Valloittaako mobiilipelaaminen e-urheiluareenat? Suomalaiset pelitalot aikovat onnistua siinä missä Fortnite hapuilee

E-urheilun markkina-arvon arvioidaan nousevan tänä vuonna 770 miljoonaan euroon. Nyt myös mobiilipelinkehittäjät aikovat päästä mukaan kasvavan potin jakoon.

e-urheilu
Assembly, mobiilipeliturnaus
Mobiilipeliturnaukseen osallistuvia pelaajia.Jussi Mankkinen / Yle

Kun Nokia lisäsi matopelin matkapuhelimiinsa vuonna 1997, tuskin kukaan uskoi, että reilut 20 vuotta myöhemmin mobiilipelit muodostavat yli puolet koko pelialan liikevaihdosta. Näin on kuitenkin käynyt.

Kun suomalainen pelitalo Supercell julkaisi Clash of Clans -mobiilipelinsä kuusi vuotta sitten, tuskin kukaan uskoi, että mobiilipelit syrjäyttävät tietokoneet ja konsolit e-urheilussa. Näin ei ole käynyt vielä, mutta mobiilipelialalla ollaankin vasta heräämässä kilpapelaamisen mahdollisuuksiin.

Supercell käynnisti viime kuussa Clash Royale -pelinsä liigan, jossa 40 joukkuetta ympäri maailmaa kamppailee pelin mestaruudesta. Mukana on joukkueita arvostetuista e-urheilujoukkueista. Palkintopotti on miljoona euroa.

Supercell on jo jonkin aikaa yrittänyt saada jalansijaa e-urheilussa. Clash Royalen ympärillä on järjestetty turnauksia muutaman vuoden ajan. Yleisömäärät eivät vielä yllä lähelle suosituimpia e-urheilupelejä, mutta kehitys on ollut nousujohteista. Joulukuussa järjestettyjä Clash Royalen mestaruuskisoja seurasi parhaimmillaan yli 230 000 katsojaa.

Alku on ollut hyvä, mutta matkaa huipulle on vielä.

Fortnite ei vielä vakuuttanut

E-urheilukentät ovat erittäin houkuttelevia paikkoja pelinkehittäjille. E-urheilu pidentää pelin elinkaarta, kun huippupelaajien innoittamina tavalliset pelaajat palaavat yhä uudestaan pelin pariin. Samalla he saattavat tehdä muutaman ostoksen pelin sisällä.

Suuret palkintopotit ovat saaneet pelaajat ottamaan varman päälle. Se on huonoa viihdettä.

E-urheilu tuo näkyvyyttä pelin lisäksi myös sponsoreille. Pelaajien paidat ovat täynnä logoja ja koneiden kyljissä loistavat valmistajien nimet.

Pelialaa seuraava markkinatutkimusyhtiö Newzoon arvioi e-urheilun markkina-arvon nousevan tänä vuonna yli 900 miljoonaan dollariin, eli 770 miljoonaan euroon. Tästä summasta suurin osa on sponsori- ja mainosrahaa.

Ja summan uskotaan kasvavan huomattavasti lähitulevaisuudessa.

Ei siis ihme, että pelitaloissa mietitään, miten e-urheiluun päästään mukaan. Hittipeli Fortniten kehittänyt Epic Games ilmoitti keväällä laittavansa 100 miljoonaa dollaria e-urheiluun.

Suuresta summasta huolimatta Fortniten oma Summer Skirmish -liiga ei käynnistynyt ongelmitta. Tekniset ongelmat ovat haitanneet niin pelaamista kuin pelien seuraamista ja suuret palkintopotit ovat saaneet pelaajat ottamaan varman päälle. Se on huonoa viihdettä.

Mobiilipelien kilpakentät ovat vielä avoimet

E-urheilu on toistaiseksi kehittynyt tietokonepelit edellä. Esimerkiksi Fortniten paremmuudesta kisataan tietokoneilla, ei puhelimilla.

