Orpo: Autovero poistettava kokonaan ensi vuosikymmenellä, koska suomalaiset ajavat liian vanhoilla autoilla

Seuraavan hallituksen on päätettävä merkittävistä veromuutoksista, jotta liikenteen päästöt saadaan laskuun, valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo.

Liikenteen verotus
Valtiovarainministeri Petteri Orpo.
Seuraavan hallituksen on tehtävä järeitä muutoksia liikenteen veroihin, sanoo valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.).Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra patisti tänään päättäjiä radikaaliin verouudistukseen liikenteen päästöjen leikkaamiseksi.

Ongelmana on se, että Suomen liikenteen päästöt eivät ole juuri laskeneet 30 vuodessa, vaikka valtio kerää autoilijoilta miljardiverot vuosittain.

Tilanne on hankala, sillä Suomi aikoo puolittaa liikenteen päästöt 2030 mennessä osana EU:n yhteistä ilmastopolitiikkaa ja Pariisin ilmastosopimusta.

Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä etsii paraikaa kuumeisesti keinoja päästöjen alentamiseksi.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.), miksi päästöt eivät ole laskeneet, mikä mättää?

Olen kiinnittänyt samaan huomiota. Se tarkoittaa vain sitä, että meidän pitää ohjata verotuksella vielä järeämmin vähäpäästöiseen liikenteeseen.

Mielestäni meidän täytyy seuraavassa vaiheessa siirtää painopiste kokonaan auton hankinnasta auton päästöihin. Tämä tarkoittaisi sitä, että autokanta uudistuisi oikeasti.

Meille tulisi huomattavasti lisää sähköautoja ja vähäpäästöisiä autoja, ja silloin saamme halutun päästövaikutuksen.

Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Pitäisikö autoverosta luopua kokonaan ensi hallituskaudella?

Poistaisin auton hankinnan verottamisen kokonaan pidemmällä aikavälillä, viimeistään ensi vuosikymmenen aikana ja siirtäisin verorasituksen päästöihin.

Eli silloin kannattaa hankkia sähköautoja tai pienipäästöisiä autoja.

Jos päästöjä verotettaisiin kovemmin, tarkoittaisiko tämä suomeksi polttoaineverojen roimaa korotusta?

Tarkoitan käyttömaksuja, kuten ajoneuvoveroa. Täytyy miettiä omana kokonaisuutenaan, mitä polttoaineveroille tehtäisiin.

Mehän olemme jo porrastaneet merkittävästi autoverotusta ja auton käyttömaksuja päästöjen mukaan.

Mutta se ei ole ollut vielä riittävää, että autokanta olisi lähtenyt uusiutumaan riittävän nopeasti. Ensi vuosikymmenellä tarvitaan vielä vahvempia toimia tässä.

Sitra ehdotti, että polttoaineverotus pitäisi sitoa esimerkiksi ansiotasoindeksiin, jolloin vero seuraisi palkkojen nousua. Kannatatteko tätä?

En kannata näin monimutkaisia järjestelmiä. Minusta verottajalla ja päättäjillä pitää olla harkinnanvaraa.

Sitran mallissa autovero painettaisiin alas, polttoaineverot nostettaisiin rajusti ylös, työn verotusta ja yhteisöveroa laskettaisiin alas. Pienituloisille maksettaisiin könttäsummana hyvitys. Miltä kuulostaa?

Peruslinja on ihan oikea: työn ja yrittämisen verotusta alas, painopiste päästöihin ja haittaveroihin.

Tämä on iso verotuksen linja, jota itse kannatan ja kokoomus kannattaa seuraavalla (hallitus)kaudella.

Kun tehdään suuri muutos verotuksen painopisteisiin, meidän on erityisen tarkasti arvioitava, miten se vaikuttaa pienituloisten asemaan, työnteon kannustimiin ja ostovoimaan.

Kansa kavahtaa polttoaineveroihin koskemista. Hallituskin päätti budjettiriihessä alentaa ajoneuvoveroa. Onko teillä poliittisilla päättäjillä uskallusta muuttaa liikenteen veroja niin, että päästöt laskevat?

Kyllä, jos teemme saman aikaan ison muutoksen niin, että auton hankinnan verotuksesta tullaan luopumaan ensi vuosikymmenen aikana.

Se on merkittävä vastaantulo. Autokanta uudistuu, tulee sähköautoja ja muita vähäpäästöisiä autoja. Silloin ilmastolle haitallista polttoainetta tarvitsee käyttää vähemmän.

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juhapekka Ristola otti tällä viikolla kantaa tiemaksujen puolesta. Mikä teidän kanta on tiemaksuihin?

Odotan nyt, että valtiovarainministeriön ja LVM:n yhteinen virkavalmistelu saa työnsä valmiiksi. Sen tarkoituksena on miettiä erilaisia infran rahoittamisen keinoja.

En halua ottaa kantaa yksittäisiin asioihin, kuten käyttömaksuihin, ennen kuin meillä on yhteinen näkemys, mikä on järkevää kokonaisuuden kannalta.

Toimitte ensi viikolla puheenjohtajana Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n ja Maailmanpankin kokouksessa. Mitä aiotte sanoa päästöjen hinnoittelusta muiden maiden valtiovarainministereille?

Keskeinen viesti on se, että meillä valtiovarainministereillä on käytössämme kaikkein järeimmät keinot ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Ne ovat verotus ja jokaisen käsistä lähtevä budjetti.

Meillä on verotuksella on mahdollista ohjata merkittävästi (yhteiskuntaa ja taloutta) vähäpäästöiseen suuntaan ja samalla ohjata jokaisen valtion varojen käyttöä niin, että ne suuntautuvat vähäpäästöiseen ja kestävään toimintaan.

Minulla oli jo keväällä mahdollisuus puhua aiheesta 2–3 eri foorumilla Washingtonissa Maailmanpankin ja IMF:n kevätkokouksessa. Tämä sai erittäin innostuneen vastaanoton.

Lue myös:

Valtio niistää autoilijoilta miljardiverot, mutta liikenteen päästöt eivät laske – Tutkijat: Bensaveroihin pakko tehdä raju korotus, joiltakin autoilta autovero pois

Bensalle ja dieselille täyskielto jo vuonna 2045? Näillä keinoilla voitaisiin mullistaa koko Suomen liikenne ja päästöt