Välikohtaus asiakkaan kanssa toi bussikuskille potkut – työkaverit marssivat ulos: Pohjolan liikenteen iltapäivävuoroista ajetaan Helsingissä ja Espoossa noin puolet

Työnseisaus vaikuttaa liikenteeseen etenkin Espoon Matinkylässä, Tapiolassa ja Leppävaarassa.

työnseisaukset
Pohjolan Liikenteen bussivarikolla Helsingin Pasilassa 4. lokakuuta
Bussikuljettajien lakko kestää perjantaihin asti.Jussi Nukari / Lehtikuva

Pohjolan kaupunkiliikenteen liikennöimistä bussivuoroista Helsingissä ajetaan iltapäiväruuhkien aikaan noin 60 prosenttia, kertoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko tiedotteessa. Myös Espoossa liikennöinti vilkastuu iltapäivällä, kun liikenteessä on noin puolet kalustosta.

Torstain aamuliikenteessä Helsingissä Pohjolan Liikenteen kalustosta oli käytössä noin puolet, kun taas Espoossa pystyttiin ajamaan vain neljäsosa vuoroista.

Syynä harvennettuihin vuoroihin on työnseisaus, joka kestää ensi yöhön asti. Kuljettajat palaavat töihin perjantaina aamuyöllä kello neljä.

Helsingissä työnseisaus vaikuttaa muun muassa Pakilassa ja Oulunkylässä. Pohjolan Liikenteen bussit Sipoossa, Kirkkonummella ja Tuusulassa liikennöivät normaalisti.

Liikennöitsijä kehottaa seuraamaan HSL:n sivuja (siirryt toiseen palveluun), joille päivitetään poisjäävien linjojen tietoja. Pysäkkinäytöillä voi HSL:n mukaan torstaina olla virheellistä informaatiota.

Bussiliikenteen lakko ei ole juuri lisännyt metron matkustajamäärää aamun aikana, kerrotaan HKL:n metrovalvomosta.

Taustalla kuljettajan irtisanominen

Alangon mukaan työnseisauksella vaaditaan palauttamaan viime viikon torstaina Matinkylän terminaalissa asiakkaan kanssa välikohtaukseen osallistuneen kuljettajan työsuhde.

Kuljettajan työsuhde päätettiin perjantaina sen jälkeen kun kuljettajaa oli kuultu tapauksesta ja bussin kamerajärjestelmän videotallenteet oli tarkastettu.

Työnantaja kertoo, että lakolla vaaditaan peruuttamaan yhden kuljettajan irtisanominen.

Pohjolan Kaupunkiliikenteen varapääluottamusmies Niko Lehtimäki lähetti torstaiaamuna julkisuuteen työntekijäpuolen tiedotteen, jossa ilmaistaan eriävä mielipide työnantajan julkisuudessa esittämiin asioihin.

Lehtimäen mukaan hän ei halunnut kommentoida asiaa aiemmin, koska toimitusjohtaja Alangon kanssa oli tehty suullinen sopimus, ettei asiaa käsitellä julkisuudessa. Tilanne kuitenkin muuttui, koska työnantajapuoli rikkoi sopimusta, tiedotteessa todetaan.

– Emme ole missään nimessä puolustamassa väkivallan käyttöä. Olen nähnyt linja-auton valvontakameran videon. Mielestäni näemme myös työnantajan kanssa samat asiat videolta, mutta tulkitsemme niitä eri tavalla, Lehtimäki sanoo.

Hänen mukaansa valvontakameran videolla näkyy uutta tietoa, jota ei ole ollut julkisuudessa saatavilla.

– Valvontakameran kuvassa näkyy, että tilanne oli kuljettajan kannalta erittäin uhkaava. Julkisuudessa olleista kännykällä kuvatuista videoista syntyy yksipuolinen kuva, joissa näkyy vain, että kuljettaja lyö matkustajaa. Valvontakameran kuvasta näkyy myös lyöntiä edeltävä käsirysy. Näemme tilanteessa myös matkustajan aloitteellisuutta, Lehtimäki sanoo.

Lehtimäen mukaan valvontakameran videokuvan perusteella sekä kokonaisuutta mietittäessä kuljettajan työsuhteen purku on ollut hätiköity ja ylimitoitettu toimenpide. Lehtimäki sanoo kuitenkin toivovansa, että työnantajapuolen kanssa voidaan palata neuvottelupöytään huomenna perjantaina.

Lue myös:

Työnseisaus sotkee bussiliikennettä Espoossa ja Helsingissä torstaina: Sadat kuljettajat marssivat ulos työpaikoiltaan aamuyöllä