EU:n ympäristöministerit ruotivat ilmastonmuutosta ja autojen päästörajoituksia – "Kuluttajat eivät saa vähäpäästöisiä autoja, elleivät valmistajat niitä tee"

Suomi kannattaa mahdollisimman tiukkaa linjaa uusien autojen päästörajoihin.

ilmastonmuutos
Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen ilmastonmuutospaneelissa Helsingissä  8. lokakuuta.
Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen ilmastonmuutospaneelissa Helsingissä 8. lokakuuta.Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

EU:n ympäristöministerit ottavat kantaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja YK:n alaisen ilmastopaneelin IPCC:n uuteen laajaan ilmastoraporttiin.

Jäsenmaiden ympäristöministerit kokoontuvat Luxemburgissa tiistaina aamulla. Suomesta kokoukseen osallistuu ympäristö- ja energiaministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.).

Ennakkotietojen mukaan ministerien odotetaan kiirehtivän kansainvälisiä toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, jotta ilmaston lämpeneminen saataisiin pidettyä 1,5 asteessa, kertoi EurActiv-sivusto (siirryt toiseen palveluun).

IPCC julkisti laajan ilmastoraporttinsa maanantaina. Raportti patistaa kaikkia maailman valtioita sitoutumaan kiireellisiin ilmastotoimiin, jotta maapallon lämpeneminen saataisiin pidettyä kurissa.

Raportin mukaan ihmisen aiheuttama ilmaston lämpeneminen on yhä rajattavissa 1,5 asteeseen esiteollisesta ajasta. Nykyisillä päästövähennyksillä tavoitteeseen ei päästä, vaan lämpeneminen nousee 3 asteeseen, raportti varoittaa.

Maailman tulevaisuudennäkymät ovat dramaattisesti huonommat, jos niin käy, raportti arvioi.

Ilmastoneuvottelujen strategian hiomista

Ministerien on tarkoitus hioa EU:n yhteistä kantaa ja linjata EU:n tärkeimmät tavoitteet YK:n seuraavaan ilmastokokoukseen. Kokous järjestetään Puolan Katowicessa joulukuussa.

Lisäksi ministerit antavat evästystä komission valmistelemaan pitkän aikavälin ilmastostrategiaan.

Tiilikainen sanoi maanantaina, että Suomen nykyisiä päästötavoitteita ei hänen mielestään voida välittömästi kiristää.

Autojen tiukemmat päästörajoitukset etenemässä

Ministerien on tarkoitus ottaa kantaa myös liikenteen päästöihin. Tiistainen kokous linjaa autoteollisuutta kiinnostavia uusien autojen päästörajoja.

Suomi on kannattanut liikenteen päästöihin mahdollisimman tiukkaa linjaa.

– Suomi pitää tärkeänä asettaa sitovat ja kunnianhimoiset päästörajat uusille henkilö- ja pakettiautoille vuosina 2025 ja 2030. Kuluttajat eivät saa vähäpäästöisiä autoja, elleivät valmistajat niitä tee, Tiilikainen toteaa.

Myöhemmin jatkoneuvotteluissa on tarkoitus sovittaa yhteen EU:n eri instituutioiden kantoja päästörajoitusten tasoon. Viime viikolla Euroopan parlamentti äänesti omasta kannastaan: se haluaisi alentaa uusien autojen päästöjä 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Parlamentin tavoite on huomattavasti kunnianhimoisempi kuin komission aikeet. Komissio on aiemmin kannattanut päästöjen vähentämistä 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Parlamentin ympäristövaliokunta puolestaan on puoltanut 45 prosentin vähennystä.