Saksalaiset autonvalmistajat saattavat korvata vanhoja ja saastuttavia dieselautoja – Uuden auton ostajalle jopa 10 000 euron etuseteli?

Yhä useampi saksalaiskaupunki asettaa ajokieltoja vanhoille dieselautoille.

Dieselautot
Vanhan auton pakoputki lähikuvassa.
Dieselpäästöt puhuttavat Saksassa.Focke Strangmann / EPA

BERLIINI Saksan hallitus päättää tänä iltana siitä, mitä tehdään vanhoille ja saastuttaville dieselautoille.

Monissa saksalaiskaupungeissa huono ilmanlaatu on yhdistetty vanhojen dieselautojen päästöihin. Typpidioksidi ja muut dieselautojen päästöt voivat lisätä riskiä sydän- ja verisuonitautien sairastumiseen. –

Syyskuussa oikeus päätti, että Frankfurt am Mainissa asetetaan ajokielto vanhoille dieselautoille. Ajokielto astuu voimaan ensi vuonna. Jo aikaisemmin samantapaisia päätöksiä on tehty eräissä muissa suurkaupungeissa.

Saksan hallitus on kuumeisesti etsinyt ratkaisuja vanhojen dieselautojen päästöihin. Koska esimerkiksi Volkswagen oli manipuloinut päästötodistuksiaan, autonomistajaa ei voida rangaista tästä. Hallitus ei kuitenkaan haluaisi käyttää verovaroja maan autokannan uusimiseen.

Saksan liikenneministeri Andreas Scheuer (CSU) kertoi maanantaina uutistoimisto Reutersille Volkswagenin tulleen vastaan.

– Volkswagen on sitoutunut maksamaan tekniikkansa korjaamisesta. Tämä maksaa noin 3 000 euroa. VW korvaa tästä 2 400 euroa. Hallituskoalitio joutuu nyt keskustelemaan siitä, miten 600 euron aukko täytetään, Scheuer sanoi.

Kaikkien autojen korjaaminen liian kallista

Hallituspuolueet kokoontuvat illalla keskustelemaan sopimuksesta autonvalmistajien kanssa. Julkisuudessa on liikkunut tietoja, joiden mukaan vanhojen dieselautojen omistajat saisivat jopa 10 000 euron etusetelin, jos he vaihtavat uuteen vähäpäästöiseen dieselautoon. Tämä koskisi vanhoja dieselautoja, jotka ovat Euro-4 tai Euro-5-standardien mukaisia.

Liikenneministeri Scheuer sanoo Reutersille, että BMW tarjoaa vanhojen dieselautojen vaihtoa uusiin autoihin vuoden ajan.

Dieselpäästöongelma on pahin Münchenissä, Stuttgartissa ja Kölnissä. Toistaiseksi on auki, ketkä saisivat etusetelin tai dieselautonsa päästökorjauksen.

Kaikkien vanhojen korjaus tai vaihtomahdollisuus saattaa tulla liian kalliiksi. Toinen vaihtoehto olisi se, että etu koskisi ainoastaan niitä kaupunkeja, joissa on erityisen huono ilmanlaatu.

Kiinalaisruotsalainen autonvalmistaja Volvo on Der Spiegelin mukaan myös tarjoamassa korjauksia vanhojen dieselvolvojen omistajille.

Lue lisää:

Saksa sallii dieselautojen ajokiellot – Oikeus: ilmansuojelu on tärkeämpää kuin ihmisten oikeus liikkua autollaan