Toimittajalta: Pohjolan Liikenteen bussilakko vaikutti kymmeniintuhansiin ihmisiin pääkaupunkiseudulla – Osapuolet leikkivät lakkopäivän omituista kuurupiiloa

Torstaiaamuna alkoi Pohjolan Liikenteen työntekijöiden bussilakko, josta viestiminen oli kuin absurdi näytelmä, kirjoittaa toimittaja Susanna Siironen.

lakot
Pohjolan Liikenteen bussivarikolla Helsingin Pasilassa 4. lokakuuta
Pohjolan Liikenteen bussivarikko Helsingin Pasilassa 4. lokakuuta.Jussi Nukari / Lehtikuva

Pääkaupunkiseudulla alkoi torstaiaamuna Pohjolan Kaupunkiliikenteen kuljettajien lakko, joka vaikutti kymmeniintuhansiin joukkoliikenteen käyttäjiin. Samalla koettiin erikoinen näytelmä, jossa lakon eri osapuolet leikkivät kissa–hiiri-leikkiä.

Työntekijäpuoli tiedotti lakosta niukkasanaisesti keskiviikkoiltana.

Tiedotteessa todettiin, että kuljettajat aikovat aloittaa seuraavana aamuna vuorokauden mittaisen ulosmarssin, koska "kuljettajat kritisoivat yrityksen henkilöstöjohtamista”.

Lisäksi tiedotteen mukaan "asia halutaan käsitellä yrityksen sisäisesti, eikä asiaa kommentoida julkisuuteen sen enempää".

Pian perään tuli kuitenkin työnantajapuolen tiedote (siirryt toiseen palveluun), jossa työnseisauksen syyksi arvioitiin se, että kuljettajat vaativat yhtiötä "palauttamaan viime viikon torstaina Matinkylän terminaalissa asiakkaan kanssa välikohtaukseen osallistuneen kuljettajan työsuhteen".

Tästä eteenpäin asiat etenivät omituisena kuurupiilona.

Työntekijäpuoli tiedotti lakkoaamuna, että varapääluottamusmies Niko Lehtimäellä "oli suullinen sopimus toimitusjohtajan kanssa, että asiaa ei käsitellä julkisuudessa".

Lehtimäki toteaa tiedotteessa, että ”työnantajan puolelta sopimus rikottiin kuitenkin heti kättelyssä”.

Pohjolan Liikenteen toimitusjohtajan Heikki Alangon mukaan suullista sopimusta ei ollut.

Viestintävinkki: jos aloitat kymmeniintuhansiin ihmisiin vaikuttavan lakon, ole valmis perustelemaan lakon syyt ihmisille.

Susanna Siironen, toimittaja, Yle Uutiset

Työntekijäpuolen antamassa tiedotteessa kerrottiin myös, että työntekijöiden näkemyksen mukaan "valvontakameran videolla näkyy uutta tietoa, joka ei ole ollut julkisuudessa saatavilla". Työntekijät pitivät tämän perusteella työsuhteen purkua ylimitoitettuna toimenpiteenä.

Näkemykset irtisanotun kuljettajan ja matkustajan välillä tapahtuneesta välienselvittelystä poikkeavat siis toisistaan.

Kun aloin tehdä aiheesta juttua torstai-illan tv-lähetykseen, otin tietenkin yhteyttä molempiin osapuoliin.

Työntekijäpuolen vastaus oli yhtä niukkasanainen kuin heidän ensimmäinen tiedotteensakin.

– Emme halua kommentoida asiaa kameralle, kiitos.

Varapääluottamusmies Lehtimäki ei halunnut antaa myöskään puhelinhaastattelua, jota olisi voitu käyttää radio- tai tv-lähetyksissä.

Viestintävinkki: jos aloitat kymmeniintuhansiin ihmisiin vaikuttavan lakon, ole valmis perustelemaan lakon syyt ihmisille.

Päivän teemaksi näytti nousevan "anonyymit asianosaiset".

Susanna Siironen, toimittaja, Yle Uutiset

Työnantajapuolelta toimitusjohtaja Alanko lupasi aluksi haastattelun kameran edessä, mutta myöhemmin hän suostui kommentoimaan asiaa enää puhelimitse.

Päivän teemaksi näytti nousevan "anonyymit asianosaiset".

Esimerkiksi Espoossa Ison Omenan linja-autoterminaalissa busseja odottavilta ihmisiltä ei juuri riittänyt sympatiaa lakolle. Espoossa ajettiin vain noin joka neljäs yhtiön lähdöistä.

Bussinkuljettajat tekevät työtään kovassa aikapaineessa, enkä epäile, etteivätkö kuljettajat kohtaisi työssään ajoittain todella huonoa käytöstä matkustajien taholta. Sellaista, jota kenenkään ei pitäisi työssään joutua kohtaamaan.

Valitettavaa onkin, että tällaisen lakkotapauksen huonosti hoidettu viestintä tuskin parantaa ihmisten suhtautumista kuljettajiin.

Ulkopuolisena on vaikea käsittää, mitä hyötyä salamyhkäisyydestä on ollut.

Nyt odotetaan, saadaanko neuvottelupöydästä kommentteja.

Lisää aiheesta:

Kuski löi matkustajaa, ja nyt moni kollega osoittaa hänelle tukeaan – onko väkivalta milloinkaan hyväksyttävää? Näin vastaa työoikeuden professori

Välikohtaus asiakkaan kanssa toi bussikuskille potkut – työkaverit marssivat ulos: Pohjolan liikenteen iltapäivävuoroista ajetaan Helsingissä ja Espoossa noin puolet

Työnseisaus sotkee bussiliikennettä Espoossa ja Helsingissä torstaina: Sadat kuljettajat marssivat ulos työpaikoiltaan aamuyöllä