Kurssin kautta rallin huipulle – maailmanmestari Tommi Mäkinen aloitti mekaanikkokoulutuksen Kouvolassa

Tuhansien eurojen hinnasta huolimatta koulutus kiinnostaa myös ulkomailla.

ralliautoilu
Esapekka Lappi, Tommi Mäkinen ja karttturi Janne Ferm pääsivät tuulettamaan villisti.
Esapekka Lappi, Tommi Mäkinen ja karttturi Janne Ferm pääsivät tuulettamaan villisti Suomen MM-raalin voittoa 2017. Näihin tunnelmiin haluaisi moni mukaan myös mekaanikon roolissa.Tomi Hänninen

Nelinkertainen rallin maailmanmestari Tommi Mäkinen on aloittanut uuden koulutusyhteistyön paikatakseen pulaa rallimekaanikoista.

Mäkisen ralliautoiluun keskittynyt yritys on tehnyt yhteistyösopimuksen mekaanikoiden kouluttamiseksi Kouvolan ammatillisessa aikuiskoulutuskeskuksessa.

– Muita vastaavia sopimuksia ei vielä ole, haluamme ensin kokeilla, miten tämä toimii, sanoo muun muassa henkilöstöasioista vastaava varatoimitusjohtaja Mia Miettinen Tommi Mäkinen Racing Oy:stä.

mekaanikko-oppilaita ralliauton ympärillä, ammatillinen aikuiskoulutus, kouluttaja Pasi Kahelin,Kouvola
Kouluttaja Pasi Kahelin rallimekaanikko-oppilaineen Kouvolan ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen motorsport -osastolla.Vesa Grekula / Yle

Kuuden rallimekaanikoksi pyrkivän koulutus alkoi heinäkuussa perehdytysjaksolla Kouvolassa.

– Meidän rooli alkaa marraskuun alussa, kun koulutettavat siirtyvät käytännön työharjoitteluun toimipisteisiimme joko Keski-Suomeen Puuppolaan tai Viroon Tallinnaan.

Tommi Mäkinen Racing Oy vastaa autonvalmistaja Toyotan kilpailutoiminnasta rallin MM-sarjassa. Yritys myös suunnittelee ja valmistaa ralliautoja. Yritys työllistää kilpailukauden ajankohdasta riippuen vähintään 90 henkeä.

Tavoitteena töihin rallin MM-sarjaan

Kouvolan ammatillisessa aikuiskoulutuskeskuksessa rallimekaanikoiksi tähtäävillä on kaikilla autourheilutausta.

– Rallin SM-sarjaa olen kiertänyt huoltomiehenä kolme vuotta, kertoo tuusulalainen Sven Andevei.

Kajaanilainen Janne Räsänen kertoo vaatimattomasti naurahtaen ajaneensa rallia ja rallisprinttia harrastushommina.

– Sarjoja en ole kiertänyt, muuten on tullut roplattua autojen kanssa kymmenvuotiaasta lähtien.

kajaanilainen janne räsänen koulutusralliauton sisällä, kouvolan ammatillinen aikuiskoulutuskeskus, rallimekaanikot, am
Kajaanilaisen Janne Räsäsen toiveena on työskennellä mekaanikkona rallin MM-sarjassa.Vesa Grekula / Yle

Molemmille miehille on jo käynyt selväksi, että rallimekaanikon työ on kovaa.

– Aamuviideltä kun heräät töihin, niin auton kanssa olet tekemisissä myöhään iltaan. Pitkä päivähän siitä tulee, kun vasta kello 23 tai 24 pääsee nukkumaan, kuvailee Sven Andevei.

– Hektistä hommaa. Ja tiimissä kaikkien pitää tulla keskenään hyvin toimeen, lisää Janne Räsänen.

Räsästä ei silti epäilytä hakeutua uralla eteenpäin. Toiveissa siintää työskentely huoltotehtävissä rallin MM-sarjassa.

– Kyllä se on mielessä ollut. Tosi hienoa olisi päästä sinne mukaan.

Kehitystyöhön tai kisoihin

Koulutuksesta Kouvolan ammatillisessa aikuiskoulutuskeskuksessa (siirryt toiseen palveluun) vastaavan Pasi Kahelinin mukaan mekaanikoilta vaaditaan laajaa osaamista, olipa sitten kyse ralliautojen lasi- tai hiilikuituosien työstämisestä, ensiapu- ja turvallisuustaidoista tai kielitaidosta.

miehet auton maskien ja puskureiden äärellä korjaushallissa, rallimekaanikot, Tommi Mäkinen Racing Oy, Kouvolan ammatillinen aikuiskoulutuskeskus, Sven Andevei ja kouluttaja Pasi Kahelin
Hiilikuitutöiden runsaus on yllättänyt rallimekaanikoiksi kouluttautuvia. Motorsportkouluttaja Pasi Kahelin (oik.) ja rallimekaanikoksi aikova Sven Andevei tutkimassa korjattavia osia.Vesa Grekula / Yle

Karkeasti ottaen rallimekaanikot voi hänen mukaansa jakaa tehtäviensä perusteella kahteen ryhmään.

– Osa työskentelee niin sanotusti pajalla, jossa suunnitellaan ja valmistetaan autoja sekä edistetään tuotekehitystä. Sitten on niitä, jotka kiertävät maailmalla ja osittain jopa kuljettavat kilpa-autot kisoihin ja rakentavat niiden huoltoalueet.

Mia Miettinen lisää vielä yhden asian, jonka rallimekaanikolla on oltava kunnossa.

– Paineensietokyky.

