Ahtaajien ylityö- ja vuoronvaihtokielto voi myöhästyttää Perämeren laivaliikennettä

AKT:n ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee lähes 130:tä ahtaajaa, jotka työskentelevät Kemin ja Tornion satamissa.

Meri-Lappi
Ajos, satama, laiva
Kimmo Hiltula / Yle

Auto- ja kuljetusalalla on alkanut maanantaina laajennettu ylityö- ja vuoronvaihtokielto, mikä saattaa näkyä satamissa ja lentokentillä. Kemin ja Tornion satamissa uskotaan, että laivat saadaan purettua ja lastattua enimmäkseen normaalina työaikana huolimatta AKT:n julistamasta työtaistelusta.

– Suunnitelmamme on purkaa ja lastata laivat normaalityöajan piirissä, sillä varsinaista ruuhkaa ei ole tiedossa, kuvailee Outokummun Röyttän sataman johtaja Hannu Sankila.

Röyttän satamatyöläisten pääluottamusmies Jarmo Pekkarinen kertoo, että odotukset ovat samanlaiset myös työntekijöiden puolella.

– Joihinkin laivoihin ylityö- ja vuoronvaihtokielto voi vaikuttaa, mutta oletan, että suurin osa laivoista saadaan tehtyä normaalin työajan puitteissa. Uskon myös, että Outokumpu järjestelee kuljetukset siten, että laivat tulee tehtyä maanantain ja perjantain välillä, sanoo Jarmo Pekkarinen.

Syysmyrskyt saattavat hankaloittaa tilannetta

Ahtaajille kertyy ylitöitä esimerkiksi silloin, kun laivat eivät kulje aikataulussaan. Viivettä otetaan kiinni ylitöiden avulla. Kemi Shippingin toimitusjohtaja Kari Anttila sanoo, että lakon ja vuoronvaihtokiellon ajoittuminen syksylle tekee tilanteesta hankalan.

– Syysmyrskyt ovat haastavia laivojen aikataululle muutenkin, muistuttaa Kari Anttila. Hän odottaa, että yhtiön noin 80:tä ahtaajaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto vaikuttaa laivaliikenteeseen jollakin aikataululla, koska työtaistelu kestää kolme viikkoa.

– Käymme vielä maanantaina läpi pelisääntöjä pääluottamusmiehen kanssa, kertoo Anttila.