Onnettomuustutkintakeskus: Luotsiveneiden turvallisuutta parannettava – Vene ei toiminutkaan oletetusti kovassa aallokossa ja hytistä oli mahdoton paeta

Kaksi luotsiveneen kuljettajaa kuoli viime joulukuussa, kun alus kaatui ja upposi Porvoon edustalla lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa. Onnettomuuskeskus antaa viisi suositusta.

Luotsivene
Onnettomuustutkintakeskus kertoo medialle viime vuoden joulukuun vakavasta luotsiveneonnettomuudesta
Onnettomuustutkintakeskus kertoo medialle viime vuoden joulukuun vakavasta luotsiveneonnettomuudesta

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkintansa Suomenlahdella Porvoon edustalla viime joulukuussa tapahtuneesta luotsiveneen uppoamisesta.

Raportin mukaan luotsiveneen vakauden heikkenemistä tai kaatumisriskiä aallokko-olosuhteissa ei ollut tunnistettu riittävästi. Kaatuminen oli yllätys, sillä luotsiveneiden oletetaan yleisesti olevan itseoikaisevia ja turvallisia kaikissa olosuhteissa.

– Olettamus oli, että luotsiveneet ovat turvallisia näissä olosuhteissa. Silloin vallinneissa olosuhteissa, veneen oikaisuvoima ei kuitenkaan riittänyt oikaisemaan kallistunutta venettä, sanoo onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Onnettomuushetkellä aallokon suunta, kasvanut korkeus ja jyrkkyys muodostivat luotsiveneelle yllättävät ja kohtalokkaat olosuhteet. Veneestä ei tutkinnassa löytynyt merkkejä törmäyksestä tai teknisestä viasta.

Kaksi luotsiveneen kuljettajaa kuoli, kun alus kaatui Porvoon edustalla lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa 8. joulukuuta 2017.

Onnettomuus herätti paljon ihmetystä, sillä luotsit ovat tottuneet työskentelemään varsin hankalissa olosuhteissa ja käytössä ollut vene oli vain kaksi vuotta vanha.

– Etukäteen ajatellen, tämän onnettomuuden ei olisi pitänyt olla mahdollinen. Oletettiin, että kun on luotsiveneen hytissä, on turvassa, sanoo Nurmi.

Luotsiveneestä oli mahdotonta pelastautua

Onnettomuushetkellä vene ja kaksi Finnpilotin työntekijää olivat menossa noutamaan luotsia norjalaisesta tankkialuksesta.

Luotsivene kaatui ensin kyljelleen ja sen jälkeen ylösalaisin. Ensimmäiset pelastusyksiköt saapuivat paikalle noin puolituntia veneen kaatumisen jälkeen. Sää oli onnettomuuspaikalla huono ja voimakas merenkäynti sekä pimeys vaikeuttivat pelastustehtäviä.

Lopulta kaatunut vene vajosi pelastustoimenpiteiden aikana, eikä uppoamista voitu estää. Molemmat kyydissä olleet kutterinhoitajat löytyivät myöhemmin veneen ohjaamosta.

kartta

Jo tutkinnan alkuvaiheessa tutkintakeskus totesi, että kaatuneen luotsiveneen ohjaamosta oli käytännössä mahdotonta pelastautua. Ohjaamosta oli yksi uloskäynti, joka johti peräkannelle. Veneen kaaduttua vesimassojen paine vaikeutti uloskäynnin avaamista.

– Vesi painoi pelastuspuvussa ollutta miehistöä vain syvemmälle hyttiin, josta ei ollut toista ulospääsyä, sanoo onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Risto Haimila.

Hytin ovi avattiin vasta, kun vene oli ollut jo kalleellaan noin kymmenisen minuuttia. Vettä alkoi kuitenkin tihkua sisälle hyttiin heti, kun vene alkoi kallistua.

Luotsiveneiden hätäpoistumisteihin on tehty jo muutoksia

Jos hytissä olisi ollut veneen sivuille omat hätäpoistumistiet, miehistön olisi ehkä ollut mahdollista pelastautua.

– Luotsausyhtiötä informoitiin tästä riskistä heti tutkinnan aikana ja vastavanlaisien luotsiveneiden hätäpoistumisteihin on tehty jo muutoksia, sanoo Nurmi.

Onnettomuudessa ollut nopea luotsivene L-242, tyypiltään Kewatec Pilot 1500, on rakennettu Merenkulkulaitoksen ammattiveneitä koskevien sääntöjen mukaan vuonna 2015. Vastaavantyyppisiä luotsiveneitä on käytössä Suomessa ja Ruotsissa. Kyseinen vene ei ollut itseoikaiseva, mutta sen piti kestää 60 asteen kallistuma.

Viranomaiset valmistautuvat nostamaan Suomenlahdella uponneen luotsiveneen 19. joulukuuta.
Viranomaiset valmistautuvat nostamaan Suomenlahdella uponneen luotsiveneen 19. joulukuuta.Leif Rosas

Onnettomuustutkintakeskus antaa viisi turvallisuussuositusta

Tutkinnan perusteella Onnettomuustututkintakeskus antaa viisi turvallisuussuositusta vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi.

Liikenteen turvallisuusvirastoa kehotetaan laatimaan ammattiveneitä koskevat säännöt, joissa otetaan huomioon erilaisiin käyttötarkoituksiin ja olosuhteisiin liittyvät erityisvaatimukset. Käytössä ei tällä hetkellä ole selkeitä vaatimuksia ja sääntöjä sovelletaan.

Luotsausyhtiö Finnpilot Pilotage Oy:tä kehotetaan puolestaan kartoittaamaan nykyistä kattavammin kuljetusten aikana esiintyvät vaaratilanteet ja poikkeamat turvallisuudessa. Nyt veneenkuljettajien toimintamallit perustuvat suurelta osin kokemukseen ja hiljaiseen tietoon. Toiseksi luotsiveneenkuljettajien perehdyttämistä tulisi lisätä.

Rajavartiolaitokselle Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että se varautuu myös epätavanomaisiin hätätilanteisiin ja kehittää toimintamalleja pelastustehtävissä.

Myös psykososiaalisen tuen hälyttämiseen merionnettomuuksissa toivotaan selkeyttämistä.

Yle uutisoi vain päivää ennen onnettomuutta, että Suomessa tähdätään tulevaisuudessa itseohjautuvaan meriliikenteeseen.

Lue myös:

Tutkijat: Porvoossa kaatuneesta luotsiveneestä miltei mahdotonta pelastautua

Luotsiveneen uppoamisen tutkinta etenee – tallenteet lähetetty USA:han purettavaksi

Onnettomuuteen joutunut luotsivene valmis tutkittavaksi – tältä alus näyttää nyt

Miksi kaatuneen luotsiveneen pohjaan ei leikattu aukkoa? 5 kysymystä kuolonuhreja vaatineesta onnettomuudesta

Korjattu kello 15.22: Luotsivene on tyypiltään Kewatec Pilot 1500.