Euroopan valokuvakuukausi käynnistyi Berliinissä – katso tästä johtajan lempiteokset: "Sotakuvat vetävät mietteliääksi"

Euroopan valokuvakuukausi esittelee laajasti taidetta ennen julkaisemattomista Frida Kahlo -kuvista aina tuttuihin LP-levyjen kansiin.

Hosam Katan, Humans at War. Kuva: Hosam Katan / Benhadj & Djilali Galerie

Viikonloppuna Berliinissä käynnistyi Euroopan valokuvakuukausi EMOP (European Month of Photography), jonka 120 valokuvanäyttelyssä voi kurkistaa Euroopan taidevalokuvauksen tilaan vuonna 2018.

EMOP-kuukauden projektijohtaja Oliver Bätz uskoo, että ihmiset ovat edelleen kiinnostuneita valokuvataiteesta, vaikka jokainen on voinut jo pitkään napsia kuvia omalla älypuhelimellaan. Hyviä kuvia ostetaan edelleen kotien ja toimistojen koristeeksi.

– Valokuvafestivaalit ovat olemassa, jotta yleisö voi löytää uusia ajatuksia valokuvien takaa. Samalla uudet tekijät voivat saada kuviaan myydyksi, Bätz sanoo.

Tänä vuonna EMOP esittelee myös paljon sotakuvia Syyriasta ja Ukrainasta.

– Sotakuvat kuuluvat festivaalin rankimpiin otoksiin. Ne vetävät mietteliääksi, projektijohtaja kuvailee.

Tänä vuonna EMOP:issa nähdään lisäksi paljon mustavalkokuvia sekä filmille kuvattuja valokuvia.

Mukana tuttuja LP-kansia ja uutta materiaalia Frida Kahlosta

Oliver Bätz miettii pitkään, kun häneltä kysytään, mitä näyttelyitä hän valokuvakuukauden runsaasta tarjonnasta suosittelisi.

Ensimmäinen suositus on näyttely Berliinin vuosittaisesta huipputapahtumasta, Berlinale-elokuvafestivaalista. Deutsche Kinemathek -elokuvamuseo on koonnut kuvia, jotka kertovat tarinoita Berlinalesta kulissien takana.

Berliinissä on esillä myös kuuluisa The Brown Sisters -sarja, joka dokumentoi neljän sisaruksen vanhenemista neljältä vuosikymmeneltä. Kuva on vuodelta 1975. Kuva: Nicholas Nixon, kokoelmasta Fundación MAPFRE / Fraenkel Gallery, San Francisco

Kuvissa vilahtelevat Nick Cave, muut tähdet ja fanit, mutta niissä esiintyvät myös festivaaliin liittyvät poliittiset tapahtumat, juhlat ja muoti.

– Berlinale-näyttelyä voin suositella ihan kaikille, Bätz hehkuttaa.

Keskellä Berliiniä sijaitsevassa Willy Brandt -talossa esitellään osana EMOP:ia amerikkalaisen naiskatukuvaajan Vivian Maierin teoksia.

– Ne ovat ihastuttavia ja yksinkertaisesti hyviä mustavalkokuvia. Ja tarina niiden taustalla on uskomaton.

Maierin kuvat löytyivät sattumalta, kun nuori mies löysi kuvien negatiivit ostamansa talon ullakolta.

Vivian Maier, omakuva, 1956. Kuva: Vivian Maierin jäämistö / Maloof Collection ja Howard Greenberg Gallery, NY

1950- ja 60-luvuilla otettujen katukuvien lisäksi Maierin arkistosta löytyi myös ennen julkaisemattomia kuvia meksikolaisesta Frida Kahlosta.

Kreuzbergilaisessa Browse Galleryssa on puolestaan tarjolla silmäniloa LP-levyjen ystäville. Galleria esittelee kuva- ja kansituotantoyhtiö Hipgnosisin kuuluisimpia kuvia, jotka ovat koristaneet esimerkiksi Pink Floydin ja Genesiksen laulajan Peter Gabrielin LP-levykansia.

Hipgnosis tuotti kannet esimerkiksi Pink Floydin A Saucerful of Secrets, Genesisin The Lamb Lies Down on Broadway ja Led Zeppelinin House of the Holy -levyille.

Wish you were here -albumin kansikuva. Kuva: Pink Floyd, kuvan tuottanut ltd. Edition prints, suunnittelija Aubrey Powell, Storm Thorgerson [Hipgnosis]. Käyttöoikeus: Browse Gallery

Arkea raunioiden keskellä sekä valokuvan alkemiaa

EMOP:in Humans at War -näyttely dokumentoi Syyrian sodan seurauksia Aleppossa. Kuvaaja Hosam Katan oli 17-vuotias sodan puhjetessa vuonna 2011.

Alun perin Katan kuvasi kännykällään mielenosoituksia. Kun kansainväliset mediat ja kuvaajat lähtivät Alepposta sodan edetessä, Katan ryhtyi kuvaamaan kotikaupunkiaan maailman uutistoimistoille.

– Yksi kuva on painunut erityisesti mieleeni: siinä lapset hyppivät pommin repimään kraateriin pommitusten välissä ja pulikoivat kraaterin vedessä, Bätz kuvailee.

EMOP:in Berliinin-projektijohtaja kehottaa myös katsomaan Ostkreuz-valokuvakoulun lopputyöt, jotka ovat esillä Kreuzbergissä. Berliinissä on liuta valokuvauskouluja, jotka ovat Bätzin mukaan aina osa EMOP-kuukauden tarjontaa.

Charlott Cobler, Barnabas ja Antonius, 2017. Kuva: Charlott Cobler / Ostkreuzschule für Fotografie

– Kouluista valmistuu nuoria tekijöitä, ja siellä pystymme näkemään myös uusia suuntia, joihin valokuvausta viedään.

Valokuvataiteessa näkee vain vähän täysin uusia motiiveja ja tekniikoita. EMOP:in tärkeimpiin näyttelyihin Berliinissä kuuluu kuitenkin kokeellinen Back to the Future -näyttely.

C/O Berlin -näyttelytilassa Länsi-Berliinissä nähtävät teokset ovat miltei enemmän alkemiaa kuin valokuvausta. Ne leikkivät Bätzin mukaan valon eri taajuuksilla, kuvausmenetelmillä ja vanhojen kameramekanismien matkimisella.

Wavelength-teos, a.d.S. Light Break, 2014-2017. Kuva: Nicolai Howalt / kuvan levitysoikeus: Nicolai Howalt ja Martin Asbaek Gallery, Kööpenhamina

European Month of Photography -tapahtuma Berliinissä 28.09. - 31.10.2018. Lisätietoja: http://www.europeanmonthofphotography.org/ (siirryt toiseen palveluun)