Turkissa piirretään uutta Bosporinsalmea – Presidentti Erdoğanin huikean unelman ympäristövaikutukset pelottavat

Turkin viime vuosien jättiläismäiset rakennusprojektit ovat huipentumassa valtavaan lentokenttään ja uuteen keinotekoiseen Bosporin salmeen.

Turkki
Erdogan leikkaa nauhaa
Presidentti Erdoğan uuden Bosporin alitse kulkevan maantietunnelin avajaisissa Istanbulissa joulukuussa 2016.Sedat Suna / EPA

Turkin presidentin Recep Tayyip Erdoğanin Oikeus ja kehitys -puolueella oli 2000-luvun alussa yksi keskeinen vaalilupaus: "Rakennamme tuhansia kilometrejä nelikaistaista tietä".

Vaalilupauksena tie oli konkreettinen lupaus paremmasta.

Ensimmäiset vaalilupaustiet olivat nelikaistaisia mutta eivät juuri muistuttaneet moottoriteitä. Risteykset olivat vaarallisia ja pinta paikka paikoin karkeaa öljysoraa. Mutta kun rakentamisen vauhtiin päästiin, alkoi tapahtua.

Teiden lisäksi tuli tunneleita, siltoja ja uusia lentokenttiä. Istanbul sai kolmannen Bosporinsalmen sillan ja salmen alle rakennettiin sekä nelikaistainen maantie että rautatietunneli.

Presidentti Erdoğan rakastaa näyttäviä avajaisia. Nyt Turkissa puhutaan kahdesta kiistanalaisesta suurhankkeesta, jotka kruunaisivat rakennusbuumin.

Uutta lentokenttää mainostetaan maailman suurimpana

Istanbulin luoteispuolelle on valmistumassa maailman suurin lentokenttä, ainakin jos rakentajiin on uskominen. Sen lisäksi piirustuspöydillä on toinen huikea rakennushanke: uusi Bosporinsalmi Istanbulin länsipuolelle.

Grafiikka Istanbulin uudesta ja Helsinki-Vantaan lentokentistä.
Istanbulin uutta lentokenttää on tarkoitus laajentaa vaiheittain. Rakennuttajien mielestä kentästä tulee maailman suurin.Ilkka Kemppinen / Yle

Lentokenttä on valmistumassa (siirryt toiseen palveluun) lähiaikoina. Avajaiset on tarkoitus pitää lokakuun lopulla Turkin kansallispäivän yhteydessä, mutta kentän käyttöönotto voi viivästyä.

Kenttä tulee tarpeeseen. Sen tietää jokainen, joka on kokenut Istanbulin nykyisen päälentokentän ruuhkat.

Uutta kenttää on rakennettu kovalla vauhdilla. Viime viikkoina rakennustyöläiset ovat osoittaneet mieltään (siirryt toiseen palveluun) valmistumassa olevalla työmaalla. Rakennustöiden aikana on sattunut lukuisia kuolemaan johtaneita tapaturmia.

Työmaa Istanbulin uusi kenttä.
Istanbulin lentokentän työmaa oli jo pitkällä kesällä 2018.Srdjan Suki / EPA

Maanomistajien ja rakennusfirmojen kanava

Toinen Istanbulia koskettava suurrakennelma – uusi Bosporinsalmi – on vastatuulessa.

Turkissa puhutaan hulluista tai huikeista projekteista ja uuden salmen kaivaminen Istanbulin länsipuolelle on vastustajien mielestä sananmukaisesti hullu idea.

– Ainoa hyöty tulisi tonttikeinoittelijoille, koska laajat alueet avattaisiin rakentamiselle. Mutta voin luetella useita syitä jättää kanava rakentamatta, sanoo emeritusprofessori Derin Orhon puhelimitse Istanbulista.

Orhon johti Istanbulin teknillisen yliopiston ympäristöosastoa ja on yksi Istanbulin kanavana tunnetun hankkeen arvostelijoista.

Mustanmeren saasteet lähtisivät liikkeelle

Istanbulin kanava voisi sotkea merivirtoja pahasti. Tällä hetkellä Bosporinsalmen pohjassa virtaa lämmintä ja suolaista vettä pohjoiseen Mustaanmereen, pinnalla kylmempää vettä etelään.

Karttagrafiikka Istanbulin kanavahankkeesta.
Istanbulin kanavasuunnitelma on vielä luonnosasteella ja kanavan leveydestä on useita tietoja. Kanavan leveydeksi on ilmoitettu jopa 600 metriä.Ilkka Kemppinen / Yle

Uuden kanavan puhkaiseminen lännempänä voisi muuttaa Istanbulin eteläpuolella sijaitsevan Marmaranmeren haisevaksi saastejärveksi.

– Mustameri on pahasti kuormittunut, siellä on raskasmetalleja, muita saasteita ja paljon ravinteita. Uuden kanavan kautta entistä enemmän saastunutta Mustanmeren vettä virtaisi Marmaranmereen. Tämä olisi tuhoisaa, Derin Orhon sanoo.

