Kiistellyn asemarakennuksen matka museoon mutkistui entisestään – siirrolle ei ollut alunperinkään lupaa

Ely-keskus keskeytti Riipan asemarakennuksen siirtotyöt maanantaina Kälviällä. Sitten selvisi, ettei siirrolle ollut haettu edes lupaa.

rakennukset
Riipan asemarakennus Kälviällä.
Kalle Niskala / Yle

Kälviän Riipan asemarakennusta ei olisi saanut siirtää Jokioisten museorautatielle Humppilaan, vaikka Ely-keskus ei olisi tullutkaan väliin. Rakennukselle olisi pitänyt hakea ensin purkulupa Kokkolan kaupungilta, mutta sitä ei ole tehty.

Ely-keskus keskeytti aseman siirtotyöt maanantaina, koska se selvittää nyt rakennuksen suojelun tarvetta nykyisellä paikallaan.

Tekniikka- ja ympäristöyksikön johtaja Markku Nummelin Liikennevirastosta sanoo, että jostain syystä lupa jäi hakematta, mutta nyt tilanne korjataan.

– Lupa oli ilmeisesti jäänyt auki jossain vaiheessa, mutta ensi viikolla purkulupahakemus toimitetaan Kokkolan kaupungille. Kaikki osapuolet varmasti toivovat mahdollisimman nopeaa käsittelyä.

Kokkolan rakennusvalvonnasta kerrotaan, että purkulupa voidaan myöntää vasta, kun Ely-keskuksen suojelupäätös on saanut lainvoiman. Siinä voi puolestaan kestää ainakin puoli vuotta.

Riipan asemarakennus Kälviällä.
Kalle Niskala / Yle

Eikö Liikennevirastossa tiedetty, mitä lupia asemarakennuksen siirtäminen vaatii? Markku Nummelin ei myönnä tietämättömyyttä.

– Kyllä lupatarpeet tiedetään ihan selvästi. Tässä on lainsäädäntö kuitenkin muuttunut hieman välissä: Seinäjoki–Oulu-ratahanketta on suunniteltu jo 8–10 vuotta sitten. Sen jälkeen on tullut ratalaki ja ratasuunnitelmat käyttöön, mutta nyt selvisi, että tämä suunnitelma oli tehty ennen sitä. Näin kävi, mutta nyt asia laitetaan kuntoon.

"Suurin harmi Museorautatieyhdistyksen puolesta"

Riipan asemarakennuksen Museorautatieyhdistykselle myynyt Liikennevirasto haluaa siirtää rakennuksen pois nykyiseltä paikaltaan turvallisuuteen vedoten.

– Rakennusta ei voida siinä pitää. Koko Seinäjoki–Oulu-radan parannushankkeen aikana on ollut esillä, että valitettavasti rakennus jää liian lähelle rautatietä ja suuria johtoja. Nyt pyritään kaikin tavoin ratkaisuun, jossa asemarakennus saisi hyvän kodin, ja nimenomaan museorautatiellä, sanoo Markku Nummelin Liikennevirastosta.

Museorautatieyhdistys aikoi siirtää asemarakennuksen Humppilan asemalle. Suunnitelmissa oli kunnostaa rakennuksen sisätilat 1950-luvun tyyliin ja avata sinne muun muassa kahvila ensi kesäksi.

Nummelinin mukaan Liikennevirasto halusi myydä rakennuksen nimenomaan Museorautatieyhdistykselle, koska silloin se säilyisi yleisölle avoimena. Hankkeen jäädyttäminen harmittaa:

– Harmittaa lähinnä Museorautatieyhdistyksen puolesta, koska siellä on tehty talkoilla valtavasti hommaa ja ylläpidetty museorautatietä. He olivat jo valmistautuneet, että saavat sinne uuden aseman. Se on ehkä suurin harmin aihe, Nummelin huokaa.

Lue myös:

Kiistakapulaksi päätynyt vanha asemarakennus joutui ilkivallan kohteeksi – Museorautatieyhdistys teki rikosilmoituksen

"Miksi nyt päivän varoitusajalla heitetään kapuloita rattaisiin?" – Museorautatieyhdistys tyrmistyi asemansiirron kaatumisesta kalkkiviivoilla

Yli 100-vuotiasta asemarakennusta oltiin viemässä Museorautatielle – siirto tyssäsi viime tipassa suojeluanomukseen