Yli 100-vuotiasta asemarakennusta oltiin viemässä Museorautatielle – siirto tyssäsi viime tipassa suojeluanomukseen

Kälviän Riipan asemarakennuksen mahdollinen suojelupäätös vie vähintään puoli vuotta, ja siihen saakka hanke on jäissä. Museoviraston mukaan aseman kulttuuriarvo on heikentynyt ratatöiden muutettua aluetta.

historia
Riipan asema Kälviällä.
Riipan asema Kälviällä.Heidi Harju / Yle

Kälviän Riipan vanhan asemarakennuksen siirto on keskeytetty. Rakennuksen piti lähteä Keski-Pohjanmaalta kohti Kanta-Hämettä tiistaina, mutta toisin kävi. Ely-keskus on tehnyt kiireellisenä vaarantamiskieltopäätöksen, joka estää asemarakennuksen siirtämisen.

Vaarantamiskiellolla (siirryt toiseen palveluun)estetään kohteen arvoa vaarantavat toimenpiteet, kuten purkaminen.

Elyn päätös perustuu Kälviän Kotiseutuyhdistyksen anomukseen, jossa se vaatii Riipan asemarakennuksen (siirryt toiseen palveluun) suojelua. Ely-keskus tekee päätöksen suojelusta vasta kuultuaan eri osapuolia, muun muassa Museovirastoa. Siihen asti kielletään kaikki toimenpiteet, jotka voivat vaarantaa rakennuksen kulttuurihistoriallisen arvon. Nopeimmillaankin suojelupäätös vie puoli vuotta.

Museorautatieyhdistys osti rakennuksen Liikennevirastolta ja aikoi siirtää asemankokonaisena Jokioisten Museorautatielle. Riipan asemarakennus oli tarkoitus entisöidä sisältä 1950-luvun tyyliin ja sinne oli tarkoitus avata muun muassa kahvila.

Museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine on tyrmistynyt päätöksestä. Hänen mukaansa kielto vesittää yhdistyksen ensi kesän suunnitelmat täysin. Töiden keskeyttäminen aiheuttaa yhdistykselle myös useiden tuhansien eurojen kulut, sillä siirtoa varten oli hankittu jo kalusto.

Rakennusta ei voi käyttää nykypaikassaan, museon osana kyllä

Museoviraston edellinen virallinen lausunto asiasta on vuodelta 2010. Tuolloin Museovirasto katsoi, että siirto laskisi rakennuksen kulttuuriarvoa. Sen jälkeen ympäristö on viraston näkemyksen mukaan kuitenkin muuttunut ratatöiden vuoksi selvästi, ja asemarakennus on nykyään sorakentän keskellä.

– Rakennusta ei voi käyttää nykyisellä paikalla rataturvallisuuden perusteella. Lisäraiteen rakentaminen on muuttanut ympäristön rautatiehistoriallista kertovuutta, jonka takia sen valtakunnallinen merkitys on laskenut, toteaa Museoviraston intendentti Jaakko Holma.

Holma aikookin esittää, että rakennuksen voi siirtää Humppilaan osaksi Jokioisten Museorautatietä. Siellä se säilyisi avoimena yleisölle ja olisi edelleen rautatiekäytössä.

Riipan asema Kälviällä.
Riipan aseman kautta on kulkenut paljon puutavaraa vuosikymmenten aikana.Heidi Harju / Yle

Yli 100-vuotiaan rakennuksen siirtoa oli ruvettu valmistelemaan jo lauantaina, ja rakennuksen kattotiilet on irrotettu. Nyt asema aiotaan suojata pressulla.

Kälviän Kotiseutuyhdistys keskusteli Riipan aseman tilanteesta kesällä. Siirrosta ei ollut tietoa, mutta yhdistys sai vinkin siitä, että rakennussuojeluanomus voisi varmistaa aseman säilymisen paikallaan.

Yhdistys haluaa säilyttää vanhaa tuleville sukupolville ja päätti viikko sitten tehdä suojeluanomuksen. Sihteeri Eero Huhtalan mukaan yhdistys ei ole kuitenkaan ehtinyt pohtia, kuka tai mikä ottaisi mahdollisesti suojeltavan rakennuksen hoitaakseen.

Asema on Huhtalan mukaan rakennettu aikanaan puutavaran lastaustarpeita varten. Keski-Suomea kohti ei ollut kunnon uittomahdollisuuksia, joten puuta on kulkenut Riipan kautta vuosikymmenten aikana paljon. Tätä historiaa kotiseutuyhdistys haluaa vaalia.