1. yle.fi
  2. Uutiset

Paikallinen ruoka ja yksilölliset tuliaiset voivat tuoda Lapin reissumuistoille kultareunuksen

Muisto lomasta jää elämään pitkään, jos kokonaiselämys on miellyttävä. Näin toteaa Rovaniemellä vierailleita ulkomaalaisia haastatellut matkailututkija.

matkailu
Napapiiri pajakylä Rovaniemi kesämatkailu joulupukki
Lomakokokemusten muistelu voi lisätä tyytyväisyyttä vielä silloinkin, kun matka on jo ohi. Rovaniemellä vierailleita matkailijoita haastatellut tutkija toteaa näin uudessa väitöskirjassaan.Marjukka Talvitie / Yle

Kotona käytettävät muistoesineet ja hyvät makukokemukset voivat jopa herättää halun palata samaan matkailukohteeseen uudestaan, todetaan vastikään tarkastetussa väitöskirjassa.

Vaasan yliopiston tutkijatohtori Erose Sthapit haastatteli Rovaniemellä käyneitä ulkomaalaisia matkailijoita väitöstyötään varten.

Matkamuistomyymälöissä menee nyt yhä helpommin kaupaksi halvan rihkaman sijaan suomalainen yksilöllinen matkamuisto. Paikalliset maut kiinnostavat ja niistä hankitaan jo etukäteen tietoa.

– Ehkä Rovaniemi ei ole niin tunnettu ruuastaan verrattuna joulupukkiin ja muuhun toimintaan. Ruoka kuitenkin muistetaan, se on syy, jonka vuoksi tullaan takaisin, Erose Sthapit sanoo.

Rovaniemellä vierailleet ulkomaalaisturistit olivat tutkimuksen mukaan valmiita maksamaan paikallisesta laadusta hieman enemmän.

– Olen ehdottanut, että esimerkiksi matkamuistovalmistajien tulisi keskittyä yksilöllisyyteen ja siihen, että tuotetta voi käyttää jokapäiväisessä elämässä, Sthapit kertoo.

Elämysten linkityttävä toisiinsa

Rovaniemeläisistä erikoisuuksista Sthapit nostaa esimerkeiksi puukot ja vaatteet.

Erose Sthaphit puhuu muistoja herättävästä kokonaiselämyksestä – matkan palveluiden ja kokemusten tulisi linkittyä matkailijan mielessä toisiinsa. Tällöin matkailija saadaan varmimmin harkitsemaan paluuta samaan kohteeseen.

– Vahvoilla on se, jos osaa yhdistää hyvän ruoka- ja ostokokemuksen sekä loma-aktiviteetit elämykseksi, Sthapit sanoo.

Esimerkkinä hän mainitsee matkamuiston ostotilanteen. Myyjän olisi hyvä liittää ostettavaan tavaraan jokin tarina tuotteesta tai siitä, miten tuote on tehty.

Erose Sthapitin markkinoinnin alan väitöskirja tarkastettiin Vaasan yliopistossa syyskuun 12. päivä.

Lue seuraavaksi