Yksityinen rautatieyhtiö valitti kohtelustaan itärajalla – VR joutuu korjaamaan hinnoitteluaan

Rautatiealan sääntelyelin päätti, että VR:n tulisi korjata Fenniarail -yhtiöön liittyvää hinnoitteluaan ja että hinnoittelun tulisi olla läpinäkyvää.

rautatieliikenne
fenniarail vainikkala
Jari Tanskanen / Yle

VR joutuu kohtuullistamaan rajaliikennepalvelunsa hinnoittelua yksityiselle Fenniarail-rautatieyhtiölle. Fenniarail kuljettaa raakapuuta Venäjältä UPM:n Kaukaan ja Kymin tehtaille.

Suomen ja Venäjän välinen rautateiden tavaraliikenne avautui kilpailulle loppuvuodesta 2016. Kilpailu on kuitenkin lähtenyt verkkaisesti liikkeelle.

Fenniarail joutuu rajanylitysten yhteydessä käyttämään VR:n rajaliikennepalveluja sekä vaihto- ja vetopalveluja ratapihoilla. Yhtiö ei ole ollut tyytyväinen VR:n eli käytännössä kilpailijansa hinnoitteluun.

Sääntelyelin: VR:n korjattava hinnoittelua ja lisättävä läpinäkyvyyttä

Trafin alaisuudessa toimiva Rautatiealan sääntelyelin päätti maanantaina (siirryt toiseen palveluun), että VR:n tulisi korjata hinnoitteluaan tietyiltä osin ja että hinnoittelun tulisi olla läpinäkyvää.

Esimerkiksi vaihtotyöpalvelulle ja vetopalvelulle on ilmoitettava toisistaan eritellyt hinnat. Lisäksi VR:n tulee poistaa ratapihoilla perittävä kahden operaattorin väliseen toimintaan liittyvä seisontamaksu.

Päätöksessä ei oteta kantaa siihen, miten paljon hintoja pitäisi euromääräisesti muuttaa. Päätöksessä edellytetään, että rajapalvelusta perittävä maksu ei saa ylittää sen tarjoamisesta aiheutuvia kustannuksia lisättynä kohtuullisella tuotolla.

Fenniarailin toimitusjohtaja Juha Hakavuori sanoo, että yhtiö on tyytyväinen sääntelyelimen päätökseen.

– Olemme odottavalla kannalla. Lopputilanne nähdään varmaan lokakuun lopussa tai viimeistään vuoden lopussa, sanoo Hakavuori.

Fenniarail omistaa itse viisi veturia ja vuokraa raakapuukuljetuksiin käytettäviä vaunuja Venäjältä. Raakapuun lisäksi yhtiö kuljettaa myös sahatavaraa Kemijärveltä Mussalon satamaan.

VR: Ei vaikuta merkittävästi hintoihin

VR:n mukaan se aikoo tutustua sääntelyelimen päätökseen tarkasti. VR sanoo, että se on pyrkinyt oma-aloitteisesti korjaamaan hinnoitteluaan sääntelyelimen kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta.

– Hinnoittelumme on ollut kustannusvastaavaa tähänkin asti. Edellytetyt muutokset koskevat pitkälti kustannusten kohdentamista ja arviomme mukaan muutoksilla ei tule olemaan merkittävää vaikutusta itse hintoihin, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen toteaa yhtiön tiedotteessa.