Nairobissa ajaa suomalainen sähköllä kulkeva taksipalvelu – "Juha ei tajuakaan, miten suosio tulee räjähtämään, kun autoja on enemmän"

Suomalainen Nopia Ride tarjoaa kuljettajille muita parempaa palkkaa ja uskoo pärjäävänsä sillä kovassa kilpailussa.

sähköautot
Busseja Nairobin keskustassa.
Nairobin liikenne on pahamaineista. Ne, joilla on varaa, yrittävät välttää holtittomasti ajavia minibusseja eli matatuja.Liselott Lindström / Yle

NAIROBI Autosta kuuluu pimpelipom, kun sen käynnistää. Juha Suojanen istuu ratin takana ja ohjaa auton ulos Itä-Afrikan suurimman kauppakeskuksen parkkihallista.

– Ilman äänimerkkiä kuljettajan on vaikea tietää, että äänetön moottori on päällä, Suojanen sanoo.

Nairobissa liikenteen ääni jyllää ympäri vuorokauden. Ruuhkat ovat pahamaineisia ja ilma saastunutta. Julkista liikennettä hoitavat holtittomasti ajavat ja usein onnettomuuksia aiheuttavat matatut eli minibussit. Värikkäissä matatuissa kaiuttimista pauhavat usein äänekkäästi myös Kenian kovimmat hitit.

Kasvava keskiluokka haluaa kuitenkin matkustaa ympäri kaupunkia rauhassa, ja siksi Nairobiin ilmestyy koko ajan uusia taksisovelluksia.

Muiden muassa virolaisen Taxifyn, amerikkalaisen Uberin ja kenialaisen Little Cabin rinnalle on nyt tullut myös suomalainen Nopia Ride.

Eurooppaan helpompi saada rahoitusta

Juha Suojanen olisi oikeastaan halunnut aloittaa sähkötaksipalvelun Nairobissa jo kolme vuotta sitten, mutta rahoitusta ei tahtonut irrota.

– Jos Suomessa puhuu siitä, että startup on lähdössä Afrikkaan ja Keniaan, moni riskisijoittaja ottaa mieluummin riskin yrityksen kanssa, joka lähtee Tukholmaan tai Brysseliin, Suojanen sanoo.

Juha Suojanen ratissa
Juha Suojasen vinkki kaikille, jotka haluavat sijoittaa Afrikkaan: anna sen viedä aikaa, kaikki sujuu vähän hitaammin.Liselott Lindström / Yle

Mutta vaikka rahoituksen saaminen kesti, Suojanen ei koe myöhästyneensä markkinoilta – päinvastoin.

Sen lisäksi, että taksisovellukset ovat yhä suositumpia Keniassa, myös ympäristöystävällisyys on nyt Itä-Afrikassa valttia.

Kenia kielsi vuosi sitten muovipussit, ja moni nairobilainen ravintola tarjoaa esimerkiksi bambusta tai paperista tehtyjä pillejä muovisten sijaan.

Vihreät ratkaisut puhuttavat muutenkin maassa, joka kärsii ensimmäisten joukossa ilmastonmuutoksen haitoista. Ilmansaasteiden vähentäminen innostaa monia, Suojanen sanoo.

Toistaiseksi Suojasella on Nairobissa vasta kaksi Britanniasta tuotua, Kenian vasemmanpuoleiseen liikenteeseen sopivaa sähköautoa. Mutta jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, viimeistään vuoden 2021 lopussa sähköautoja on liikenteessä 1 500.

Keniassa enemmän uusiutuvaa energiaa kuin Suomessa

Sähköautobisneksessä haasteena on latausverkosto. Suojanen joutuu huolehtimaan sen kehittämisestä itse, koska sähköautot ovat Nairobissa harvinaisuus.

Toistaiseksi latauspisteitä on vain yhdessä kauppakeskuksessa, mutta pian niitä tulee kahteen muuhunkin paikkaan.

– Uusi konsepti innostaa. Jos tulisin markkinoimaan vain uutta Uberia, kauppakeskuksia ei kiinnostaisi, Suojanen sanoo.

Näkymä Nairobin keskustasta yöllä.
Nairobissa on noin 3,5 miljoonaa asukasta.EPA / Daniel Irungu

Keniassa aurinkoenergiaa on runsaasti saatavilla. Useimmissa kauppakeskuksissa ja myös monissa asuintaloissa näkyy aurinkopaneeleja katolla.

– Keniassa on jo käytössä enemmän uusiutuvaa energiaa kuin Suomessa, Suojanen sanoo.

Hän visioi, että kun sähkökatkoksia tulee, kauppakeskukset voisivat käyttää latauksessa olevien sähköautojen akkuja hyväkseen. Kaupunki säästyisi dieselgeneraattoreiden saasteilta.

Yksi auto latautuu aurinkovoimalla parissa tunnissa. Sen jälkeen sillä pystyy ajamaan noin 125 kilometriä.

Nairobi on tiiviisti rakennettu kaupunki, joten kuljettajille riittää, että lataustauon ottaa kerran päivässä. Jos jää jumiin liikenneruuhkiin eikä auto liiku, akkukaan ei kulu.

Kuljettajat tienaavat sähköautoilla enemmän

Philip Ngari ja Melleaksom Wagacha ovat Nopian pilottiprojektin kuljettajia. Koska autoja on vasta kaksi ja latauspaikkoja yksi, kyytien määrä ei vielä päätä huimaa. Ngarin mukaan kiinnostus kuljettajien keskuudessa on kuitenkin suurta.

– Juha ei tajuakaan, miten suosio tulee räjähtämään, kun autoja on enemmän. Kaikki haluavat ajaa sähköautolla, Ngari sanoo.

Syy on yksinkertainen: raha.

Polttomoottoreilla ajavat kuljettajat maksavat itse polttoaineensa. Ngari ja Wagacha ajoivat ennen Uberilla ja Taxifylla, ja päivän tuloista jopa 70 prosenttia meni Wagachan mukaan polttoaineeseen. Lisäksi Kenia nosti juuri tuntuvasti polttoaineen verotusta, mikä luonnollisesti nosti myös polttoaineen hintaa.

Melleaksom Wagacha ja Philip Ngari ovat Nopian kuljettajia.
Melleaksom Wagacha ja Philip Ngari ansaitsevat päivässä noin 2 000–3 000 Kenian shillinkiä eli noin 17–25 euroa. Ennen tienestit saattoivat olla samat, mutta päälle tulivat vielä bensakulut.Liselott Lindström / Yle

Rahalla pystyy houkuttelemaan kuljettajia ja ympäristöystävällisyydellä asiakkaita, Wagacha sanoo. Sekä autojen hiljaisuus että päästöttömyys ovat hänen mukaansa myyntivaltteja maassa, joka haluaa olla Afrikassa edelläkävijä.

Juha Suojanen uskoo, että tulevaisuudessa suomalaisia hankkeita Afrikassa rahoitetaan matalammalla kynnyksellä kuin nyt.

Pari Suojasta rahoittanutta sijoittajaa on pian tulossa käymään Nairobissa. Suojasen mukaan on tärkeää, että he näkevät markkinat itse. Se vaikuttaa ajatteluun ja mielikuviin.

– Nykyisin näkee myös positiivisia uutisia Afrikasta. Pitkään uutisointi oli kärjistetysti sanottuna vain aidsia ja sisällissotaa. Positiiviset uutiset saavat varmasti monet suomalaiset näkemään Afrikan eri valossa kuin ennen, hän sanoo.