Tutkimus: Naisurheilun suosio kasvaa nopeasti – Yli puolet kiinnostuneista miehiä

Suosion lisääntyminen antaa mahdollisuuden nostaa naisurheilijoiden palkkioita lähemmäs miesten tasoa, kun kaupalliset mahdollisuudet lisääntyvät, todetaan Nielsen Sportsin tutkimuksessa.

tasa-arvo
Espanjan Olga Garcia sekä Suomen Adelina Engman ja Anna Westerlund pelaamassa jalkapalloa.
Espanjan Olga Garcia haastaa Suomen Adelina Engmanin ja Anna Westerlundin MM-karsintaottelussa Helsingissä 6. huhtikuuta.Mauri Ratilainen / EPA-EFE

Naisurheilu on yksi urheilualan nopeimmin muuttuvista alueista, mitä tulee palkkauksen tasa-arvoon, yleisömääriin ja uusiin mediasopimuksiin.

Näin toteaa urheilun markkinatutkimuksia tekevä Nielsen Sports tuoreessa raportissaan (siirryt toiseen palveluun).

Kahdeksassa maassa tehdyn tutkimuksen mukaan 84 prosenttia urheilusta kiinnostuneista on kiinnostuneita naisten urheilusta. Naisurheilusta kiinnostuneista 51 prosenttia on miehiä, ilmenee kyselystä, jossa haastateltiin yhtä monta miestä kuin naista.

– Naisurheilu on nyt tärkeämpää kuin koskaan, toteaa The Rise of Women's Sports eli Naisurheilun nousu -niminen raportti.

Raportissa todetaan, että muutos on ollut viime vuosina dramaattinen. Se puolestaan tarjoaa mahdolliuuksia nostaa naisurheilun esitysoikeuksien hintoja ja naisurheilijoille maksettavia palkkioita.

Suuret odotukset jalkapallon MM-kisoista

Tennis ja golf ovat jo pitkään olleet eturintamassa naisurheilun ammattimaistumisessa ja kaupallistamisessa. Joukkueurheilu on sen sijaan laahannut kaukana perässä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

Nielsen Sportsin mukaan tämä on nyt muuttumassa ja erityisesti jalkapallossa. Sarjoja perustetaan eri puolilla maailmaa ja naisten EM-kilpailut (siirryt toiseen palveluun) keräsivät viime vuonna 150 miljoonan katsojan tv-yleisön.

Nielsenin mukaan Ranskassa ensi vuonna järjestettävät MM-kilpailut (siirryt toiseen palveluun) tarjoavatkin hyvät kaupalliset mahdollisuudet.

Kisat tulevat olevaan näkyvästi esillä useilla merkittävillä tv-kanavilla, kuten BBC:llä, TFI:llä ja Foxilla.

Nielsen teki tutkimuksensa Australiassa, Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Uudessa-Seelannissa, Espanjassa ja Yhdysvalloissa. Kussakin maassa haastateltiin tuhatta 16–69-vuotiasta. Puolet haastatelluista oli naisia, puolet miehiä.

Aiheesta aiemmin:

Maksetaanko naisten maajoukkuepelaajille jatkossa yhtä paljon kuin miehille? Tasa-arvovaltuutettu ja ministeriö odottavat päätöstä Palloliitolta, jossa miehet ratkaisevat asian

Suomalaisen naisen euro on kolme senttiä – Yle selvitti, kuinka valtaisa palkkaero huippu-urheilussa yhä ammottaa

Lähteet: AP, Yle Uutiset