Kokosimme vinkit, joiden avulla talvi ei yllätä autoilijaa – Tämä kaikki on hyvä tietää renkaiden vaihtoruljanssissa

Lumi satoi osaan Suomea, ja etelässäkin on syytä tarkkailla teiden pintoja. On talvirenkaiden vaihtamisen aika.

talvirenkaat
Renkaanvaihtoon tarvittavat työkalut
Autonrenkaiden vaihtaminen on hyvä taito hallita. Näillä ohjeilla vaihtaminen sujuu vaivattomasti ja turvallisesti.

Harva asia puhuttaa autoilijoita niin paljon kuin talvirenkaiden vaihtaminen. Nyt on taas käsillä hetki, jolloin turuilla ja toreilla taitetaan peistä kitkoista ja nastoista.

Mitä kaikkea renkaista ja renkaiden vaihtamisesta pitää tietää? Kokosimme Ylen sivuilta talvirenkaiden vaihtamiseen liittyviä juttuja.

Minne paremmat pidot?

Tämän jutun yllä olevassa videossa näytetään, miten rengas vaihdetaan. Toki renkaiden vaihtotapoja voi olla muitakin, vaihtajasta ja autosta riippuen.

Joidenkin mielestä kuluneet renkaat kannattaa laittaa eteen, mutta toiset sanovat, että päinvastoin, ne pitää laittaa taakse. Asiantuntijoita ja koulukuntia riittää joka lähtöön.

Taka-akselille asennetut, paremmat renkaat ehkäisevät ehkä paremmin sivuluisua. Edessä ne taas auttavat kenties paremmin liikkeellelähtöä.

Ammattilainen hoitaa

Jos ei halua tai pysty itse vaihtamaan renkaita, vaihtoehdoksi jää ajaminen rengasliikkeen pihaan, ja antaa ammattilaisten hoitaa hommat.

Rengasliikkeissäkin kannattaa vaatia palvelua. Rengasliikkeen myyjiltä voi varmistaa, ovatko omat renkaat vielä käyttökelpoisia vai pitäisikö ne jo vaihtaa.

Esimerkiksi renkaiden valmistusajankohta on hyvä tarkistaa uusia ostettaessa.

Renkaan sivusta löytyy DOT-merkintä, ja siinä on myös nelinumeroinen koodi. Numerosarja 3816 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 38 vuonna 2016.

Nasta vai ei?

Entä se iänikuinen kiista nastarenkaan ja kitkarenkaan paremmuudesta? Mahtaako oikeaa vastausta tietää kukaan?

Toimittajamme on oivasti otsikoinut analyysinsa: Nastarengas on lääke, jonka haittavaikutukset ovat suuremmat kuin tauti, johon se tepsii.

Nastarenkaat ovat pääasiallinen katupölyn aiheuttaja yhdessä hiekoitusmateriaalien kanssa.

Suomessa noin kahdeksan autoilijaa kymmenestä ajaa nastoilla. Ja nastarengasvalmistajat optimoivat renkaansa paljaan jään täysjarrutukselle.

Jutussa viitataan myös tutkimusraporttiin, jonka mukaan monet tutkitut nastarengassarjat olivat jopa laittomia liian suuren nastamääräeron takia.

Mutta myös nastojen puolestapuhujia löytyy. Joidenkin rengasyrittäjien mukaan nastarengas on aina nastarengas, ja erityisen hyvin ne toimivat Pohjois-Suomen olosuhteissa.

Renkaiden ikä

Joskus rengas saattaa näyttää päällisin puolin aivan moitteettomalta: rengas on kulunut tasaisesti ja pintaakin on vielä jäljellä. Silti se voi olla liian vanha.

Renkaiden ikään kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Renkaassa ikä on yhtä tärkeä kuin kulutuspinta.

Suomessa kierrätykseen menevän renkaan keski-ikä on yli kuusi vuotta. Ajo-ominaisuudet eivät luonnollisesti ole enää uudenveroisia.

Suomessa ei ole määräyksiä renkaan iästä. Valmistajat suosittelevat kuitenkin renkaan käyttöiäksi enintään kuutta vuotta.

Vaikutukset teihin

Renkailla on myös vaikutuksensa tiestön kuntoon. Ylen MOT–ohjelma käsitteli pari vuotta sitten teiden urautumista, ja nastarenkaiden osuutta urautumiseen.

Nastat urauttavat teitä ennätystahtia. Vilkasliikenteisten teiden urat syvenevät entistä nopeammin. Niiden asfaltin uusiminen syö pääosan vuotuisesta päällystysrahasta.

Lue myös:

Analyysi: Nastarengasmääräyksiä muutettiin teiden kulumisen vuoksi, mutta nyt tiet vasta kuluvatkin

Rengastutkija: Kierrätä nastat edestä taakse jopa 3 000 kilometrin välein