17-vuotiaalla Jessica Sakalalla on jo ajokortti, eikä hän ole harvinaisuus: Ajo-oikeus on myönnetty jo sadoille alaikäisille lakiuudistuksen jälkeen

Ajokortin voi saada poikkeusluvalla 17-vuotiaana, jos siihen on erityisiä syitä. Syyksi kelpaa esimerkiksi pitkä matka ja tavoitteellinen harrastus.

ajokortit
Jessica Sakala istuu autonsa konepellillä.
Vanhempien suostumusta vaaditaan, jos ajokortin hankkii alaikäisenä. Akaalainen Jessica Sakala haki varhennettua ajokorttia ensimmäisten joukossa heti uuden ajokorttilain tultua voimaan heinäkuussa.Ismo Sakala

Moni muistaa, kuinka mäkihyppääjä Toni Nieminen sai ajokortin vain 17-vuotiaana. Elettiin 1990-luvun alkua, ja alaikäiselle myönnetty ajokortti oli hyvin harvinainen poikkeus. Ilta Sanomien jutussa (siirryt toiseen palveluun) Nieminen muistelee, että ajolupa oli tarkasti rajoitettu kilpailu- ja harjoitusmatkoille.

Vuosi sitten otsikoihin pääsi ralliautoilija Kalle Rovanperä, kun hän läpäisi ajokokeen ja sai kortin niin ikään 17-vuotiaana.

Nyt alaikäisiä suomalaisia on auton ratissa jo kymmeniä, pian satoja. Heinäkuun alussa voimaan astunut uusi ajokorttilaki helpotti 17-vuotiaiden ajokortin saantia merkittävästi.

– Siinä, missä ennen kortin saamiseen piti olla erityisen painavia syitä, nyt riittää, että on erityisiä syitä, Trafin erityisasiantuntija Henna Antila sanoo.

Trafi on reilun kolmen kuukauden aikana myöntänyt yli 240 ikäpoikkeusta 17-vuotiaalle. Tällä hetkellä käsittelyä on odottamassa noin 170 hakemusta.

Jessicalle ajokortti mahdollistaa musiikkiharrastuksen

Akaassa Pirkanmaalla asuva 17-vuotias Jessica Sakala on yksi alaikäisenä kortin saaneista. Hän kulkee viikoittain Valkeakoskelle musiikkiopistoon, jonne kertyy matkaa yli 20 kilometriä. Pianoa soittava Sakala kuljettaa bändiharjoituksiin myös oman kosketinsoitimensa.

– Perustelin hakemustani sillä, että Akaasta ei kulje Valkeakoskelle linja-autoja enää ilta-aikaan.

Sakalan musiikkiharrastus on tavoitteellista.

– Haaveilen, että saisin liittää musiikin ammattiini ja pääsisin esimerkiksi musiikin opettajaksi.

Vinkin korttimahdollisuudesta Sakala kertoo saaneensa isältään. Sen jälkeen hän etsi itse tietoa myös netistä.

– Pyysin musiikkiopiston opettajaltani lausunnon opinnoistani, koska se vaaditaan liitteeksi lupahakemukseen, Sakala sanoo.

Poikkeuslupaan voi olla monta syytä

Hakemusmäärät lähtivät kasvuun heti lakimuutoksen voimaantulon myötä. Trafissa uskotaan, että kiinnostus poikkeuslupaan lisääntyy sitä mukaa, kun nuoret kuulevat mahdollisuudesta toisiltaan.

– Selvästi sana liikkuu, esimerkiksi saman oppilaitoksen tai urheiluseuran piiristä voi tulla useita hakemuksia, Antila sanoo.

Kuinka erityisiä syitä poikkeuslupaan sitten vaaditaan? Trafin hakemusohjeissa sanotaan (siirryt toiseen palveluun), että ajokorttitarvetta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi se, jos pitkät etäisyydet ja huonot joukkoliikenneyhteydet ovat esteenä työssäkäyntiin, työharjoitteluun tai opiskeluun liittyvien välttämättömien matkojen tekemiseksi.

– Ikäpoikkeusluvan tarkoitus on helpottaa nuoren itsensä kulkemista. Sillä halutaan edistää sekä ammatinvalintaa että työllistymistä. Suomi on maa, jossa on paljon pitkiä etäisyyksiä, eikä julkinen liikenne palvele kovin hyvin. Tarvitsijoita riittää varmasti monella kolkalla, Antila sanoo.

– Myöntäminen ei kuitenkaan ole automaatti, vaan jokainen myönnetty ikäpoikkeuslupa on Trafissa kokonaisharkittu. Syyt arvioidaan aina erikseen.

Melkein kaikki hakemukset hyväksytään

Hylättyjä hakemuksia on uuden lain aikana ollut kolme kappaletta. Uudistus keikautti luvut päälaelleen, sillä aiemmin hakemuksia tuli noin 20–50 vuodessa, ja näistä vain kourallinen hyväksyttiin.

2000-luvulla ikäluokkien koko on vaihdellut 55 000 ja 60 000 välillä. Mitä, jos iso osa ikäluokasta hakisikin poikkeusta? Pitäisikö silloin lain tulkintaa tiukentaa?

– Tällä hetkellä seurataan rauhassa, miltä tilanne alkaa näyttää. Hakijamäärä ei ollut yllätys, vaikka sitä ei ihan tarkkaan osattukaan ennustaa, Antila sanoo.

Trafissa ikäpoikkeushakemuksen käsittely kestää joitain viikkoja.

– Tällä hetkellä jono on hiukan kasvamassa, mutta kuukauden sisällä on saatu kaikki hakemukset käsiteltyä.

Alaikäisen ajokortti on täyttä valuuttaa

Siinä missä Toni Nieminen sai ajaa vain harrastukseen ja kilpailemiseen liittyviä ajoja, nykyinen varhennettu ajolupa on rajoittamaton. Ainut ehto on, että lupapaperi on mukana autossa.

Jessica Sakalan taskussa ajokortti on ollut nyt reilut kaksi kuukautta. Omalla autolla taittuvat myös koulumatkat Akaan lukioon. Ajaminen on sujunut hyvin.

– Olen käynyt jo Jyväskylässäkin. Sinänsä ajaminen ja liikennesäännöt olivat jo tuttuja, sillä olen kulkenut aiemmin liikenteessä traktorimönkijällä, Sakala sanoo.

Poikkeusluvan hakemiseen tarvitaan aina huoltajan suostumus. Hakemuksen voi jättää 4 kuukautta ennen kuin täyttää 17 vuotta. Kuljettajatutkintoon voi osallistua aikaisintaan syntymäpäivänään. Poikkeuslupa maksaa 100 euroa.

Lue myös:

Autokoulujen hinnoissa hurjia eroja – Ajokortin hankinnassa voi säästää satoja euroja

16-vuotias Sakari Päivinen ajelee autolla päivittäin – ajokorttilain uudistus moninkertaisti opetuslupahakemusten määrän

Mopon ohjaksiin voi päästä ottamatta yhtään ajotuntia – Ajo-opettaja: "Tulokset tullaan näkemään varmasti ensi kesän aikana jo"

Harkitsetko ajo-opetusluvalla opettamista? Liikennepsykologian asiantuntija: "Jos tavoitteena on muuta kuin turvallisuus, jälki ei välttämättä ole kovin hyvää"