Hänen mukaansa vaikutukset voisivat ulottua aina Egeanmerelle asti, kun Mustanmeren saastunutta ja ravinnerikasta vettä lähtisi virtaamaan etelään.

Tekosaaria maanjäristysalueelle

Istanbulin kanavan kaivuutöiden maamassoja on suunniteltu käytettäväksi kolmen tekosaaren rakentamiseen.

– Kanava sijaitsee maanjäristyksille alttiilla alueella, ja pienenkin maanjäristyksen sattueessa nämä tekosaaret romahtaisivat, mikä vielä ennestään saastuttaisi merta, emeritusprofessori Derin Orhon ennustaa.

Pisteenä i:n päällä 30 metriä syvän kanavan kaivaminen avaisi suolaiselle merivedelle reitin pohjaveteen. Se vaikeuttaisi Istanbulin juomaveden saantia entisestään.

Rahapula saattaa pelastaa ympäristön

Orhonin mukaan kaikki ympäristösyyt puhuvat Istanbulin kanavaa vastaa. Hän onkin helpottunut siitä, että kanavahanke saattaa jäädä toteutumatta rahapulan takia.

Inflaatio laukkaa Turkissa tällä hetkellä lähemmäs 20 prosentin vuosivauhtia, ja yhdeksi syyksi talouden ylikuumentumiseen on mainittu juuri suuret julkiset rakennushankkeet. Nyt rahahanoja on tarkoitus kääntää tiukemmalle (siirryt toiseen palveluun).

Sinänsä uusi vesiväylä ei ole yksinomaan hullu idea, sillä Bosporinsalmi on yksi maailman vilkkaimmista laivaväylistä.

Viime vuonna mutkikkaan salmen kautta kulki vilkkaan paikallisliikenteen lisäksi yli 50 000 laivaa. Välillä sattuu onnettomuuksia, joissa laivat törmäilevät salmen rannalla sijaitseviin rakennuksiin.

Romahtanut talo Istanbulissa laivan törmäyksen jäljiltä.
Historialainen rantahuvila Istanbulissa sen jälkeen kun rahtilaiva törmäsi rakennukseen keväällä 2018. Bosporinsalmen liikenne on vilkasta ja onnettomuuksia sattuu .Muhammed Gencebay Gur / EPA

Vertailun vuoksi: Suezin kanavan kautta kulki viime vuonna 17 000 alusta. Panaman kanavassa liikennemäärä on viime vuosina ollut noin 13 000 alusta vuodessa.

Istanbulin kanavan kautta voitaisiin hankkeen puolustajien mielestä ohjata iso osa Istanbulin keskustan läpi kulkevasta laivaliikenteestä. Tosin Bosporinsalmi on vuonna 1936 solmitun (siirryt toiseen palveluun)Montreuxʹn sopimuksen mukaan kansainvälinen vesiväylä, ja Turkin mahdollisuudet määrätä laivojen reiteistä ovat lähes olemattomat.

Presidentille oma nimikkokenttä?

Jos Istanbulin kanava saattaakin jäädä unelmaksi, on uusi lentokenttä jo valmistumassa.

Erdoganin kone istanblulin lentokentällä
Yksi presidentti Erdoğanin pienemmistä lentokoneista on jo ehtinyt laskeutua Istanbulin uudelle lentokentälle. Kone toi vaalikampanjaa käyvän presidentin kentälle kesäkuussa.Srdjan Suki /EPA

Tosin on epäselvää, tuleeko siitä "maailman suurin", kuten Turkki mainostaa.

Heti valmistumisensa jälkeen kenttä on mitoitettu 90 miljoonalle matkustajalle vuodessa.

Sillä pääsee maailman suurimpien kenttien joukkoon, mutta esimerkiksi Yhdysvaltain Atlantan lentokentän matkustajamäärä oli viime vuonna 103 miljoonaa. Helsinki-Vantaan matkustajamäärä oli vuonna 2017 vajaat 19 miljoonaa.

Pian valmistumassa olevalle kentälle on jo suunniteltu laajennuksia. Kun kenttä valmistuu joskus lopullisesti, matkustajamäärä voisi olla noin 200 miljoonaa ihmistä vuodessa.

Uuden lentokentän nimestä ei ole vielä tietoa. Istanbulin nykyinen pääkenttä on nimetty modernin Turkin perustajana pidetyn Kemal Atatürkin mukaan. On arveltu, että uusi kenttä saattaa saada nimensä jopa presidentti Erdoğanin mukaan.

"Laskeudumme hetken kuluttua Recep Tayyip Erdoğanin lentokentälle" -kuulutus voisi tosin saada monen ulkomaisen pilotin kielen solmuun.

Lue myös:

Istanbul alkoi ahdistaa, joten uraohjus Salih Topuz pakkasi laukkunsa ja muutti maalle – "Täällä tajuan, mikä elämässä todella merkitsee"