Uusien dieselautojen kysyntä jatkaa hiipumistaan – muutos sataa tällä hetkellä bensa-autojen laariin

Dieselautoja on ensirekisteröity tämän vuoden kuluessa neljännes uusista autoista.

Dieselautot
Autoja kaupassa.
Nella Nuora / Yle

Trafin tilastot sen lokakuulta vahvistavat – uusien dieselautojen kysyntä jatkaa hiipumistaan, ja tällä hetkellä niiden osuus on noin neljäsosa uusien autojen ensirekisteröinneistä. Kysyntä on laskenut maltillisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana, sanoo Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti.

– Kuitenkin viimeisen vuoden aikana dieselautojen myyntiin on tullut selkeä lasku bensa-autoihin nähden, Lahti kuvaa.

Myös Rinta-Joupin Tervajoen liikkeen myyntijohtaja Jukka Myntti vahvistaa trendin.

– Ensirekisteröinti on ollut meillä valtakunnan tasoista. Tässä on aistittavissa, että juuri he, jotka ajavat alle 25 000 kilometriä vuodessa, vaihtavat taloudellisiin bensiinimoottoreihin ja hybrideihin, Myntti toteaa.

Henkilöautojen ensirekisteröinnit

2015

2016

2017

2018 (tammi-syyskuu)

Yhteensä

108819

119000

118587

97730

Diesel

38829

39463

36064

22982

Bensiini

69070

77927

79034

69136

Ladattava hybridi

399

1115

2401

3833

Lähde: Trafi

Diesel valitaan edelleen, kun ajetaan paljon

Vanhojen dieselautojen päästöt puhuttavat ja esimerkiksi Berliinissä kiellettiin juuri vanhoilla dieselautoilla ajaminen tietyissä osissa keskustaa. Sama suunta on ollut muutamassa muussakin Euroopan suurkaupungissa.

Spekulaatiota herättää myös se, minkä verran hyväkuntoisia käytettyjä dieselautoja tuodaan jatkossa esimerkiksi Saksasta Suomen teille.

Diesel on edelleen monien mielestä taloudellisin vaihtoehto silloin, kun kilometrejä kertyy vuodessa yli 25 000. Tätä mieltä on myös Autoalan keskusliitto.

Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa välimatkat ovat pitkiä ja luottamus vaihtoehtoisiin käyttömuotoihin ei ole kenties vielä kovin vahvaa.

– Maaseudulla etäisyydet ovat pitkiä eri latauspisteiden välillä, ja kun akusta loppuu virta, alkaa auto käydä herkästi polttoaineella. Siinä vaiheessa kun akut alkavat olla riittävän kestäviä, uskon että hybridien suosio alkaa täälläkin kasvaa entisestään, pohtii Neste-Kauppiaat ry:n puheenjohtaja Vesa Jaskari.

Rinta-Joupin myyntijohtaja Jukka Myntin mukaan hybridejä menee kaupaksi jo hyvin pohjalaismaakunnissa.

– Sähköautot odottavat vielä tuloaan, eikä yleisimmiltä merkeiltä löydy niitä vielä paljoakaan. Hybridi myy jo meillä hyvin, Myntti sanoo.

Syitä kehitykseen

Uusien dieselautojen myynnin hiipumista voi selittää kuluttajan mielikuvien ja faktojen sekoittuminen. Trafin Otto Lahti toteaa, että kuluttajakäyttäytymisen tutkiminen ja arvioiminen on aina monen asian summa.

Taustalla oleviksi syiksi Lahti mainitsee myös päästövaatimusten tiukentumisen sekä bensamoottoreiden kehityksen. Kolmas asia voi olla imagollinen.

– Kun autokaupassa lähtee joku ilmiö liikkeelle, se lähtee usein myös ruokkimaan itseään. Vanhojen dieselmoottoreiden päästöistä on ollut paljon negatiivista uutisointia, mikä on ehkä saanut kääntymään bensamoottorin puoleen. Faktat ja mielikuvat voivat mennä sekaisin päätöstä tehtäessä. Joillekin voi riittää ilmiöksi sekin, että naapuri vaihtaa dieselin bensaan, Lahti kuvaa.

Bensan ja dieselin hintaeron kaventuminen ja käyttövoimaveron kiristyminen vaikuttanevat myös siihen, miksi dieselin hyljeksiminen sataa tällä hetkellä bensan laariin.

Vanha autokanta

Suomalaisten autokanta on yhä yksi Euroopan vanhimmista. Autoalan tiedotuskeskuksen tilaston (siirryt toiseen palveluun) mukaan henkilöautojen keski-ikä oli Suomessa 11,8 vuotta vuonna 2016.

– Suomessa suositaan mieluummin vanhempaa ja isompaa kuin uutta ja pienempää autoa. Autojen myynti on väkilukuun nähden vähäistä ja autoja pidetään hyvin pitkään. Ennen kaikkea maaseudulla vanhat autot pidetään ajossa vuodesta toiseen, Otto Lahti toteaa.

Ympäristöystävällisyys, vähäpäästöisyys ja ekologisuus hiipivät hiljalleen kuluttajien autotrendeihin.

– Lisäksi turvallisuus, omiin tarpeisiin soveltuvat tilat ja polttoaineen kulutus ovat niitä asioita, joita kysytään paljon. Kyllähän sitä halutaan olla kehityksessä mukana ja nykyään on tärkeää, että auto on nykyaikainen, Rinta-Joupin myyntijohtaja Jukka Myntti pohtii.

Juttua korjattu 11.10. klo 15:44. Suomen autokanta ei ole Euroopan vanhinta, vaan vanhimpien joukossa.