1. yle.fi
  2. Uutiset

Kun tarpeeksi puristaa, niin betonikin taipuu – näin rakennetaan Nelostielle silta

Juhannusliikenteelle avattavan Nelostien sillan kantta valetaan parhaillaan.

Kotimaan uutiset
Tärttämäen sillan työmaa.
Sanna Savela / Yle

20 metriä leveyttä, noin 220 metriä pituutta ja yli miljoona kiloa terästä.

Nämä ovat Äänekosken kohdalle Nelostielle rakennettavan uuden sillan strategiset mitat. Kun ne ovat tätä luokkaa, synnyttäminen ei suju hetkessä.

Tärttämäen sillan rakentaminen alkoi viime vuoden marraskuussa ja ensi vuonna juhannusliikenne kulkee uutta tietä pitkin. Rakennustöiden yksi huipennus on tällä viikolla, kun sillan kansi valetaan. Se tietää yli 400 kuormaa betonia ja neljä vuorokautta työtä tauotta.

Tärttämäen sillan runko ennen valua.
Sanna Savela / Yle

Muutaman sadan metrin päässä vanhasta Kotakennäänsalmen sillasta sijaitseva uusi Tärttämäen silta on Nelostien ohikulkijoilta kokonaan piilossa valutyötä varten rakennetun puuverhoilun alla.

Sillan kantta peittää valtava rautaristikko: yksitellen ja käsin kymmenen sentin päähän toisistaan sidottuja betoniterästankoja. Niiden alla pilkottaa puusta tehdyt muotit valua varten.

Tärttämäen uuden sillan rakenne pohjoispäässä. Harmaat putket jänteitä, joiden avulla silta puristetaan kaarelle.
Sanna Savela / Yle

Kolme tiensuuntaista ja viisi poikkisuunnassa kulkevaa palkkia ovat sillalle elintärkeät. Ne muodostavat kantavan rakenteen ja niiden avulla silta saa myös lopullisen muotonsa.

Kolmen tiensuuntaisen palkin sisässä kulkee yhteensä 36 jännenippua, jotka kiristetään isojen tunkkien avulla, kun betoni on kovettunut.

Tärttämäen uuden sillan jänteet
Sanna Savela / Yle

– Siltaan kohdistuu yli 20 miljoonan kilon puristusvoima ja sillan kansi nousee hieman kaarelle. Betoni kestää puristusta, mutta ei vetoa, kertoo projektipäällikkö Jarmo Niskanen Liikennevirastosta.

Varsinaisen ajoradan päälle tulee betonia vain noin 30 senttimetriä, johon on upotettu raudoituksen lisäksi noin 14 kilometriä lämmitysputkea. Niihin pumpataan glykolia, kun betoni on alkanut kovettua.

Tarkoituksena ei ole, että silta olisi aina sula, vaikka sekin voi olla tulevaisuutta.

Tärttämäen sillan rakenne
Sanna Savela / Yle
Tärttämäen rakenteilla oleva silta nelostiellä Äänekoskella. Taustalla näkyy vanha Kotakennään silta.
Sanna Savela / Yle

– Lämmittämisen ansiosta rakentamisen kausisidonnaisuudesta päästään eroon ja sillan kansi voidaan eristää ja päällystää, vaikka ilman lämpötila olisi pakkasen puolella. Eristeellä estetään liukkauden torjuntaan käytettävän suolan pääsy sadeveden mukana betonirakenteisiin.

Tärttämäen silta on Suomen mittakaavassa keskikokoinen, mutta Niskasen mukaan haastetta sen mitoitukseen aiheuttivat pitkät jännevälit.

Yksi pulmakohta oli myös työsilta, joka rakennettiin ennen varsinaista siltaa. Sille on kovat vaatimukset, sillä sen on kestettävä paitsi oma painonsa myös uuden sillan ja työmaaliikenteen paino. Kantavuutta työsiltaan saatiin junttaamaalla perustuksiin 300 paalua yli kymmenen metrin syvyyteen peruskallioon.

Tärttämäen sillan aukko Äänekoskella.
Sanna Savela / Yle

Noin miljoona euroa maksanut työsilta puretaan uuden sillan valmistuttua.

Vaikka uuteen siltaan ei tule näyttäviä kannatinpylväitä eli pyloneja, Niskanen uskoo, että sillasta tulee komea, kun kansi kaartuu, kirkkaiksi kiillotetut teräspalkit sillan alla tulevat näkyviin ja valot sytytään.

– Tarkoitus on, että sillan valaistuksen väriä voidaan muuttaa vaikkapa vuodenaikojen mukaan. Lisäksi kaupunki teettää sillan molempiin päihin paikallisilta graffititaiteilijoilta maalaukset.

Tärttämäen rakenteilla oleva silta.
Sanna Savela / Yle

Kymmenen miljoonaa euroa maksava Tärttämäen silta on merkittävin yksittäinen rakennuskohde Metsä Groupin jättimäiseen Äänekosken biotuotetehtaaseen liittyvissä liikenneyhteyksien parantamisessa. Noin kolme vuoden aikana maanteiden parantamiseen kuluu 81,5 miljoonaa euroa.

Lue seuraavaksi