Kittilän lentokoneen oviturman tutkinta valmis – johti uusiin turvallisuussuosituksiin

Lentokoneen kapteeni kuoli, kun hän jäi lentokoneen avautuneen oven alle Kittilän lentoasemalla tammikuussa 2018.

onnettomuustutkinta
Liikesuihkukoneen ovi.
Onnettomuustutkintakeskus

Kittilän lentoasemalla viime tammikuussa tapahtuneen lentokoneen oviturman onnettomuustutkinta on valmis. Onnettomuustutkintakeskus on antanut kansainvälisiä turvallisuussuosituksia, jotta vastaavanlaisia onnettomuuksia ei enää sattuisi.

Liikesuihkukoneen kapteeni kuoli, kun hän jäi lentokoneen avautuneen oven alle. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan koneen sisälle oli muodostunut ylipaine, joka johti oven räjähdyksenomaiseen avautumiseen.

Kapteeni kaatui ja kuoli onnettomuuspaikalle. Myös oven vieressä ollut perämies kaatui paineaallon voimasta.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan oven avautumisen voimaa kuvastaa se, että koneen ohjaamon takaseinämään kiinnitettyinä olleet sammutin ja palokirves irtosivat kiinnikkeistään ja sinkoutuivat ulos noin viiden metrin päähän oviaukosta.

Kaksi suositusta

Jotta vastaavia onnettomuuksia ei enää sattuisi, Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Israelin Ilmailuviranomainen valvoo, että Israel Aviation Industries yhtiö (IAI) päivittää Gulfstream G150-tyyppisen ja vastaavien ilma-alustyyppien toimintakäsikirjoja. Päivityksiin tulee lisätä varoitus ulosvirtausventtiilin aukiolon tarkistamisesta ennen oven sulkemista.

Toiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA tiedottaa ilmaliikenneoperaattoreita, maahuolintayhtiöitä sekä lentoasemien palo- ja pelastuspalvelun organisaatioita turvallisuusuhasta, joka saattaa aiheutua ilma-aluksen paineistumisesta maassa ja sen jälkeisestä oven räjähdyksenomaisesta avautumisesta.

Apua ulkomailta

Onnettomuustutkintakeskuksen johtamaan tutkintaan osallistui useiden eri maiden ja organisaatioiden edustajia. Mukana oli Israelin liikenneministeriön, Yhdysvaltain turvallisuustutkintaviranomaisen, Itävallan ja Saksan lento-onnettomuustutkintaviranomaisten edustajia. Lisäksi Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA) nimesi tutkintaan teknisen neuvonantajan.

Liikesuihkukoneen ohjaamoääni- ja lentoarvotallennin purettiin Saksan lento-onnettomuustutkintaviranomaisen laboratoriossa. Paineistuksen valvontayksikkö lähetettiin Yhdysvaltojen turvallisuustutkintaviranomaiselle, jonka valvonnassa laite tutkittiin.

Kittilän turmakone oli tuonut Venäjältä matkustajia Suomeen ja oli lentämässä takaisin Venäjälle tyhjänä.

KORJAUS: Muutettu koneen päällikkö kapteeniksi.