voineet syksystä alkaen hakea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselta eli Aralta (siirryt toiseen palveluun) avustusta yksittäisten latauspisteiden ja sähköverkkojen uusimiseen. Valtion tarjoama puolentoista miljoonan euron avustus on Pylsyn mukaan osa ilmastostrategiaa.

– Odotamme Kiinteistöliitossa mielenkiinnolla, toteutuvatko valtion tavoitteet ja kuinka voimakasta kasvu tulee olemaan. Tällä hetkellä ladattavien autojen kanta koko autokannasta on hyvin pieni.

Tänä vuonna ensirekisteröidyistä uusista henkilöautoista 4,1 prosenttia on ollut lataushybridejä ja 0,6 prosenttia täyssähköautoja. Suurin osa näistä on pääkaupunkiseudulla.

Erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen Tietokeskuksesta kertoo, että Uudellamaalla on noin 4 400 ladattavaa hybridiautoa ja lähes 900 täyssähköautoa.

– Koska autokannan kiertonopeuden keski-ikä on noin kaksitoista vuotta ja romutusikä noin 21 vuotta, niin kestää melko kauan, ennen kuin osuudet kannassa ovat merkittäviä. Ensimmäiset muutokset ovat nähtävissä kahdesta kolmeen vuoden kuluttua, jolloin autoalalle tulee enemmän sähköautomalleja.

"Taloyhtiöt eivät ole vielä jääneet junasta – nyt on mahdollista tehdä fiksuja ratkaisuja"

Sari Kangasojan taloyhtiössä kaapeloitiin vuosi hankkeen aloittamisen jälkeen 43 autopaikasta latausvalmiuteen kaksikymmentäkaksi.

Varsinaisen sähkö- tai ladattavan hybridiauton latauspisteen jokainen asukas joutui ostamaan itse.

– Yleensä asukkaita pelottaa uusi ja tuntematon. Taloyhtiössä saatetaan pelätä, että latauspiste on lopulta juhannuskokko, joka polttaa koko autotallin. Onneksi meidän talon asukkailla ei ollut tarvetta tapella keskenään ja hallitus ratkoi lähinnä tekniikkaan liittyviä pulmia.

Sähkö-ja hybridiauton latauspiste
Latauspiste Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevassa taloyhtiössä.Helena Lappeteläinen / Yle

Suomessa on runsaat viisi latauspalvelua tarjoavaa yritystä. Erilaisia latauslaitteita on tarjolla yhtä paljon.

Kiinteistöliiton Petri Pylsy muistuttaa, että taloyhtiöillä on nyt hyvä hetki miettiä latauspaikkojen tarvetta.

– Taloyhtiöt eivät ole vielä jääneet siitä kuuluisasta junasta. Nyt on mahdollista miettiä, suunnitella ja tehdä fiksuja ratkaisuja.

Kangasojan taloyhtiössä päädyttiin lähes vuoden harkinnan jälkeen talon asukkaan suosittelemaan yritykseen. Latausjärjestelmiä myyvä yritys toteutti kiinteistökartoituksen ja ehdotti parkkihalliin sopivia ratkaisuja.

Asennustyöt käynnistyivät viime talvena, ja ne kestivät kaksi päivää. Autot pyydettiin pois autohallista, jotta saatiin tilaa muutostöille.

– Valitsin omalle parkkipaikalleni laitteen, jossa voi ladata hybridi- tai sähköautoa. Siinä on irrotettava latauskaapeli. Osa asukkaista valitsi laitteen, jossa on pistoolimainen, latauslaitteessa kiinni oleva kaapeli, Kangasoja sanoo.

Hybridiauton latauskaapeli kulkee auton takakontissa
"Hybridiauto tuntui kompromissiratkaisulta. Dieselillä kulkevaa autoa en ostaisi", sanoo Sari Kangasoja.Helena Lappeteläinen / Yle

Sari Kangasoja miettii jo seuraavaa autoa

Kaapelointi yhdelle taloyhtiön parkkipaikalle maksoi 500 euroa. Kangasojan valitsema latauspiste oli 1 800 euroa.

– Hauskaa tässä on se, että auton tilauksen siirtymisen vuoksi latauspaikka ehti tulla lopulta ennen autoa. Täytyy sanoa, että jollei taloyhtiössä olisi ollut käynnissä lataushanketta, en olisi valinnut plug-in-hybridiä. Sen verran se vaikutti.

Taloyhtiön kiinteistöhuolto lukee latausmittarit ja isännöinti laskuttaa. Osakkaan omalla vastuulla on huoltaa ja korjata rikkoutunut laite. Kangasoja on tyytyväinen järjestelyyn, mutta miettii jo seuraavaa autoa.

– Ostamani hybridin sähkökantama on 25 kilometriä. Valinta ei ollut kymmenen pisteen arvoinen. Seuraavassa autossa on oltava isompi akku. 50 kilometrin kantama olisi jo hyvä juttu. Onneksi tähän latauslaitteeseen käy vaikka järeä sähköauto.

Sari Kangasoja
Helsinkiläinen Sari Kangasoja.Helena Lappeteläinen / Yle

Lue myös:

Sähköauto voi käräyttää lämmitystolpan ja naapurin hermot – "Pahimmillaan siitä tulee kiistakapula taloyhtiöön" (6.9.2017)

Jakaisitko sinä auton naapurin kanssa? Keravalla 7 perhettä kokeilee sähköauton jakamista ilmaiseksi (12.2.2018)