S-ryhmä päästää asiakkaat käsiksi omiin ostostietoihinsa – 12 kysymystä ja vastausta uudesta palvelusta

Asiakas näkee uudesta palvelusta esimerkiksi sen, kuinka paljon häneltä on kulunut rahaa suklaaseen.

S-etukortti
Kaksi naista työntää ostoskärryjä makkarahyllyn luona Joensuun Prismassa.
Pauliina Tolvanen / Yle

S-ryhmä on avannut uuden nettipalvelun, jonka avulla asiakas voi seurata ostoksiaan. Palveluun on tallennettu S-etukortin avulla kerättyjä tietoja.

Omat ostot (siirryt toiseen palveluun) -niminen palvelu visualisoi asiakkaan ostodataa ja auttaa tätä analysoimaan omaa kulutustaan. Sivustolle tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla.

S-ryhmän mukaan kyseessä on yksityiskohtaisin oman kulutuksen analysointiin tarkoitettu palvelu Suomessa.

– Tarjoamme näkymän siihen, mihin ostoksiin käytetyt eurot oikeasti kuluvat. Moni uskoo ostavansa enemmän salaattia kuin suklaata, mutta datasta paljastuva totuus voi yllättää, kertoo SOK:n digitaalisten palvelujen johtaja Veli-Pekka Ääri.

Järjestelmästä näkee eriteltyinä esimerkiksi vihannesten tai alkoholijuomien ostot. Lisäksi palvelu näyttää, missä myymälöissä ostoksia on tehty useimmin ja mihin kellonaikaan ostokset ovat tapahtuneet.

Palvelu laajenee tulevaisuudessa

Ääri kertoo, että tällä hetkellä järjestelmään rakennetaan uusia ominaisuuksia.

– Mikäli asiakas haluaa lisätä esimerkiksi kasvisten kulutusta, vähentää ostamiensa muovipussien määrää tai suosia kotimaisia tuotteita, tulemme tarjoamaan tähän jatkossa apukeinoja, Ääri sanoo.

Äärin mukaan S-ryhmä uskoo, että tulevaisuudessa ostotietojen seuranta voi olla monille asiakkaille bonusta tärkeämpi syy käyttää S-etukorttia.

Asiakas voi seurata Omat ostot -palvelulla S-etukortilla tekemiään ostoja Prisma-, S-market-, Sale-, Alepa- ja Kodin Terra -ketjuissa. Myöhemmin S-ryhmä lisää palveluun myös ABC:n, Sokoksen, Emotionin, Marks & Spencerin ja verkkokauppojensa ostokset.

12 kysymystä asiakkaan tietojen käyttämisestä

Kysyimme Veli-Pekka Ääriltä kaksitoista tarkentavaa kysymystä S-ryhmän Omat ostot -palvelusta.

Mitä käytännön hyötyä asiakkaalle on siitä, että keräätte hänen ostotietojaan ja jaatte ne hänelle?

Suurin hyöty on se kokonaiskäsitys siitä, mihin arjen asioinnissa raha menee.

Kun tätä on pilotoitu täällä kaupparyhmän sisällä, niin eräs työkaveri tuli sanomaan, että hänellä meni kaksi tuhatta euroa tupakkaan vuodessa ja hän lopetti eilen. Eli se konkretisoi kokonaisuuden.

Pilottiryhmässä havaittiin kaksi lähes samankokoista isoa ryhmää: taloustarkat, jotka haluavat hyvin tarkasti ja kustannustehokkaasti seurata kokonaisuutta sekä eettisyyteen ja terveellisyyteen painottuvat kuluttajat.

Voiko asiakas estää ostostensa seuraamisen?

Voi. Tällä hetkellä 60 000 asiakasomistajaa eli noin 1,3 prosenttia asiakasomistajista käyttää vihreää korttia, mutta on estänyt tiedon hyödyntämisen.

Tallentuvatko tiedot teidän järjestelmäänne, vaikka tietojen hyödyntäminen olisi estetty?

Bonuksethan maksetaan tuoteryhmien tietojen osalta. Se tieto tarvitaan, koska on tiettyjä tuoteryhmiä, joista bonuksia ei makseta, kuten alkoholi ja tupakka. Muuten tiedot ovat anonymisoidussa ympäristössä. Niistä ei yksilöä voida tunnistaa.

