Sähköautojen latauspisteiden määrä kasvaa – taloyhtiöiden kannattaa varautua nyt

Keski-Suomessa on kymmenkunta julkista sähköautojen latauspistettä, suurin osa sähköautoista ladataan kotipihassa.

Jyväskylä
Sähköautoa ladataan. Lähikuva.
Sonja Meskanen / Helen

Sähköautot ja ladattavat hybridit ovat jo tulleet osaksi normaalia liikennettä. Autojen on saatava sähkönsä jostain, ja suurimmalta osin niitä ladataan öisin kotipihassa tai työpaikalla.

Myös julkisia latauspisteita on tarjolla entistä enemmän, Keski-Suomessa kymmenkunta muun muassa kauppojen pihoissa ja parkkihalleissa.

Esimerkiksi Palokan Lidlin yhteydessä asiakkaille tarjolla oleva tunnin latausmahdollisuus on ollut toiminnassa pari kuukautta. Ensimmäisinä viikkoina sitä on käytetty keskimäärin 4-5 kertaa päivässä.

Johtava asiantuntija Vesa Peltola Motiva Oy:stä kehottaa myös taloyhtiöitä olemaan sähköautojen latausasioissa etukenossa.

– Liikenne sähköistyy ja automäärät kasvavat, eikä latauspaikkojen määrästä saisi tulla pullonkaulaa. Eikä myöskään sellaista tilannetta pitäisi syntyä, että ladattava auto tulee yllätyksenä, Peltola sanoo.

Peltola suosittelee, että taloyhtiöissä avattaisiin keskustelu latauspaikkatarpeesta, tarkasteltaisiin onko asukkailla aikeita hankkia sähköautoja, selvitettaisiin mikä on taloyhtiön sähköjärjestelmän kunto latausta ajatellen ja kuinka monta pistettä se nykyisellään mahdollistaa.

Ladattavia sähköautoja on liikenteessä tällä hetkellä runsaat 11 000.

– Asenteet sähköautoja kohtaan ovat muuttuneet, hinnat laskevat ja toimintamatkat pitenevät. Samalla sähköautot ovat muuttuneet ulkoasultaan normaalimmiksi ja tiloiltaan normaalikäyttäjien tarpeita vastaaviksi, Peltola sanoo.