Jyrkempien päästövähennysten vaatijoille erätappio EU:ssa: Kompromissilinja voitti autojen päästökiistassa

EU-maiden mielestä uusien autojen päästöjä pitäisi leikata 35 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

ilmastonmuutos
Liikenneruuhkaa kaupungissa.
Esko Jämsä / AOP

LuxemburgUusien autojen päästöjä pitäisi vähentää 35 prosenttia vuodesta 2021 vuoteen 2030, päättivät EU-maiden ympäristöministerit myöhään tiistai-iltana. Pakettiautojen päästövähennys on 30 prosenttia.

Ratkaisun tarkoitus on saavuttaa EU:n vuodelle 2030 asettamat päästövähennystavoitteet liikenteen osalta. Se syntyi pitkällisten neuvottelujen tuloksena.

– Yli sata miljoonaa tonnia hiilidioksidia jää päästämättä tämän myötä, sanoi puheenjohtajamaa Itävallan ympäristöministeri Elisabeth Köstinger.

Käytännössä ratkaisu tarkoittaa sitä, että autonvalmistajien pitää pienentää mallistojensa keskimääräisiä päästöjä 35 prosenttia. Autokauppoihin pitäisi siis tulla tarjolle nykyistä vähäpäästöisempiä autoja, ja yhä isompi osa tarjonnasta olisi kokonaan päästötöntä.

Suomi oli hakenut kokouksesta mahdollisimman kunnianhimoista ratkaisua, mutta äänesti lopulta 35 prosentin kompromissiesityksen puolesta. Esitystä vastaan äänesti joukko maita, jotka olisivat halunneet asettaa maalin vähintään 40 prosenttiin.

Kunnianhimoisempaan ratkaisuun kannusti myös YK:n ilmastopaneelin maanantaina julkaistu raportti, jonka mukaan ilmaston lämpenemisen rajoittaminen 1,5 asteeseen vaatii nopeita päästövähennyksiä.

Toiseen suuntaan yrittivät vetää esimerkiksi Saksa, Puola ja Unkari, jotka ajoivat 30 prosentin tavoitetta.

Lopullinen vähennys 35 ja 40 prosentin välillä

Suomen kantaa selittää ainakin osin se, että Suomelle on jyvitetty varsin korkea päästövähennystavoite. Suomen pitää leikata päästökauppasektorin ulkopuolisia kasvihuonekaasupäästöjään 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

– Tietysti se helpottaa Suomen tavoitteiden saavuttamista, mitä vähäpäästöisempiä autoja on markkinoilla kun vuosikymmenen loppua lähestytään, sanoi ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.

Päästövähennysten käsittely jatkuu tänään keskiviikkona, kun jäsenmaat käynnistävät neuvottelut Euroopan parlamentin kanssa. Parlamentti päätti viime viikolla ajaa 40 prosentin leikkausta autojen päästöihin.

Lopullinen luku löytynee jostain 35:n ja 40:n väliltä. Parlamentti ehdottaa myös erillistä kiintiötä täysin päästöttömille autoille, mitä ei löydy jäsenmaiden kannasta.

Voimassa oleva lainsäädäntö edellyttää, että autojen keskipäästöt lasketaan 95 grammaan kilometriltä vuoteen 2020 mennessä. Viime vuonna luku oli noin 118 grammaa.