Mobiilipelinkehittäjät ovat kuitenkin iskeneet silmänsä e-urheiluun. Useat pelitalot ovat käynnistäneet kilpailullisten peliensä ympärille liigoja ja turnaustoiminta. Ja vielä useammat ovat aikeissa.

Toisin kuin PC- ja konsolipuolella, mobiilipelikentälle ei ole ehtinyt muodostua vakiintuneita rakenteita tai järjestäytynyttä toimintaa. Tämä mahdollistaa sen, että myös Supercelliä pienemmillä yrityksillä on mahdollisuuksia olla ensimmäisten toimijoiden joukossa määrittämässä kilpailutoiminnan rakenteita.

Yksi tällainen on kotkalainen Nitro Games, jonka tuleva Heroes of Warland -peli on alusta asti suunniteltu kilpapelaaminen mielessä.

Aikoinaan konsoli- ja PC-pelien kehittäjän aloittanut Nitro Games on viimeiset viisi vuotta keskittynyt mobiilipeleihin. Kaksi vuotta sitten yhtiö päivitti strategiaansa ja siirsi toimintansa painopisteen kilpailulliseen moninpelaamiseen mobiililaitteilla.

Pian päivänvalon näkevä Heroes of Warland on tämän strategian mukainen peli. Neljä vastaan neljä -tiimipohjaisen räiskintäpelin kehitystyössä on ollut mukana niin mobiilipelaajia kuin e-urheilijoita. Kuuntelemalla pelaajia Nitro Games on halunnut varmistaa, että ulos tulee peli, jota ihmiset haluavat pelata.

– Me ei päätetä, että tuleeko tästä pelistä suosittu vai ei. Sen päättävät pelaajat, huomauttaa Nitro Gamesin toimitusjohtaja Jussi Tähtinen.

Nitro Gamesin toimitusjohtaja Jussi Tähtinen
Nitro Games

Ensimmäinen turnaus on jo näpytelty

Nitro Games on jo ehtinyt järjestää Heroes of Warland -turnauksen. Kolme viikkoa sitten 12 kutsuvierasta kamppaili pelin paremmuudesta Ruotsin Åressa. Suurin osa kutsutuista oli e-urheiluammattilaisia, mutta oli mukana myös parkour-tähti, laskuvarjohyppääjä ja vapaaottelija.

– Tilanne oli vähän sama kun otettaisi NHL-stara, formulakuski ja tennistähti, ja laitetaan heidät pelaamaan uutta urheilulajia keskenään, Tähtinen kuvailee.

Turnaus esitetään itse pelin julkaisun yhteydessä myöhemmin tänä vuonna.

Ulkoisesti mobiilipeliturnaus muistuttaa paljon perinteistä e-urheilua. Lava on samanlainen kuin PC-peliturnauksissa; pelaajat istuvat vierekkäin, heillä on kuulokkeet päässään, tulostaulu kertoo tilanteen ja yleisölle on oma näkymä pelitapahtumiin. Ero on siinä, että hiiren ja näppäimistön sijasta pelaajilla on puhelimet käsissään.

Lyhyitä otteluita pieneltä näytöltä

Vaikka nykyaikaiset puhelimet ovat itsessään tehokkaita tietokoneita, väline vaikuttaa sisältöön. Se miten puhelinta käytetään arjessa, näkyy myös kilpailullisissa mobiilipeleissä.

Suurin ero PC- ja konsolipuoleen on otteluiden kestossa. Tietokoneella suositun Dota 2 -pelin ottelu voi venyä yli tunnin pituiseksi. Mobiilipuolella puhutaan muutamista minuuteista.

Mobiilipelejä pelataan tyypillisesti lyhyissä erissä, jotka ajoittuvat pitkin päivää. Yksi erä aamupalapöydässä, toinen työmatkalla ja niin edelleen. Ajallisen rajallisuuden vuoksi pelikentät ovat mobiilissa pienempiä kuin tietokonepeleissä.

