Jo kaksi samanlaista onnettomuutta – Kurikan uusi risteysalue on niin ahdas sumppu, että pelastustoimien järjestäminen risteyksessä on hankalaa

Pelastuslaitos on huomannut, että onnettomuuden sattuessa raskaan liikenteen kiertotiet ja liikenteenohjaus ovat vaikeita järjestää.

tieliikenne
Uudella risteysalueella syntyy jonoja helposti, kun autoilijat yrittävät päästä Kurikasta Kolmostielle.
Uudella risteysalueella syntyy jonoja helposti, kun autoilijat yrittävät päästä Kurikasta Kolmostielle.Päivi Rautanen/Yle

Elokuussa käyttöön otetussa valtatie 3:n ja kantatie 67:n risteyksessä Kurikassa on sattunut tällä viikolla kaksi samanlaista liikenneonnettomuutta.

Onnettomuuksien myötä Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksella on havahduttu tarkastelemaan uuden risteyksen liikennejärjestelyjä tarkemmin.

– Kyllä tämä on jotenkin puutteellisesti suunniteltu, eikä ole turvallinen, pohtii Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen palomestari Jani Välimaa.

Ongelmallisen uudesta risteyksestä tekee myös se, että onnettomuustilanteessa kolmostien liittymä sumppuuntuu nopeasti. Pelastustoimien ja liikenteen sujuvuuden kannalta tilanne on hankala.

– Väylät ovat niin ahtaat, että on vaikea saada autoja sivuun. Myös onnettomuuspaikan raivaaminen on työlästä, sanoo palopäällikkö Juha Turkulainen.

Turkulainen arvelee, että onnettomuustilanteessa risteys saadaan avattua liikenteelle totuttua hitaammin juuri ahtauden vuoksi.

tyyppikolari
Magneetin onnettomuustyyppi on tuttu esimerkiksi valtateiden 3 ja 19 risteyksestä Jalasjärvellä. Kuvassa sininen nuoli kuvaa kääntyvää liikennettä, jolla yleensä ei ole osaa onnettomuuksiin. Vihreä kuvaa etuajo-oikeutettua ajolinjaa. Punainen nuoli kuvaa onnettomuustilanteessa toisen auton eteen kääntyvää ajoneuvoaEtelä-Pohjanmaan pelastuslaitos

Kiertotiet ja liikenteenohjaus haasteena

Myös kiertoteiden järjestäminen on vaikeaa, jos risteys joudutaan sulkemaan liikenteeltä.

– Raskaalle liikenteelle ei toimivaa kiertoliikennettä oikein pysty järjestämään. Henkilöautoille sen voi järjestää kaukaa Ikarin teollisuusalueen kautta, Juha Turkulainen sanoo.

Raskasta liikennettä ei onnettomuustilanteessa voida Turkulaisen mukaan myöskään pysäyttää mäkeen vaan liikenteenohjaus on järjestettävä tarvittaessa kauemmas Tuiskulan suoralle.

– Ilmajoen suunnasta tultaessa tässä on heti mäki vastassa. Emme voi pysäyttää liikennettä siihen, etteivät rekat joudu lähtemään esimerkiksi liukkaalla suoraan mäkeen, Turkulainen sanoo.

Pelastuslaitoksella tullaan Turkulaisen mukaan miettimään, millaisin järjestelyihin uuden risteysalueen havaitut ongelmat antavat aihetta.

Kurikan uudella Magneetti-risteysalueella kulkee vuorokaudessa lähes 10 000 ajoneuvoa.
Kurikan uudella Magneetti-risteysalueella kulkee vuorokaudessa lähes 10 000 ajoneuvoa.Päivi Rautanen/Yle

Lisää liikennettä

Magneetti-risteysalueen liikennevirtojen odotetaan kasvavan vielä nykyisestä. Lähistölle valmistuva uusi Sedun ja lukion kampus tuo alueelle noin 800 opiskelijaa. Lähialueelle suunnitellaan myös yksityistä päiväkotia, jonka rakentaminen voi alkaa jo ensi keväänä.

Myös uuden koulun sijaintipaikka voisi olla alueella. Kurikan kaupunginvaltuusto myönsi koulun suunnitteluun määrärahan maanantaisessa kokouksessaan. Samalla päätettiin kolmen kyläkoulun lakkauttamisesta.

Magneetin liikennevirtojen yhteyteen toivotaan myös yrityksiä. Kurikan apulaiskaupunginjohtaja Juha Luukon mukaan lähes 20 hehtaarin alueelle etsitään yrityksiä koko ajan.