Luomuruoan myynti kasvoi reilusti – markkinaosuus edelleen vaatimaton

Banaaneja, kevytmaitoa, kananmunia ja jauhelihaa ostetaan luomuna.

luomuruoka
luomumunia kennossa
AOP

Luomuruoan myynti on reippaassa kasvussa Suomessa, kertoo luomualan kehitystä ja kasvua edistävä Pro Luomu.

Viime vuoden puolivälistä tämän vuoden puoliväliin ulottuvalla 12 kuukauden jaksolla luomuelintarvikkeita myytiin 312 miljoonan euron edestä, mikä on 13 prosenttia enemmän kuin edeltäneellä 12 kuukauden jaksolla.

Vähittäiskaupan koko päivittäistavaramyynti kasvoi samalla aikavälillä noin kolme prosenttia.

Arvio luomutuotteiden myynnistä perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin lukuihin. Luomun markkinaosuus on nyt 2,3 prosenttia.

Suomen luomumarkkinat ovat kasvaneet yhtäjaksoisesti koko 2010-luvun ajan. Vuodesta 2011 luomun myynti vähittäiskaupoissa on noussut noin 90 prosenttia. Myynnin kasvua on siivittänyt luomutuotteiden valikoiman laajeneminen.

"Kasvupotentiaalia piisaa"

Suomalaiset ostavat luomuna euromääräisesti eniten hedelmiä, maitoa, vihanneksia, kananmunia ja kahvia. Yksittäisistä luomutuotteista suosituimpia ovat banaanit, kevytmaito, kananmuna ja jauheliha.

Korkeimmat markkinaosuudet luomulla on kasviöljyjen ja kananmunien tuoteryhmissä, joissa luomun osuus on noin viidesosa myynnin arvosta. Luomu myy hyvin myös lastenruokien sekä hiutaleiden ja suurimoiden tuoteryhmissä, niissä luomutuotteiden markkinaosuudet ovat noin seitsemäsosan luokkaa.

Pro Luomun toiminnanjohtajan Marja-Riitta Kottilan mukaan luomutuotemyynnillä on yhä runsaasti kasvupotentiaalia.

– Luomu kiinnostaa nyt eniten nuorimpia kuluttajaryhmiä, joten kysynnän voi odottaa kasvavan myös tulevaisuudessa. Nuoret ostavat luomua etenkin ympäristöön, hyvinvointiin ja eläinten oloihin liittyvistä syistä, Kottila sanoo järjestön tiedotteessa.