"Miksi nyt päivän varoitusajalla heitetään kapuloita rattaisiin?" – Museorautatieyhdistys tyrmistyi asemansiirron kaatumisesta kalkkiviivoilla

Riipan rautatieaseman siirto Keski-Pohjanmaalta museorautatielle Lounais-Hämeeseen on keskeytetty. Tilanne tuli täysin yllätyksenä Museorautatieyhdistyksen puheenjohtajalle Marko Laineelle.

museojunat
Marko Laine käsi asemarakennuksen ovenkahvalla
Asemarakennuksia on siirretty ennenkin - tämä museorautatien keltainen asemarakennus Humppilassa on entinen Huovintien seisakerakennus. Marko Laine on vielä toiveikas, että Riipan asemarakennus saadaan Humppilaan.Tiina Kokko / Yle

Humppilassa kapearaiteisen museorautatien vierellä on iso, punainen rakennus. Entinen Jokioisten rautatien vetureiden halkovarasto 1890-luvulta palvelee nyt museorautatiekäyttöä. Keltainen puumökki on puolestaan entinen VR:n Huovintien seisakerakennus. Se on siirrettu paikalle 1990-luvulla. Rakennuksessa toimii museorautatien lipunmyynti, ja siellä asiakkaat voivat odotella museojunaa. Rakennus on kuitenkin kovin pieni.

Museorautatieyhdistyksen suunnitelmissa oli viisi kertaa isompi asemarakennus, jonne saataisiin näyttelytila, odotustila ja kahvio. Tarkoitus oli, että paikalliset yhdistykset voisivat pitää kahviota auki kesällä mahdollisesti arkisinkin, jotta asema-alue ja asemapuisto saataisiin paremmin hyötykäyttöön.

Keski-Pohjanmaalta löytyikin tarkoitukseen sopiva Kälviän Riipan vanha asemarakennus. Heinäkuussa Museorautatieyhdistys osti asemarakennuksen Liikennevirastolta. Kauppakirjassa kerrotaan, että rakennus pitää siirtää pois nykyiseltä paikaltaan marraskuun alkuun mennessä.

Siirto jäihin viime tingassa

Tarkoitus oli siirtää rakennus kokonaisena tänään tiistaina Jokioisten museorautatien (siirryt toiseen palveluun) käyttöön Humppilaan. Toisin kävi.

– On tehty vuosi alkuvalmisteluja ja käyty neuvotteluja Liikenneviraston kanssa. Siirto oli tarkoitus tehdä tänään, mutta nyt hommat on toistaiseksi jäissä, kertoo Museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine.

Etelä-Pohjanmaan Ely-keskus teki kiireellisenä vaarantamiskieltopäätöksen, joka estää siirron. Kälviän Kotiseutuyhdistys vaatii anomuksessaan Riipan asemarakennuksen suojelua. Ajoitus ihmetyttää Marko Lainetta.

– Ihmetyttää, koska tässä on koko kesä ollut aikaa reagoida asioihin. Paikallisilla on ollut tiedossa, että omistaja vaihtui Liikennevirastosta Museorautatieyhdistykseen. Miksi nyt päivän varoitusajalla heitetään kapuloita rattaisiin?

– Kyllä se oli aika järkytys eilen, kun alkoi tämä paletti pyörimään, ja uneton yö on takana. Tässä on niin paljon tehty rahallista että fyysistä ponnistusta tämän projektin eteen ja viime metreillä voi yksi instanssi pistää kaikki jäihin, niin tuntuu aika uskomattomalta.

Rahallinen katastrofi yhdistykselle

Siirto ei ole halpaa. Museorautatieyhdistys on käyttänyt nostovalmisteluihin ja rakennuksen valmisteluun nostoa varten noin 20 000 euroa. Lisäksi kuluna on vielä rakennuksen ostohinta. Laine puhuu rahallisesta katastrofista.

– Me katsotaan tämä peli loppuun saakka. Rakennus on kuitenkin laillisesti siirtynyt meidän omistukseemme ja Museovirasto puoltaa sen siirtoa. Tässä puhutaan merkittävistä summista ja se on nyt pois muusta museorautatietoiminnasta.

Riipan asemarakennus Kälviällä.
Riipan asemarakennusta on jo valmisteltu siirtoa varten.Kalle Niskala / Yle

Yhdistys on saanut avustuksia rakennuksen siirtoprojektiin ja hankintaan. Jos siirto ei toteudu, rahat joudutaan palauttamaan.

Asemarakennus aiotaan remontoida ja sisustaa 1950-luvun tyyliin.

– Nythän rakennus on sisältä käytännössä täysin tuhottu. Se on 1980-luvulla muutettu tekniseksi laitetilaksi ja tehty isot rakenteelliset muutokset, Laine kertoo.

Vielä on toivoa

Tavoitteena oli saada asemarakennus kunnostettua ensi kesäksi. Ihan vielä tätä tavoitetta ei ole kokonaan hylätty. Museorautatieyhdistys on eilen maanantaina neuvotellut Liikenneviraston kanssa.

– Siellä hieman annettiin vihreää valoa, että ovat yhteydessä Ely-keskukseen yhdessä Museoviraston kanssa.

– Jos nyt nämä vauhdit ja vaaralliset tilanteet jatkuisi, niin olisi ehkä toiveena vielä tämän vuoden puolella saada jotain päätöstä. Jos kunnostustöihin viisi kuukautta jäisi, niin sillä saisi jo jotain aikaiseksi, Laine toivoo.

Museovirasto on linjannut, että Riipan asema on arvokas rakennustyyppi, joka tulee säilyttää. Laineen mukaan parhaiten se säilyy nimenomaan asemakäytössä.

– Kun se joka tapauksessa pitää siirtää pois nykyiseltä paikaltaan, niin sen museaalisuus häviää, jos se menee yksityiseen käyttöön vaikka kesämökiksi.

Riippa on oleellinen osa rakennuksen historiaa eikä sitä olisi Humppilassakaan ohitettu. Toiveena oli kerätä paikallisilta kyläläisiltä talven aikana muistoja ja vanhoja valokuvia asemasta. Yleisötiloihin olisi koottu pysyvä näyttely aseman historiasta.

Humppilan asemarakennus museorautatien varrella
Riipan asemarakennus tulisi tämän keltaisen rakennuksen paikalle Humppilassa.Tiina Kokko / Yle

Jos suunnitelmat toteutuvat, nykyinen keltainen asemarakennus siirretään Humppilasta väliaikaisvarastoon Minkiön asemalle. Siellä pikkurakennuksesta tulee hetkeksi näyttelytila. Sen jälkeen yhdistyksen on määrä alkaa kehittää Jokioisten asema-aluetta.

– Siellä on vastaavanlainen rakennus ja mietitään, voidaanko nämä jotenkin yhdistää ja saada sinne isompi ja edustavampi asemarakennus museojunavieraiden käyttöön.