Tutkimus: Musiikissa alle parikymppiset päättävät, tuleeko sinusta tähti

Yksittäisten kappaleiden merkitys korostuu artistien seuraamisen sijaan. Suomalaiset kuuntelevat musiikkia eniten puhelimesta.

Musiikin kuuntelu
Haloo Helsinki! esiintyi Ruisrockissa Turussa 7. heinäkuuta 2013.
Haloo Helsinki! tunnetaan kohtalaisen hyvin myös eläkeläisten keskuudessa, kertoo kysely.Mikko Stig / Lehtikuva

Alle 20-vuotiaat päättävät Suomessa pitkälti sen, mitkä uudet artistit lyövät läpi kotimaan markkinoilla.

Asia selviää tuoreesta tutkimuksesta, jonka musiikin tekijöitä edustava Teosto ja äänitetuottajien kattojärjestö Musiikkituottajat tekivät elokuussa.

– Myös musiikkibisneksessä on havaittu, että alle 20-vuotiaat tarttuvat kaikkien mieluiten ensimmäisenä uuteen, tutkimustuloksia analysoinut Kari Tervonen kertoo.

Hän työskentelee johtavana tutkijana markkinointiviestintään erikoistuneessa Dinglessä.

Nuorten ja nuorten aikuisten löytämä artisti voi päätyä myös koko kansan suosikiksi, mutta siihen menee Tervosen mukaan aikaa usein viidestä kymmeneen vuoteen.

Mitä vanhemmista kuuntelijoista puhutaan, sitä tärkeämpi on radion merkitys uusien artistien tutuksi tekemiselle. Yli 30-vuotiaille se on tärkein kanava, ja YouTube ja Spotify seuraavat heti perässä.

YouTuben ja Spotifyn suosituslistat ylivoimaisia

Uusia artisteja etsitään eniten videopalvelu YouTubesta ja musiikkipalvelu Spotifysta. Tämä koskee erityisesti ulkomaalaisia esittäjiä. Spotify on kaikkein tärkein lähde 16–18-vuotiaille.

Molempien palvelujen omilla suosituslistoilla on valtava merkitys alle 20-vuotiaiden kuuntelijoiden valintoihin.

Kyseiset listat ohjaavat tutkimuksen mukaan käyttäjiä enemmän kuin kavereiden suositukset.

Vaikka alle 20-vuotiaat kuuntelevat lähes poikkeuksetta musiikkia puhelimesta, kappaleita ei kuitenkaan jaeta kovin paljon.

– Sitä kuvittelisi, että se olisi paljon suurempaa, Tervonen toteaa.

Jakaminen lisääntyy hänen mukaansa vasta siinä vaiheessa, kun artisti on jo tullut jollain lailla tutuksi.

Kotimaisten artistien läpimurtoon vaikuttavat YouTuben ja Spotifyn lisäksi myös radiosoitto sekä perinteinen sosiaalinen media.

Biisi tärkeämpi kuin artistin ura

Yksittäisten biisien merkitys on korostunut entisestään artistien uralla.

– Musiikin kuuntelu on siirtynyt yhä voimakkaammin artisteista kappaleisiin, Tervonen selventää.

Hittien ennustaminen on yhä yhtä vaikeaa kuin ennen, mutta Tervosen mukaan yllätyksellisyys näyttää toimivan markkinoilla.

– Jos artisti tuo senhetkiseen musiikkitarjontaan jotain uutta, se on kaikkein tärkein yhteinen selittävä tekijä läpimurrolle, Tervonen sanoo.

Hän viittaa soitetuimpien biisien listoihin, “hittikamaan”.

– Siinä tapahtuu kaikkein eniten soundimaailman ja muiden keinojen uudistamista, Tervonen toteaa.

Teoston ja Musiikkituottajien tutkimuksessa haastateltiin noin tuhatta suomalaista. Päätulokset painotettiin vastaamaan suomalaisia 13–15-vuotiaita valtakunnallisesti iän ja sukupuolen mukaan.