Kuski löi matkustajaa, ja nyt moni kollega osoittaa hänelle tukeaan – onko väkivalta milloinkaan hyväksyttävää? Näin vastaa työoikeuden professori

Pohjolan Liikenne ei kommentoi, voidaanko potkut saaneen kuljettajan työsuhde vielä palauttaa, niin kuin työntekijäpuoli nyt vaatii.

työnseisaukset
Pohjolan Liikenteen bussivarikolla Helsingin Pasilassa 4. lokakuuta.
Pohjolan Liikenteen vuoroja on jäänyt tänään ajamatta pääkaupunkiseudulla.Jussi Nukari / Lehtikuva

Voiko koskaan olla hyväksyttyä, että bussinkuljettaja lyö matkustajaa? Aihe on ollut esillä erityisesti tänään torstaina, kun pääkaupunkiseudulla on jäänyt bussivuoroja ajamatta Pohjolan Kaupunkiliikenteen kuljettajien ulosmarssin takia.

Lakon on arvioitu haittaavan kymmenientuhansien ihmisten liikkumista. Kuljettajat vaativat, että työnantaja palauttaa viime viikolla espoolaisessa Matinkylän terminaalissa asiakkaan kanssa välikohtaukseen osallistuneen kuljettajan työsuhteen.

Kuski irtisanottiin työstään sen jälkeen kun hän oli lyönyt matkustajaa.

Yle kysyi väkivallan käytöstä Turun yliopiston työoikeuden professorilta Seppo Koskiselta. Hänen mukaansa lyöminen on aina epäasiallista käytöstä, mutta siinä, mitä siitä seuraa työntekijälle, täytyy huomioida myös edeltävä tilanne.

Asia ei siis ole yksiselitteinen.

– [Lyöminen] ei ole koskaan asiallista eikä perusteltua, mutta kyllä siinä pitää myös selvittää ne syyt, mistä se johtui. Jos voidaan esimerkiksi osoittaa, että se johtui asiakkaan käyttäytymisestä, niin se lieventää kokonaisarviointia, Koskinen sanoo.

– Irtisanomiselle on kynnys. Ja siihen kynnykseen vaikuttaa se, mistä syystä [tilanne] johtui, hän toteaa.

Työntekijöiden ja työnantajan näkemykset eroavat toisistaan

Välikohtaukseen osallistunut kuljettaja on myöntänyt Helsingin Sanomille (siirryt toiseen palveluun) lyöneensä matkustajaa. Hänen kertomansa mukaan matkustaja oli lyönyt häntä ensin ja hän oli kokenut tilanteen vaaralliseksi.

– Oli pakko tehdä jotain. En halunnut, että minua potkaistaan tai jotain, kuljettaja on sanonut lehdelle (siirryt toiseen palveluun).

Tilannetta on käyty sittemmin läpi myös valvontakameratallenteesta. Työntekijäpuoli on kertonut, että osapuolet tulkitsevat videota eri tavalla.

Pohjolan Kaupunkiliikenteen varapääluottamusmiehen Niko Lehtimäen mukaan videolla näkyy uutta tietoa, jota ei ole ollut julkisuudessa saatavilla.

– Valvontakameran kuvassa näkyy, että tilanne oli kuljettajan kannalta erittäin uhkaava, hän sanoi tiedotteessa tänä aamuna ja totesi työntekijäpuolen näkevän tilanteessa matkustajan aloitteellisuutta.

Pohjolan Liikenteen mukaan väkivallan teot eivät ole missään nimessä hyväksyttäviä.

Miksi työntekijöiden ja työnantajan näkemykset nauhan sisällöstä ovat niin erilaiset?

– En pysty käsittämään sitä, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo Ylelle.

Hän ei torstai-iltapäivänä kommentoinut, voidaanko potkut saaneen kuljettajan työsuhde vielä palauttaa.

– Tapaus on äärimmäisen vakava, hän kuittaa.

Näin Pohjolan Liikenne ohjeistaa kuljettajia

Alangon mukaan työnantaja tiedostaa, että kuljettajat tekevät työtään välillä vaikeissa olosuhteissa ja mitä tahansa voi tapahtua.

– Kuljettajien koulutuksessa korostetaan, että väkivallanuhkatilanteista pitää pysyä erossa. Sitä varten autoissa ovat puhelimet. Puhelimella pystyy ottamaan yhteyttä hätäpalvelukeskukseen ja sitä kautta saamaan apua ja tukea vaikeiden asioiden selvittämiseen.

– Vaikeat tilanteet pitää pystyä ratkaisemaan rauhanomaisesti, ilman että mitään väkivaltaisia asioita pääsee eskaloitumaan.

Toimitusjohtajan mukaan kuljettajille annettu toimintaohje on selvä: tilanteen kärjistymistä on vältettävä kaikin keinoin.

– Pyritään ratkaisemaan tilanne niin, että paikalle tulevat joko lipuntarkastajat tai poliisit. Se on lähtökohta.

Pitääkö bussin seistä paikallaan ja odottaa viranomaisia?

– Se on yksi vaihtoehto. Tai jos pystytään liikkumaan, sitten liikutaan ja sovitaan turvavalvomon kanssa, millä pysäkillä tullaan vastaan, Alanko sanoo.

Professori: Työnantaja voi tehdä päätöksiä puutteellisilla tiedoilla

Seppo Koskisen mukaan väkivaltaan on lähtökohtaisesti nollatoleranssi. Toinen kysymys on puolestaan se, milloin esimerkiksi lievä väkivalta riittää irtisanomisperusteeksi.

– Olen monesti esittänyt, että tutkittaisiin peruste kunnolla ja sitten katsottaisiin, mikä on lopputulos.

Monesti työnantaja voi tehdä päätöksiä puutteellisillakin tiedoilla, Koskinen arvioi.

– Jos sitten syntyy tällainen myötätunnon osoitus työtaistelun muodossa, niin kyllä ainakin itse työnantajana kävisin sen uudelleen läpi ja ottaisin henkilöstön edustajat siihen mukaan. Otettaisiin huomioon kaikki tapahtumaan vaikuttaneet seikat ja selvitettäisiin oikeuskäytäntöä.

Koskinen uskoo, että näin molemmat osapuolet päätyisivät todennäköisesti samaan lopputulokseen.

Lue myös:

Välikohtaus asiakkaan kanssa toi bussikuskille potkut – työkaverit marssivat ulos: Yli puolet Pohjolan liikenteen vuoroista jää ajamatta Espoossa ja Helsingissä

Työnseisaus sotkee bussiliikennettä Espoossa ja Helsingissä torstaina: Sadat kuljettajat marssivat ulos työpaikoiltaan aamuyöllä