Sisäilmaongelmista on seurannut uusi riesa: Yksin Tampereella lähes 600 taideteosta on "saastunut" – puhdistaminen millintarkka operaatio

Kaupungit joutuvat miettimään, puhdistetaanko taideteokset, varastoidaanko vai hävitetäänkö ne.

sisäilmaongelmat
Taideteoksia varastoidaan odottamaan puhdistuksia.
Taideteoksia varastoidaan odottamaan puhdistusta.Jussi Mansikka / Yle

Yleistyneet sisäilmaongelmat ovat tuoneet uuden ongelman. Julkisissa tiloissa olevat taideteokset ovat altistuneet homeitiöille ja mikrobeille. Puhdistaminen on iso operaatio.

"Saastunutta" taideteosta ei voi viedä uuteen kohteeseen, ettei se levittäisi kosteusongelmaa.

Esimerkiksi Tampereen kaupungin taidekokoelmasta peräti 571 teosta on altistunut sisäilmaongelmille viiden viime vuoden aikana. Kaupungin kokoelmassa on yhteensä vajaat 6 000 työtä, joten ongelma on laaja.

Tampereen taidemuseon kokoelmapäällikkö Tapio Suominen sanoo, että ongelma on tuttu myös muille museoille ympäri Suomen.

– Ongelma on tuttu muillekin taidemuseoille. Eri puolilla yritetään nyt pähkäillä näitä jotenkin, Suominen sanoo.

Aina kun julkisessa tilassa on kosteusongelmia, sen taideteokset ovat altistuneet kosteudelle samoin kuin muu irtaimisto.

Ongelmaan ei ole vielä herätty

Taidekonservaattori Linda Raitosalo sanoo, että altistuneita taideteoksia tulee eniten kouluista, lisäksi niitä tulee esimerkiksi päiväkodeista ja terveysasemilta.

– Suurin osa on kehystettyä grafiikkaa, mutta on myös tauluja, tilaan suunniteltuja isokokoisia teoksia ja veistoksia, Raitosalo kuvaa.

Esimerkiksi Etelä-Hervannan koulussa suuri kymmenmetrinen veistos odottaa noutamista. Koulurakennus saatetaan purkaa, mutta koulu on kiinnostunut ottamaan teoksen uuteen koulurakennukseen.

Tämä taideteos odottaa noutoa.
Tämä vuonna 1983 Etelä-Hervannan kouluun valmistunut Reijo Paavilaisen veistos pitää puhdistaa.Antti Sompinmäki / Tampereen taidemuseo

Raitosalon mukaan aika usein taidemuseoon otetaan yhteyttä vasta, kun rakennus on menossa remonttiin. Konservaattori sanoo, että Suomessa puuttuu kansalliset ohjeet, miten taidetta pitää käsitellä sisäilmaongelmissa.

– Se on ongelma, johon ei ole herätty vielä. Kaupungeilla on tosi paljon taideoteoksia kouluissa ja päiväkodeissa. Monilla kaupungeilla ei edes ole konservaattoreita. On todella paljon epätietoisuutta, konservaattori sanoo.

Kolme vaihtoehtoa

Taideteokset viedään joko suoraan puhdistettavaksi tai varastoon.

Suomisen mukaan taideteoksilla on periaatteessa kolme vaihtoehtoa. Teos puhdistetaan, varastoidaan tai hävitetään. Viimeinen on kaikkein vaikein, eikä teoksia ole vielä ainakaan Tampereella hävitetty.

– Irtaimistosta on helppo poistaa tuoli, jos samanlaisia tuoleja on muitakin. Taideteosten kohdalla hävittäminen on vaikeaa. Taideteokset ovat aina uniikkeja, eivätkä ne ole korvattavissa, Suominen sanoo.

Tutkimustyö etenee ja pahoin altistuneet teokset varastoidaan, jos ne voidaan myöhemmin pelastaa.

