Aktiivisuusrannekkeen tärinä saa taksikuskin ylös penkistä – "Venyttelen, kyykkäilen ja pyörittelen lantiota"

Ammattiautoilijoille annettiin ilmaisia aktiivisuusrannekkeita, jotta koko työpäivä ei menisi istumiseksi. Taksinkuljettaja Taisto Apilasaho kertoo rannekkeen auttaneen elämäntapamuutoksessa.

autoilijat
aktiivisuusranneke
Kuljettajat saivat itselleen ilmaiset aktiivisuusrannekkeet. Liikettä mittaavan kiihtyvyysanturin lisäksi osassa mittareista on sydämen sykkeen mittaus.Marja Väänänen / Yle

Ammattiautoilijoille on jaettu ilmaisia aktiivisuusrannekkeita Pohjois-Karjalassa jo yli vuoden ajan. Tarkoituksena on kannustaa heitä liikkumaan ja pitämään taukoja istumisesta. Meneillään on Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksen kolmivuotinen hanke nimeltään Taksistartti (siirryt toiseen palveluun).

Autoilijoille on järjestetty myös ohjattuja kuntosalitunteja sekä ravitsemustietoutta. Lisäksi käytössä on ollut luovempia keinoja, kertoo viestintäsuunnittelija ja hankkeen vastaava Anssi Kekkonen.

– Olemme sopineet paikalliset yrittäjien ja huoltoasemaketjujen kanssa seisomakahveista. Kahvin saa ilmaiseksi, jos sen juo seisten.

Ranneke on tuonut elämäntapamuutoksen

Hanke alkoi taksiautoilijoista, joita on mukana jo satakunta. Aktiivisuusranneketta noin vuoden käyttänyt Joensuulainen taksinkuljettaja Taisto Apilasaho kertoo, että ranneke on vaikuttanut hänen elämäntapaansa kokonaisvaltaisesti.

– Olen kiinnittänyt huomiota istumiseen myös arkena. Harrastan tietokoneella paljon, joten olen pyrkinyt tauottamaan myös sitä, hän kertoo.

Taukojen lisäämistä istumisen täyteisiin työpäiviin hän suosittelee esimerkiksi toimistotyöntekijöille.

– Johonkin väliin vähän verryttelyä ja veri kiertämään. Itse venyttelen, kyykkäilen ja pyörittelen lantiota. Kyllä se vaan kummasti auttaa jaksamaan, Apilasaho kehuu.

Anssi Kekkosen rintakuva.
Hankevastaava Kekkonen kertoo, että suunnitelmissa on hankkeen ulottaminen myös toimistotyöntekijöihin.Anton Rinta-Jouppi / Yle

Tänä syksynä mukaan ovat päässeet myös bussikuskit. Runsaan viikon aktiivisuusranneketta käyttänyt bussinkuljettaja Ossi Sinkkonen kertoo, että ranneke on kannustanut ainakin häntä liikkumaan.

– Jos ei muuta, niin kävelen bussin sisällä katsomassa, että paikat ovat kunnossa.

Ranneke muistuttaa värinällä, jos käyttäjä on istunut paikallaan liian pitkään. Näyttöön tulee samalla kehotus lähteä liikkeelle.

– Liikkuminen on ollut aina lähellä sydäntäni, mutta viimeisten vuosien aikana on mennyt heikosti. Siksi otan rannekkeelta mielelläni vastaan käskyjä liikkua, Sinkkonen sanoo hymyillen.

Rannekkeen keräämää tietoa voivat sekä kuskit, että kansanterveyden keskus analysoida älypuhelimeen sovelluksen avulla. Sinkkonen kertoo, että kuljettajilla on oma WhatsApp-ryhmä, jossa liikunnasta keskustellaan ja vertaillaan tuloksia.

– Pientä kisaa on aina, hän naurahtaa.

Bussinkuljettaja Ossi Sinkkonen istuu bussissa.
Bussinkuljettaja Ossi Sinkkonen kehuu rannekkeen sopivan hyvin käteen. "Todella mukavan tuntuinen. Usein sitä tulee vilkuiltua, mikä on kaiketi tarkoituskin".Anton Rinta-Jouppi / Yle

Muutama minuutti taukoa riittää

Hankkeen takana on halu vähentää istumista. Se kun on todettu viimeisimmissä tutkimuksissa terveysriskiksi, toteaa Kekkonen.

– Se on todella haitallista. Istuminen kasvattaa riskiä diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin.

Kekkonen korostaa, että vaikka liikkuisi vapaa-ajallaan paljon, se ei silti poista istumisen aiheuttamia haittavaikutuksia.

Taukojen aikana kannattaa tehdä muutama kyykkyyn-ylös -liike tai käydä kävelemässä pieni lenkki.

– Se elvyttää vartaloa ja verenkiertoa. Suositeltu määrä on pari kertaa tunnissa, ja muutama minuutti kerrallaan riittää, Kekkonen kertoo.

Saatan ajaa kolme tuntia putkeen ja istua paikoillani. Kello vain tärisee kädessä. Siitähän ei sitten pääse liikkeelle.

Ossi Sinkkonen

Pitkät ajomatkat ovat hankalia

Yksi miinuspuoli kuitenkin löytyy. Bussinkuljettaja Sinkkosta harmittaa se, että pitkillä ajomatkoilla suositusten mukaisten taukojen pitäminen ei ole mahdollista.

– Saatan ajaa kolme tuntia putkeen ja istua paikoillani. Kello vain tärisee kädessä. Siitähän ei sitten pääse liikkeelle, hän toteaa.

Hankevastaava Kekkonen vahvistaa, että istumisen haittojen suhteen riskiryhmässä ovat erityisesti pitkiä matkoja ajavat kuskit.

– Yksittäisiä pitkiä ajoja tulee varmasti kaikille, mutta on myös niitä päiviä, jolloin taukoja on mahdollista pitää.

Kekkosen mukaan kuskien aktiivisuuden suhteen on huomattavia eroja.

– Se johtuu osittain juuri siitä, että kuskit ajavat erilaisia ajoja. Esimerkiksi palvelukyytejä ajavilla taukoja tulee luonnostaan enemmän, kun asiakkaita autetaan kyytiin ja pois, hän sanoo.

Lue lisää:

Karjalainen: Taksikuskit tarjosivat kyytiä "etelän meiningillä" Joensuun asemalla - ilmainen kyyti ei kelvannut kaikille (siirryt toiseen palveluun)

Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus: Taksistartti toi lisää aktiivisuutta taksikuskien arkeen (siirryt toiseen palveluun).

Hankkeen Facebook-sivu. (siirryt toiseen palveluun)