Pelikokemukseen vaikuttaa myös ympäristö, joka mobiliipelaamisessa vaihtelee pehmeästä sängystä ruuhkaiseen bussiin. Usein peliä pelataan ilman ääniä tai korkeitaan kuulokkeet korvilla, mikä tekee kommunikaatiosta muiden pelaajien kanssa vähäistä.

E-urheilussa kommunikaatio pelaajien kesken on tärkeää, joten kilpa-areenoille tuotavissa mobiilipeleissä pitää tämäkin ottaa huomioon. Nitro Games on ratkaissut asian luomalla hahmoille sellaiset ominaisuudet, että pelkkä hahmon näkeminen on viesti tulevasta.

– Kun näen, että kaverilla on tietty hahmo, niin pystyn siitä jo arvaamaan, että mitä hän tulee siinä kentässä tai taistelussa tekemään, Tähtinen kertoo.

Toki turnauksissa pelaajilla on kuulokkeet ja mikrofonit käytössä, mutta kommunikaation tarve on vähäisempää. Ihan siksi, koska harva huutaa ohjeita joukkuetovereilleen ruuhkabussin perällä.

Åressa järjestetty Heroes of Warland -pelin turnaus.
Ensimmäiseen Heroes of Warland -turnaukseen osallistui 12 pelaaja ympäri maailmaa.Nitro Games

Kolmas ja ensisilmäyksellä merkittävin ero mobiilipelien ja tietokonepelien välillä on ruudun koko. Pienemmän ruutukoon vuoksi mobiilipelit ovat visuaalisesti yksinkertaisempia. Tämä on haaste kilpatoimintaan mukaan haluaville pelinkehittäjille. Pelin pitää näyttää hyvältä myös yleisölle, joka seuraa sitä suurilta näytöiltä.

Ja toisaalta pelin täytyy näyttää myös hyvältä sille yleisölle, joka seuraa sitä puhelimiensa kautta kotoa. Supercell on ratkaissut tämän rakentamalla Clash Royale -pelisovellukseen TV royale -osion, jossa muiden otteluita voi seurata. Turnauksissa taas taas ottelukenttä heijastetaan pelaajien välissä olevan areenan lattiaan.

Mobiilipeleistä e-urheilun jalkapallo?

Mobiilipelien suurin etu PC- tai konsolipelaamiseen on potentiaalisten pelaajien määrä. E-urheilu huipulla vaatii tehokkaan tietokoneen, hyvän nettiyhteyden ja aikaa hioa taitojaan. Läheskään kaikilla ei ole tähän varaa tai edes mahdollisuuksia.

Jos PC-pelaaminen on autourheilua, niin mobiilipelaaminen on jalkapalloa, Tähtinen vertaa.

– Kuten potkupallo, kännykkä löytyy nykyään joka paikasta.

Tähtisen visiossa mobiilipelit tuovat e-urheilun alueille, joissa henkilökohtainen tietokone tai pelikonsoli ovat rikkaiden luksusta. Näillä alueilla peliala on jo voimakkaassa kasvussa juuri mobiilipelaamisen ansiosta.

Mobiilipelien suosion kasvaessa puhelinvalmistajat ovat haistaneet markkinaraon. Tehokkaammilla grafiikkapiireillä varustettuja pelipuhelimia on jo muutaman vuoden ajan ollut myynnissä.

Tämä ei Tähtisen mukaan uhkaa mobiilipelien tasa-arvoistavaa vaikutusta. Mobiilipelien luonteeseen kuuluu, että niitä pystyy pelaamaan myös hitaammilla laitteilla.

– Pelikokemus on sama, vaikka grafiikat eivät, Tähtinen huomauttaa.

Lue myös:

Tuhansia tietokonepelejä julkaistaan joka vuosi – Miksi juuri Dota 2 on yksi maailman suosituimmista kilpapeleistä?

Kun peli on kesken, tiskit saavat odottaa: kolmekymppiset Vallit pelaavat jopa 8 tuntia töiden jälkeen – ilman WoWia ei seurustelu olisi edes alkanut