Hirvinauha ei pysäytä hirveä eikä autoilijaa, mutta voi hidastaa molempia – halpa konsti yleistyy hiljalleen eikä laajaa tutkimusta sen tehosta ole

Keltainen nauha voi havahduttaa liikennemerkkeihin turtuneen kuljettajan. Metsämies toivoo, että hirvikin hämmentyy tuulessa värisevästä vaakaelementistä.

Hirvinauha
Kuvassa hirvinauhaa metsän reunassa.
Päivi Seeskorpi / Yle

Keski-Pohjanmaalla Kannuksen ja Kälviän välisellä maantiellä lepattaa keltainen hirvinauha. Se rullailtiin paikoilleen reipas viikko sitten, riistanhoitoyhdistyksen ja metsästysseuran voimin.

Tieosuudella liikkuu paljon hirviä ja sattuu myös paljon hirvikolareita. Nauhalla halutaan muistuttaa autoilijoita siitä, että riski on.

– Hirvivaroitusmerkit ovat kärsineet jonkinlaista inflaatiota. Kaikki eivät hidasta, sanoo Kannuksen riistanhoitopiirin toiminnanohjaaja Reijo Karppinen.

Kannattaisi hidastaa, totesi alkusyksystä haastateltu Liikenneviraston liikenneturvallisuusasiantuntija Seppo Sarjamo. Hän on vertaillut hirvieläinonnettomuuksien määriä tieosuuksilla, joilla on hirvivaroitusmerkki ja niillä, joilla sitä ei ole.

Tulokset yllättivät: hirvivaroitusmerkkialueella tapahtui sataa kilometriä kohti seitsemän kertaa niin paljon onnettomuuksia kuin muilla teillä.

Kuljettaja ehkä havahtuu, mutta havahtuuko hirvi?

Hirvinauhaa on kokeiltu eri puolilla maata, eniten Itä-Suomessa ja pisimpään Pohjois-Savossa. Tutkimuksellista näyttöä sen vaikutuksista ei ole, lähinnä havaintoihin perustuvia käsityksiä, sanoo liikennejärjestelmäasiantuntija Auli Forsberg Liikennevirastosta.

Myös Forsberg arvioi, että hirvinauhasta hätkähtää eniten kuljettaja.

– On totta, että hirvivaroitusmerkin inflaatio tuntuu olevan melkoinenkin: luotetaan, että eihän siinä ennenkään ole hirviä liikkunut. Nauha voi vahvistaa autoilijan ymmärrystä siitä, että hirvi voi tulla.

Hirviä hillitsemään siitä tuskin on.

– Hirvi on niin massiivinen eläin, että se tuskin hätkähtää nauhaa, varsinkaan jos sillä on vauhti päällä, uskoo Auli Forsberg.

Metsämiehet toivovat kuitenkin nauhan rauhoittavan myös eläimiä.

– Hirvi on tottunut pystyvaikutelmaan, kuten puihin, ja arastelee vaakavaikutelmaa, sanoo Kannuksen riistanhoitopiirin toiminnanohjaaja Karppinen. Tuulessa väräjävä nauha voi saada eläimen epäröimään.

Kuvassa hirvinauhaa metsän reunassa.
Päivi Seeskorpi / Yle

Hirvikolareita (siirryt toiseen palveluun) sattui viime vuonna runsaat 1 800 (Liikennevirasto). Niissä kuoli 3 ja loukkaantui 145 ihmistä. Hirvikolareita sattuu kaikkialla, mutta alueellisia eroja on.

Viime vuonna hirvien kanssa kolaroitiin eniten Pohjois-Savon, Pohjois-Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Uudenmaan ELY-keskuksen alueilla. Korkean riskin alueita on muun muassa pääkaupunkiseudulla ja Pohjanmaan rannikolla.

Liikennejärjestelmäasiantuntija Auli Forsberg Liikennevirastosta arvioi, että hirvinauha voisi olla hyvä lisämuistutus vanhoilla riskialueilla, mutta myös väliaikainen ratkaisu laumojen liikkeiden ja kannanvaihtelun muuttamissa tilanteissa.

Nauha on selvästi riista-aitaa halvempi, mutta ylläpitoa sekin vaatii. Kannuksen ja Kälviän välillä sijoitettiin nauhaan 400 euroa ja talkootyö päälle.

Toistaiseksi hirvinauhojen vetäminen ja huoltaminen ovatkin olleet pitkälti vapaaehtoisten varassa. Forsberg uskoo, että käytäntö yleistyy paikallisesti innostuksen mukaan. Näköpiirissä ei ole, että nauhoja oltaisiin lisäämässä millään mahtikäskyllä.

– Jos se säästää jopa loukkaantumisilta, se on kannattava sijoitus, sanoo Kannuksen riistanhoitopiirin toiminnanohjaaja Reijo Karppinen.