Väitöstutkimus: Kestävyysliikunta tekee hyvää suoliston mikrobeille

Kuusi viikkoa kestäneen kuntospurtin jälkeen mahdolliset tulehduksenaiheuttajamikrobit vähenivät ja tehokkaaseen aineenvaihduntaan liitetyt mikrobit lisääntyivät.

suolisto
Pyöräilijöitä kadulla.
AOP

Kestävyysliikunta tekee hyvää suolistomikrobiston koostumukselle, ilmenee Jyväskylän yliopistossa tehdystä tuoreesta väitöstutkimuksesta. Kuuden viikon liikuntaharjoittelun jälkeen mahdolliset tulehduksenaiheuttajamikrobit vähenivät ja tehokkaaseen aineenvaihduntaan liitetyt mikrobit lisääntyivät koehenkilöiden suolistossa.

Liikunnan vaikutuksesta myös erään tulehdusta lisäävän proteiinin aktiivisuus väheni. Lisäksi tutkittavien vyötärön ympärysrasva, joka on terveydelle haitallista, väheni.

Vaikka paino ei merkittävästi koehenkilöillä pudonnutkaan, oli liikunnalla useita positiivisia vaikutuksia osallistujien terveyteen, kertoo akatemiatutkija Satu Pekkala Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.

Tehokkaaseen aineenvaihduntaan liitettyjä Akkermansia-mikrobeja on tutkittu paljon viime aikoina, ja osa tutkijoista uskoo niiden parantavan lihavuutta ja diabetesta. Pekkalan mukaan tarvitaan kuitenkin paljon uusia tutkimuksia.

Tutkimuksessa 17 aiemmin liikuntaa harrastamatonta naista polki sykeohjatusti kolme kertaa viikossa kuntopyörää kuuden viikon ajan. Tutkimuksen aikana muita elämäntapoja, kuten ravitsemusta, ei muutettu.

Tutkimus tehtiin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan, Turun yliopiston ja espanjalaisen Fisabio:n kanssa.