Pula osaavista mekaanikoista

Tommi Mäkisen rallitallin leipiin koulutettavaksi hakeutui parikymmentä kiinnostunutta.

Kymmenen kuukauden mittaiseen koulutukseen heistä valittiin kuusi. Kaikki valitut ovat miehiä, nuorin on 19 vuotias, vanhin 42.

Oppilaitos ja Tommi Mäkinen Racing olivat varautuneet suurempaan kiinnostukseen. Yhteistyökumppaneiden alkuperäisenä tavoitteena oli löytää kymmenen koulutettavaa.

– Hakijamäärä oli hienoinen pettymys. Toisaalta kuusi koulutukseen valittua erottuivat joukosta melko nopeasti edukseen, kuvailee valinnoissa mukana ollut Mia Miettinen.

Tommi Mäkinen Racingin tuotantotiloja Puuppolassa.
Tommi Mäkinen Racing Oy:n tuotantotiloja Puuppolassa vuonna 2012.Isto Janhunen / Yle

Tommi Mäkisen yrityksen mukaan moottoriurheilussa on jatkuvasti pulaa pätevistä mekaanoista.

– Suomesta on aina tullut rallin huippukuljettajia, mutta he ovat ajaneet ulkomaisissa talleissa, joilla on ollut omat mekaanikkonsa. Suomessa rallimekaanikot ovat toimineet ennemminkin harrastuspohjalta.

Formulat johtivat rallikoulutukseen

Tommi Mäkinen Racing Oy päätyi yhteistyöhön Kouvolan ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen kanssa oppilaitoksen aiemman mekaanikkokoulutuksen perusteella.

Kouvolassa on koulutettu autourheilumekaanikoita formula 4 -sarjaan vuodesta 2014 lähtien. Yhteistyötä on tehty sarjaa ajavan suomalaisen Koiranen GP -tallin kanssa.

– Formulapuolen mekaanikoiden työskentelyssä on yhtäläisyyksiä rallimaailman kanssa, ja Kouvolassa on nyt tiettyä erikoisosaamista pohjalla, kuvailee yhteisen sävelen löytymistä Mia Miettinen.

ralliauto koulutuskäytössä, Subaru, Tommi Mäkinen Racing Oy, rallimekaanikkokoulutus, Kouvolan ammatillinen aikuiskoulutuskeskus
Tällaisella Tommi Mäkisen yrityksen autolla on ajettu muutamia vuosia sitten rallin MM-sarjaa. Nyt se on opetusmateriaalia Kouvolassa. Vastaava auto on silti edelleen käytössä rallin SM-sarjassa.Vesa Grekula / Yle

Kouluttaja Pasi Kahelinin mukaan hakijoita on jo nyt tiedossa tulevillekin vuosille. Kiinnostuneita tiedusteluja Kahelin on saanut Yhdysvalloista, Virosta, Tanskasta ja Venäjältä.

Koulutuksen hintakaan ei tunnu olevan kaikille este. EU-kansalaisille mekaanikkokoulutus maksaa 2 100 euroa, EU:n ulkopuolelta tuleville 15 000 euroa.

Rallipuolella hinta sisältää esimerkiksi osan majoituksista, formulakoulutuksessa muun muassa matkat varikkotyöskentelyyn kilpailutapahtumiin.

Formulamekaanikoita Kouvolasta on neljässä vuodessa valmistunut 30.

– Suuri osa heistä työskentelee autourheilun parissa. Jotkut toimivat yrittäjinä ja tarjoavat mekaanikkopalveluja formula 2 ja formula 4 -sarjoissa muun muassa Hollannissa, Saksassa ja Britanniassa, kertoo Pasi Kahelin.

Miehellä itsellään on kokemusta ralliauton kartanlukijana sekä huoltotehtävistä 1990-luvulta. 2000-luvun alussa hän valmistui moottoriurheiluinsinööriksi Walesista, Swansean yliopistosta.

Tulevaisuuden ammattinimike

Kouvola ei ole ainoa paikka, jossa autourheilumekaanikoita koulutetaan. Myös Espoon Omnian ammattiopinnoista (siirryt toiseen palveluun)voi päätyä alalle. Siellä autourheilun maailmaan perehdytään autonasentajan ammattitutkintoon johtavalla linjalla. Koulutus järjestetään yhteistyössä autourheilun kattojärjestön AKK-Motorsport ry:n (siirryt toiseen palveluun) kanssa.

Autourheilumekaanikon koulutuksessa Kouvolassa, sen paremmin formula- kuin rallipuolellakaan, ei sen sijaan ole kysymys ammattitutkinnosta.

rallimekaanikkokoulutettavia auton alla vaihtamassa ralliauton pohjapanssaria
Pohjapanssarin vaihto meneillään.Vesa Grekula / Yle

Kouluttaja Pasi Kahelin näkisi mielellään asian olevan tulevaisuudessa toisin. Esimerkiksi hän ottaa sähköautot, joilla myös saatetaan kilpailla tulevaisuudessa.

– Autourheilussa usein mennään teknisen kehityksen kärjessä, josta asioita siirtyy tavallisiin autoihin. Siksi mekaanikoiden ammattikoulutukseen moottoriurheilussa kannattaisi satsata.

Sopiva uusi ammattinimike olisi Kahelinin mukaan moottoriurheilumekaanikko.

– Tutkintoa opiskellessa voisi sitten erikoistua esimerkiksi ralliin, moottoripyöriin tai vaikka veneisiin. Vähän samaan tapaan kuin autonasentajakoulutuksessa voi erikoistua henkilöautoihin tai raskaisiin ajoneuvoihin, vertailee Kahelin.