Taidekonservaattori Linda Raitosalo
Taidekonservaattori Linda Raitosalo kaipaa ohjeistuksia, milloin taide on altistunut liikaa sisäilmaongelmille.Jussi Mansikka / Yle

Ongelmia aiheuttaa myös se, ettei taideteoksista otettu pyyhkäisynäyte kerro yksiselitteisesti, kuinka paljon myrkkyä tai homeitiöitä teoksissa on. Linda Raitosalo sanoo, että ei ole ohjeistusta, joka kertoisi rajat.

– Vaikka tila olisi ollut pahasti ongelmallinen, itiöiden ja myrkkyjen leviämisestä ei pysty sanomaan. Testit taideteoksista ovat aina vähän epävarmoja, koska homeitiöitä on kaikkialla. Ei ole olemassa ohjeistusta, että tämä on liian myrkyllinen.

Koska varmuutta ei ole, teoksia puhdistetaan paljon varmuuden vuoksi.

– Toivoisin, että työterveys tai terveysviranomainen sanoisi, että tätä ei ikinä saa laittaa esille. Nyt se on vain meidän pohdittavissa, mikä on tosi hankalaa, Raitosalo sanoo.

Puhdistuksessa ainakin neljä vaihetta

Teosten putsaaminen on millintarkka operaatio. Putsaukset tehdään erityisissä tiloissa ja ne suorittaa siihen erikoistunut yritys.

JK Mikrobitekniikka -yrityksen toimialajohtaja Jani Koskela sanoo, että konservaattori on kouluttanut yrityksen neljä työntekijää. Vain he saavat puhdistaa taidetta.

Irtaimistosta on helppo poistaa tuoli, jos samanlaisia tuoleja on muitakin. Taideteosten kohdalla hävittäminen on vaikeaa.

Tapio Suominen

Ensin selvitetään näytteiden avulla, onko taideteoksissa mikrobeja. Sitten taideteokset puhdistetaan erikoisimureilla. Niissä on erityisen pehmeät suulakkeet, joilla puhdistetaan irtoliat ja pölyt.

– Mikrobeja ei erota silmällä, ne ovat yleensä kiinni pölyssä ja pinnoitteissa. Tutkijoilla on pellavahansikkaat kädessä, Koskela kuvaa.

Imuroinnin jälkeen taideteokset puhdistetaan tarkasti säädetyllä, suodatetulla paineilmalla. Näin irtopöly lähtee pienistäkin koloista.

Seuraavaksi tuotteet pyyhitään nihkeällä pyyhkeellä, jos ne sen kestävät. Puhdistusaineet on tarkkaan säädelty, ne ovat esimerkiksi hajusteettomia.

Tämän jälkeen teokset siirretään taas uuteen puhtaaseen tilaan. Siellä niille tehdään koneellinen hajunpoisto, jos se vain on mahdollista.

– Mutta otsonikäsittelyä emme tee taiteelle, koska se haurastuttaa öljyvärimaalauksia ja voi vanhentaa teoksia, Koskela kertoo.

Puhdistuksen jälkeen tuote pakataan kuljetusta varten. Yleensä taidemuseon henkilökunta noutaa teokset.

Öljyvärimaalaukset haastavia puhdistaa

Jani Koskelan mukaan yhden teoksen puhdistaminen vie aikaa kahdesta tunnista kuuteen tuntiin. Yrityksellä on noin 600 projektia vuodessa. Taideteoksia tulee putsattavaksi ympäri Suomea ja yritys tekee myös muuta sisäilmaongelmista johtuvaa puhdistusta.

– Haastavimpia ovat öljyvärimaalaukset, joissa on vahvat, vanhat kehykset ja kipsiteokset, Koskela sanoo.

Taidemuseon tiedossa ei ole, kuinka paljon puhdistamisesta tulee kustannuksia. Lasku lähtee Tapio Suomisen mukaan kaupungin tilapalvelulle, joka huolehtii myös irtaimiston puhdistamisesta.

Kaikkein arvokkaimmat teokset ovat yleensä museoissa, eivätkä kouluissa tai muissa julkisissa rakennuksissa.