Miten asiakas voi estää ostostensa seuraamisen?

Sen voi tehdä verkkopalveluissa tai esimerkiksi Prismojen asiakaspalvelupisteissä. Verkkopalveluissakin pitää tunnistautua vahvasti ja henkilöllisyys pitää pystyä todentamaan, jos sen haluaa tehdä palvelupisteessä.

Koituuko asiakkaalle jotain haittaa, jos hän kieltää ostojensa seuraamisen?

Ei siitä ole haittaa. Bonusten maksamiseen täytyy kerätä se tieto, mutta silloin niiden hyödyntäminen rajoitetaan asiakkaan edellytysten mukaan. Silloin saa todennäköisesti vähemmän kohdennettuja viestejä.

Koska omat ostot –palvelu on auennut?

Pilottiryhmiä on jo ollut: henkilökunnan lisäksi myös asiakasomistajia. Mutta tänään se on auennut.

Pari vuotta sitten ensimmäinen askel oli se, että siirryttiin paperisista kassakuiteista sähköiseen kuittiin. Se oli vasta välivaihe. Nyt se on muutettu sellaiseen muotoon, että siitä on enemmän hyötyä. Palvelu kehittyy koko ajan. Mitä enemmän saamme lisättyä tuotetiedon tasoa, sitä enemmän se hyödyttää asiakkaita.

Kuinka moni ihminen on käynyt tänään jo katsomassa omia ostostietojaan?

En ole vielä ehtinyt kurkata. Ainakin palvelu on vielä pysynyt pystyssä. Tarkemmat liikenneraportit saadaan varmaan päivän päätteeksi. Uskon, että liikennettä on ollut paljon.

Jaatteko ostotietoja kenellekään muulle kuin asiakkaalle?

Meillä asiakastiedot säilyvät kaupparyhmän sisällä. Se on selkeä linjapäätös.

Kuuluuko S-ryhmään esimerkiksi vakuutusyhtiöitä, jotka voisivat saada tietoja siitä, mitä ihmiset ostavat?

Ei, nämä ovat täysin eri kannoissa. Jo kaksi vuotta sitten tästä käytiin keskustelua. Valvovat viranomaiset edellyttävät, että kaupan alan järjestelmät ja finanssialan järjestelmät ovat täysin irrallisia järjestelmiä. Tiedot eivät mene ristiin. Valvonta on ehkä vielä tiukempaa finanssivalvonnan puolella.

Jos niitä jossain vaiheessa tulevaisuudessa yhdistetään, niin se on aina asiakkaan oman peukalon alla. Kukaan muu ei voi niitä luvittaa kuin asiakas itse.

Onko viranomaisilla pääsy järjestelmään rikostutkinnan yhteydessä?

Yleisellä tasolla viranomaisella on lupia. Toimimme viranomaisilta tulevien sääntöjen mukaan.

Meillä on ollut muutamia tapauksia, joissa Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on pyytänyt elintarviketurvallisuuden näkökulmasta, että kontaktoidaan asiakkaita, jos on katsottu, että joissakin elintarvikkeissa on henkeä ja terveyttä uhkaava puute. Silloin Evira on toimiva viranomainen. Silloin toimitaan puhtaasti viranomaisten ohjeiden mukaan.

Miten hyvin tietokanta on suojattu hakkereilta?

Me maksamme yli 300 miljoonaa euroa bonuksia rahana tiedon perusteella. Tämä on ollut perinteisesti yhtä suojattu kuin pankin järjestelmä. Se on asiakasrekisteriksi erittäin hyvin suojattu.

Seuraatteko te, mitä tietoja ihmiset hakevat järjestelmästä?

Kyllä. Se on ihan keskiössä palvelun kehittämisen näkökulmasta. Pitää seurata, katsoa ja oppia. Pyrimme lisäämään sellaista tietoa, joka on käytön perustella asiakkaalle relevanttia.

S-ryhmän uudesta palvelusta uutisoi ensin Helsingin Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Lue myös:

Sinun tietosi eivät ole sinun – Näin mainostajat keräävät ja hyödyntävät dataasi, kun muutat, ostat kilon pekonia tai haaveilet lomareissusta