Odottamaton seuraus Saksan dieselautojen ajokielloista – Käytettyjä dieseleitä tuodaankin Saksasta Suomeen nyt aiempaa vähemmän

Käytettyjä dieseleitä myydään nyt ennätysmääriä Saksasta naapurimaihin. Suomalaiset eivät näytä ennätyshalvoista autoista hullaantuvan.

Dieselautot
Autoliikennettä Berliinissä Saksassa.
Suomi on harvoja maita, joihin dieselautojen vienti Saksasta on vähentynyt.Felipe Trueba / EPA

Saksan korkein hallinto-oikeus päätti helmikuussa, että kaupungit saavat halutessaan asettaa dieselautoille ajokieltoja. Jo useampaan kaupunkiin tulossa olevien ajokieltojen on arvioitu lisäävän vanhempien dieselautojen tuontihalukkuutta Suomeen. Niitä saa Saksasta nyt halvalla.

Tämän vuoden autojen rekisteröintitilastot kertovat kuitenkin hiukan yllättäen, että dieselautojen haku Saksasta ei kiinnosta viime vuosien malliin. Tuonti on vähentnyt.

Suomeen tuotiin viime vuonna 9 045 dieselkäyttöistä autoa Saksasta. Kaikista Saksan tuontiautoista dieseleiden osuus oli viime vuonna 77,7 prosenttia.

Tämän vuoden osalta vertailukelpoiset tilastot löytyvät heinäkuun loppuun saakka. Kaikista Saksan tuontiautoista dieseleiden osuus on alkuvuonna pudonnut 73.3 prosenttiin.

Jos sama tuontivauhti jatkuisi muuttumattomana vuoden loppuun saakka, tuotaisiin Saksasta tänä vuonna alle 8 400 dieselautoa. Menneisyys ei tietenkään ole ennuste, mutta antaa suuntaa.

Päiviksi muutettuina tuontitilastot näyttävät siltä, että viime vuonna Suomeen tuotiin Saksasta 25 dieselautoa joka päivä. Nyt tahti on 23 dieseliä päivässä.

Käytettyjen autojen maahantuonti Saksasta näyttäisi kaikkiaan vähentyvän ja tuonti halvan kruunun Ruotsista selvästi lisääntyvän. Viime vuonna Saksasta tuotiin kaikkiaan 12 369 autoa eli keskimäärin 34 autoa päivässä.

Nykyisellä tuontivauhdilla Saksasta tuonti putoaisi tänä vuonna noin tuhannella eli 31 autoon päivässä. Ainoa selkeästi kasvava käyttövoima on ladattava hydridi. Niitä tuotiin heinäkuun loppuun mennessä 362. Koko viime vuonna niitä tuotiin Saksasta 268.

Pilkkahintainen diesel poistuu itään

Suomeen viime vuonna tuodut 9 045 Saksan dieseliä olivat isossa roolissa Saksasta viedyistä käytetyistä dieseleistä.

Würzburg-Schweinfurtin yliopiston selvityksen mukaan eniten saksalaisdieseleitä eli noin 22 000 dieseliä päätyi vuonna 2017 Italiaan. Itävaltaan meni reilut 21 000 ja Ranskaan noin 16 500 dieselautoa.

Kaikkiaan dieseleiden vienti Saksasta kasvoi viime vuonna viidenneksellä peräti 240 000 autoon. Eniten vienti kasvoi Ukrainaan ja Kroatiaan, jonne vietiin ennen kaikkea viime vuosikymmenen Euro 4 -normin mukaisia autoja.

Kalliimpia ja uudempia dieseleitä vietiin puolestaan aiempaa enemmän Euroopassa sekä länteen että etelään.

Suomi on harvoja maita, joihin dieseleiden vienti Saksasta on vähentynyt. Euroopassa Suomea vähemmän Saksan käytetyt dieselit kiinnostavat Norjassa ja Sveitsissä.

Saksan automyyjillä on syksyllä 2015 paljastuneesta dieselskandaalista alkaen ollut yhä suurempia vaikeuksia myydä dieselautoja Saksan omille markkinoille. Uutiset ajokielloista eri kaupunkikeskustoissa ovat hyydyttäneet jo muutaman vuoden ikäisten dieseleiden kaupan. Niitä saa halvalla, jos joku huolii.

Suomessa tänä vuonna ensirekisteröitävistä uusista henkilöautoista enää 23 prosenttia on dieselmoottorisia. Siihen verrattuna 73 prosentin dieseleiden osuus Saksan tuontiautoista kuulostaa tietenkin valtavan suurelta erolta.

Suomeen tuotavat Saksan käytetyt dieselit ovat kuitenkin yleisimmin isompien kokoluokkien kalliimpia henkilöautoja, joissa dieselmoottori on edelleen vallitseva voimanlähde myös uusissa autoissa. Saksan tuontiautot ovat siis kaikkea muuta kuin läpileikkaus suomalaisesta autokannasta.