Keskustelu ratikan väristä käy kuumana Tampereella: "Takaisin 1980-luvulle! Silloin pikkulasten talvihaalareitakin myytiin vain näissä väreissä"

Ratikan värejä on kommentoitu ahnaasti sosiaalisessa mediassa.

raitioliikenne
Tältä ratikka tulee näyttämään
Marjut Suomi / Yle

Tampereen raitiovaunun ulkomuoto julkistettiin keskiviikkona. Päävärivaihdot ovat punainen ja vaaleansininen.

Ratikan värejä on kommentoitu ahnaasti sosiaalisessa mediassa. Ylen uutiseen tuli kahdessa tunnissa Tampereen Facebook (siirryt toiseen palveluun)-ryhmässä yli 120 kommenttia ja Yle Tampereen (siirryt toiseen palveluun) Facebook-sivulla lähes sata kommenttia.

Sekä tiilenpunainen että vaaleansininen keräävät kannatusta. Tässä vaiheessa punainen on saanut jonkin verran enemmän puoltavia kommentteja.

Näin punaista kehutaan

Punaista perustellaan Tampereen verisellä historialla ja teollisuudesta kertovilla tiilenpunaisilla kiinteistöillä. Värin uskotaan myös erottavan siniset linja-autot ratikasta. Myös heikkonäköisten arvioidaan useissa kommenteissa hyötyvän nimenomaan punaisesta väristä.

Punainen sopisi Tampereen menneisyyteen.

Punainen erottuu busseista ja Pyrinnön väri on oikein hyvä. Lempinimikin valmiina.

Tältä näyttää ratikka talvella.
Antti Palomaa / Yle

Toivottavasti punainen. Nimittäin ratikka ei harmaassa säässämme näy muuten. Terv. kyytiläisenä ratikkakolarissa kerran ollut.

Jos näistä pitää valita niin punainen! Nysset on jo sinisiä, ratikassa voisi ainakin olla muutakin väriä.

Punainen näkyy paremmin huononäköisellekin.

Kyllä mä mieluummin otan tiilenpunaisen. Se on Tampereen väri muutenkin ja se mitä Turussa kaupunkikuvassa aina kaipasin.

Näin sinistä kehutaan

Myös sininen kerää kiitoksia. Sinistä perustellaan osin samoilla seikoilla kuin punaista.

Sininen. Punainen tuo mieleen hienot punatiilirakennukset, mutta sitä kautta mielleyhtymä on jämähtänyt. Sininen tuo mieleen veden ja mielleyhtymä on paljon dynaamisempi.

Tampereen ratikka
Antti Palomaa/ Yle

Sininen. Luulisi, että ratikan erottaa nyssestä, vaikka ne molemmat olisivat sinisiä. Jätetään punainen hälytysajoneuvolle.

Sininen näkyy ehkä paremmin metsätaipaleelta Valtaväylälle, ehtii hitaammatkin juosta pysäkille..

Tapparan logo sopii paremmin siniseen.

Toinen kylki olisi voinut olla sini-oranssi ja toinen kylki kelta-vihreä. Tasapuolisesti Tamperetta

Punainen on itäratikka ja sininen länsiratikka.

Missä on pinkki?

Osa kommentoijista arvostelee molempia vaihtoehtoja. Pinkkiä kaivataan useassa viestissä.

Missä on pinkki? Eipä taaskaan ollut uskallusta olla hieman erilainen.

Symboloiko tämä SDP:n ja kokoomuksen kisaa Tampereen päätäntävallasta?

Back to the 80’s! Silloin pikkulasten talvihaalareitakin myytiin vain näissä kaksissa väreissä! Tytöille punainen ja pojille sininen! Boring!

Tässä meillä on hyvä esimerkki munattomasta kompromissista. Suosikki jätetään kokonaan pois vaihtoehdoista, näkövammaisten esittämät turvavaatimukset ohitetaan, sitten pudotetaan jokin aiemmin mukana ollut väri (keltainen) vaivihkaa pois jatkosta ilman selityksiä.

Äänestys ensi viikonloppuna

Tamperelaiset äänestävät väristä ensi viikonloppuna. Äänestyksen tulos kerrotaan ensi maanantaina, samana päivänä kun Tampereen kaupunki täyttää 239 vuotta.

Äänestää voi verkossa tai Tampere-päivän ratikkapisteillä 29.–30. syyskuuta eli ensi viikonloppuna. Äänestys verkossa (siirryt toiseen palveluun) alkaa lauantaina 29.9. kello 9. ja loppuu 30.9. kello 21.

ratikka
Antti Palomaa / Yle

Raitiovaunussa käytetään metallihohtomaalia, joka tekee värisävystä elävän sekä kaupunkiympäristöä heijastavan.

– Tamperelainen raitiovaunu on viihtyisä, tilava ja valoisa, ja se erottuu ulkomuodoltaan selkeästi pääkaupungin serkusta, toimitusjohtaja Pekka Sirviö Tampereen Raitiotie Oy:stä sanoo.

Ratikka alkaa liikkua Tampereella vuonna 2021. Se kulkee Pyynikintorilta Hervantajärvelle asti. Kyytiin pääsee keskimäärin 600 metrin välein. Reitin löydät täältä (siirryt toiseen palveluun).

Tampereelle on tilattu 19 raitiovaunua. Aiemmin on kerrottu, että ratikan kaikista vaunuista ei tule samanvärisiä.

ForCity Smart Artic X34 -mallin raitiovaunut ovat 37 metriä pitkiä, kolmiosaisia ja kahteen suuntaan ajettavia. Raitiovaunussa on 104 istumapaikkaa ja ruuhka-aikaan tilaa 264 matkustajalle.

Raitiovaunut valmistetaan Transtech Oy:n Kajaanin Otanmäen -tehtaalla.